Už jsme si zvykli, že na světových trzích zažíváme pravidelné déjà vu. Na začátku každého týdne jsou akcie první dva dny na vlně optimismu. V půlce týdne dochází k předělu. Optimismus u investorů jako by vyprchal. Závěr týdne pak přináší vystřízlivění a obavy z budoucnosti. Přirozeně strach a obavy nutí investory vybírat zisky a připravovat si hotovost.
Sektorová rotace nabírá na obrátkách. V závěru týdne vždy dochází k poklesu zisku na technologických akciích. Akcie Moderny ztratily za týden 14,6 %, Tesla – 11,48 %, Zoom – 9,68 %, Nvidia – 9,14 %, AMD – 7 %. Seznam technologických akcií ve ztrátě by mohl být velmi dlouhý.
Na obzoru se rýsuje velmi silný katalyzátor pro světové trhy a tím je inflace. Nebo přesněji řečeno obava trhů z toho, jak se zachovají centrální bankéři, pokud se ukazatele inflace dostanou nad dvě nebo tři procenta.
Předběžné znaky inflace jsou již zde. Americká ministryně financí urputně bojuje za druhý záchranný plán pro americkou ekonomiku ve výši 1900 miliard amerických dolarů. Což představuje objem peněz rovný francouzskému ročnímu HDP (co je HDP).
Tento trend můžeme pozorovat prakticky všude ve světě. Nárůst objemu peněz povede k inflaci. Druhým znakem je růst cen prvotních surovin a to zejména černého zlata. Ropa strmě roste prakticky od začátku roku. Zvýšení cen ropy má dopad na růst cen většiny zboží.
Pokud se inflace dostane nad dvě procenta nebo i výše, centrální bankéři budou muset začít jednat. Jediný možný nástroj, který mají po ruce, je zvýšení úrokových sazeb. Ty jsou extrémně nízké a jejich zvýšení by jen pomohlo trochu narovnat pokřivenou situaci na trhu. Jenomže zvýšení sazeb by znamenalo větší náklady na dluh, krachy firem a problémy pro mnoho státních rozpočtů.
Nízké úrokové sazby vytvořily toxické prostředí, kdy nejslabší a nemohoucí firmy a státy byly chráněni.
Zvýšení sazeb bude nutně znamenat pročištění trhů. Tato očista vyvolává u většiny investorů strach a paniku. Ta je z určitého úhlu pohledu oprávněná. Kariéra špičkového tradera trvá v průměru pět let. Nyní tedy většina traderů zná pouze trhy, kdy byly nízké úrokové sazby a kdy se všechny problémy daly vyřešit půjčkami. Toto období brzy skončí. Jak se tradeři navyklí současným podmínkám dokáží s touto novou situací poprat?
Indexy: Nejednotný směr
První březnový týden ukázal, že i světové trhy umí váhat, co se týče směru vývoje. Od jeho začátku měla většina burz jednotný směr. Buď šly všechny trhy dolů, nebo svorně nahoru. Tentokrát se přední světové indexy vydaly všemi směry. V Asii Hongkongský index posílil o 0,3 %, avšak japonský Nikkei o stejnou hodnotu oslabil. Taktéž burza v Šanghaji mírně oslabila o 0,2 %.
V Evropě byla situace jiná. Francouzský CAC40 posílil o solidních 1,6 %. Francouzský index je složen především z cyklických akcií a obsahuje velmi málo technologických akcií, tak se mu daří růst i v situacích, kdy americké nebo asijské trhy oslabují. Německý index DAX rovněž posílil o 1,2 %. Vítězem se však stala burza v Londýně, která posílila výrazně o 2,6 %.
Analogická situace byla i v zámoří. Zatímco průmyslový Dow Jones za týden posílil o 1,82 %, technologický Nasdaq-100 oslabil o 2 %. I přes dobrý závěr páteční seance, Nasdaq zůstal pod hranici 13000 bodů. S&P 500 zůstal na půli cesty mezi těmito dvěma indexy a přidal 0,81 %.
Investoři se zbavují růstových technologických amerických akcií. Kdo však prozatím odolává výprodejům technologických akcií je Google.
Akcie Googlu posílily od začátku roku o velmi výrazných 17 %, zatímco technologický Nasdaq-100 od začátku roku přidal skromně 1 %.
Tato resistence Googlu je opravdu překvapivá a to zejména v kontextu koronavirové krize. Velká část příjmu Googlu je navázaná na reklamu. Objem peněz na reklamu ve světě silně klesl. Restaurace, cestovní kanceláře a nebo hotely dnes prakticky neinzerují.
Googlu se podařilo velmi rychle zareagovat na tuto změnu segmentu. Prodeje reklamy v poslední čtvrtletí 2020 dokonce vzrostly o 22 % s porovnáním s minulým rokem. Velmi dobře si vede platforma Youtube, kde prodej reklamy vzrostl o 46 %. Navíc tato platforma má velmi dobrý dosah u ekonomicky aktivní populace ve věku od 25 let do 49 let. Ideální cíle na reklamu.
Cenám Googlu taktéž pomáhají doporučení různých analytiků k nákupu. Brian Novak z Morgan Stanley si myslí že díky podhodnocení Youtubu ze strany investorů, mají akcie Googlu potenciál dosáhnout ceny 2050 až 2200 dolarů. Ještě výše vidí cenu Googlu analytik Doug Anmuth z JP Morgan. Potenciál Googlu je podle něho 2050 až 2390 dolarů.
Jednání OPECu překvapilo celý svět. Čekalo se, že představitelé ropných velmocí produkci ropy zvýší, protože ve světě pomalu roste poptávka po černém zlatu. OPEC svojí produkci ropy ale nezvýší.
Pomyslnou třešničku na dortu přidala Saudská Arabie, která oznámila, že prodlužuje mimořádné snížení produkce ropy o milion barelů denně do konce března. Následně svoji strategii přehodnotí. Tyto rozhodnutí nastartovaly růst ropy.
Brent se přiblížil k hodnotě 70 dolarů za barel a lehká americká ropa WTI se obchodovala za 65 dolarů. Zvýšení cen ropy začaly už pociťovat řidiči u českých pump, kde ceny benzínu začaly překračovat 30 kč.
Vývoj na ropě bude velmi zajímavý. Když vidíme v podstatě neomezený růst některých aktiv za poslední rok, můžeme se s obavou ptát, kde se cena ropy může zastavit. Rozdíl mezi růstem jiných aktiv a ropou je, že zvýšení cen ropy pocítí úplně všichni.
Zlato negativně překvapilo investory a v této nejisté době se podívalo pod hranici 1 700 dolarů za unci. Stříbro se obchodovalo za cenu 25,2 dolarů za unci.
Cena zlata klesá z důvodů možného zvýšení úrokových sazeb. Pokud by se státní dluhopisy dostaly na atraktivní úroveň, dá se očekávat, že konzervativní investoři začnou stahovat peníze z akcií i ze zlata a budou je orientovat právě do dluhopisů. Jenomže i přes tuto tendenci, která čeká na svoje potvrzení ve skutečnosti, kdy se opravdu zvednou úrokové sazby, zlato zůstává v dlouhodobém růstovém kanálu. Zvýšení množství peněz v oběhu se jednou projeví pozitivně na ceně zlata.
Slovo závěrem: Dlouhodobá investiční strategie
Trhy začínají vstupovat čím dál víc do fáze změny trendů.
Technologické akcie nezopakují stejný růst jako v roce 2020. Banky, ropné společnosti, ale třeba i automobilky naopak zažívají růstové období. Výnos z amerických dluhopisů vzrostl na 1,5 %, což už může být pro některé investory signál pro nákup dluhopisů.
Taktéž vývoj na Bitcoinu ukazuje, že nálada trhů se pomalu mění. Čeká nás období, jednodenních propadů čí velkých růstu. V tomto prostředí bychom neměli ztratit hlavu a nenechat se znejistit jednodenním propadem. Právě naopak, současnou situaci by měl investor využít k budování dlouhodobé investiční strategie.
Publicista a investor s více než desetiletou praxí.
První zkušenosti získal na pražské burze. Následně se specializoval na evropské, zejména francouzské, a zámořské trhy. V současné době se zaměřuje především na hodnotové investování, přičemž při svém rozhodování zohledňuje měnovou politiku a geopolitickou situaci ve světě.
Doktorát z filosofie získal v Paříži. Rád píše o slavných investorech a snaží se poučit z jejich rozhodnutí. Věří, že je vždy užitečné napodobovat ty nejlepší v oboru. Mezi jeho oblíbené investory patří Ray Dalio, Warren Buffett, Michael Burry a Charles Gave.
„Chcete-li na trzích vydělávat peníze, musíte myslet samostatně a být skromní.“ – Ray Dalio
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.