Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Poslední rada investorům od zesnulého Charlieho Mungera

Poslední rada investorům od zesnulého Charlieho Mungera
Zdroj: depositphotos.com

Dlouholetý obchodní partner Warrena Buffetta, Charlie Munger, který před týdnem zemřel, se v jednom ze svých posledních veřejných vystoupení v Acquired Podcast vyjádřil k řadě investičních témat včetně hodnotového investování

Hlavním principem hodnotového investování je nakupovat akcie společností s nízkou tržní hodnotou. Munger tímto přístupem následoval filosofii Bena Grahama, průkopníka hodnotového investování.

Grahamova investiční filozofie se zaměřovala na identifikaci podhodnocených cenných papírů pomocí fundamentální analýzy. Jeho přístup nespočíval v akvizici levných společností, ale v pochopení vnitřní hodnoty společnosti oddělené od její tržní ceny. Graham kladl důraz na důkladnou finanční kontrolu a vyhledával firmy se silnými rozvahami, minimálním zadlužením a silnými peněžními toky – aspekty, které trh často ignoruje.

Pokud je něco opravdu levné, i když je to mizerná firma, jsem ochoten zvážit koupi – Charlie Munger

Existují jen dva druhy firem

V podcastu Munger říká, že sleduje pouze dva druhy společností. Společnosti s velkým jménem, které pochopitelně taky uznává jako vhodné k investování. Podotýká ale, že je třeba vystihnout těch několik málo příležitostí, kdy jsou jejich akcie zrovna levné. A to pochopitelně není vůbec jednoduché a každému se to nepoštěstí.

Tou druhou skupinou jsou právě podhodnocené firmy. Akcie firem, o které trh nejeví valný zájem, ale dá se v nich po detailní analýze objevit potenciál, jsou daleko snáze k mání. “Pokud je něco opravdu levné, i když je to mizerná firma, jsem ochoten zvážit koupi,” prohlásil doslova.

Příkladem budiž společnost Costco

Skvělým příkladem přímo z Mungerovi kariéry je Costco Wholesale, jejíž akcie koupil za cenu kolem 30 USD za kus v roce 1997 . Dnes se pohybují nad úrovní 600 dolarů. Miliardář na rozdíl od Buffetta tehdy ve společnosti viděl potenciál v konkurenceschopných cenách, efektivním designu prodejny, dostatku parkovacích míst a odměnách pro věrné zákazníky.

Jeho pohled na Costco je příkladem jeho schopnosti identifikovat výjimečné obchodní modely a investiční příležitosti, a to i v tak náročných odvětvích, jako je maloobchod.

Možná si pomyslíte, že taková příležitost se objeví jednou za život a že už vám vlak ujel. Opak je ale pravdou. V dnešní době vzniká celá řada startupů, které snadno mohou vyrůst v úspěšné nadnárodní korporace. Pokud chcete být u jejich růstu, musíme “jen” správně vyhodnotit jejich potenciální hodnotu a zvážit koupi, i kdyby to byla zatím mizerná firma.

Líbil se vám tento článek?
13
0

Autor

Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.