FinexAnalýzyKrál sportovních obuvi v problémech: Jsou akcie Nike po 50% propadu investiční příležitostí roku?
Král sportovních obuvi v problémech: Jsou akcie Nike po 50% propadu investiční příležitostí roku?
Nike, kdysi neotřesitelný lídr v oblasti sportovní obuvi, čelí vážným problémům. S propadem akcií o 50 % se nabízí otázka: je to příležitost pro akciové investory?
Nike, jedna z nejznámějších společností na světě, která vyrábí značkovou obuv, především sportovní. Tato společnost v podstatě změnila svět bot a stala se ikonou.
V posledních měsících ovšem má značné problémy, což reflektují i její akcie, které se propadly z all-time high 175 dolarů dosaženého v listopadu 2021 na současnou úroveň kolem 84 dolarů. Jedná se o propad o více jak 50 %.
Co stojí za problémy Nike? Plánuje je společnost řešit? Dává smysl do firmy nyní investovat?
Společnost v minulých letech udělala několik strategických rozhodnutí, která se nyní ukazují jako ne úplně rozumná a zřejmě dostala firmu do této situace. Pojďme si je postupně představit a následně se podívat na ocenění firmy a porovnání s podobnými podniky.
Nike se rozhodl změnit prodejní strategii na direct to consumer (D2C), respektive prodává svoje produkty především přes svoje stránky a nevyužívá k tomu již v takové míře prodejce jako třeba Footlocker nebo internetové obchody.
Původní myšlenka byla dobrá.
Nike nechtěl platit těmto třetím stranám provize z prodeje zboží.
Nicméně se ukázalo, že nemá až tak silnou značku. Když si lidé jdou koupit boty, tak nejsou často takoví skalní příznivci Nike, aby rovnou šli na jeho stánky.
Naopak takto silná je třeba značka Applu. Uživatelé telefonů od Apple se ani nerozhodují v naprosté většině, jaký si koupí nový telefon a rovnou si plánují koupit iPhone. Oproti tomu u Nike stále dost lidí vidí obuv Nike jen jako boty.
Když si chtějí koupit nové na běhání, tak jdou do obchodu, vyzkouší si ty, které jim sedí nejlépe a ty si koupí. Pokud tam boty Nike nejsou, tak si koupí jinou značku, nebudou hledat stránky Nike a na nich jejich boty.
V tom se společnost dost přepočítala a tento krok se ukázal jako špatné rozhodnutí.
Společnost kvůli tomu začala ztrácet tržní podíl na úkor konkurence. Ale věřím, že pokud se vrátí k předchozímu byznys modelu, tak dokáže zákazníky získat zpět. Aktuálně na tom již pracuje a opět navazuje spolupráce s obchody.
Ještě je dobré poznamenat, že Nike se k tomuto rozhodnutí uchýlil během pandemie, kdy všichni vše hledali on-line, a v té době to vypadalo jako relativně rozumné.
Ovšem lidé se brzy vrátili do kamenných prodejen, kde si boty můžou prohlédnout a vyzkoušet, takže sázka, že trend vydrží, úplně nevyšla.
Úspěch Nike vždy zásadně stál na sportovních celebritách, které boty nosili. Nejznámnějším takovým příkladem je asi Michael Jordan, podle kterého se jmenuje jeden z nejpopulárnějších modelů bot Jordan.
Nike sportovním hvězdám platil za nošení jeho bot i stovky milionů dolarů. Mezi jedny z největších ikon, které s ním spolupracovaly, byl i Tiger Woods nebo Roger Federer. Obě tyto hvězdy si ale Nike na konci kariéry nechal utéct, což by ještě asi nemusela být taková rána, avšak oba tito sportovci si založili nedávno vlastní značky bot.
Stále je sledují desítky milionů lidí, takže není divu, že tyto značky sbírají tržní podíl Nike.
Tyto události vnímám velmi negativně, i když se je management snaží řešit. Nedávno podepsal kontrakt z vycházející tenisovou hvězdou Alcarazem za 200 milionů dolarů, přesto vidím hrozbu v tom, že přijdou i další sportovci s vlastními značkami, když vidí úspěch Federera a Woodse.
Je možné, že aby se tak nestalo, bude muset Nike platit ještě vyšší sumy za partnerství než dříve, což bude jistě mít negativní dopady na marže.
Nejeví se tedy žádná možnost, jak tento trend nějak efektivně vyřešit. Úspěch společnosti stál vždy na extrémně úspěšné marketingové strategii, která využívala právě podobné sportovní hvězdy. Zmíněné události tento pilíř úspěchu zásadně nahlodávají.
Málo nových modelů a vyšší ceny
V posledních letech nevyšly téměr žádné nové modely a společnost sázela na osvědčené kousky jako Jordan, Air Max, Air Force atp.
Dá se říct, že tyto modely se zákazníkům už okoukaly a někteří proto zvolili konkurenci, která v oblasti nových modelů docela inovovala.
Další s tím související negativní faktor je, že společnost zřejmě špatně odhadla svojí pricing power a zdražila produkty natolik, že i z tohoto důvodu část zákazníků radši zvolila produkty od konkurence jako Adidas, Puma, Reebook či Skechers.
Snadno to můžeme zjistit z prodejů jednotlivých značek za poslední čtvrtletí. Tržby Nike se propadly o 3 %, naopak u Adidasu rostly o 11 %, Reebooku o 10 % a Skechers o 7 %.
Značka ON zmíněného Federera roste meziročně dokonce o 26 %. Tady je ale nutno podotknout, že to je stále velmi malá společnost a při malé velikosti se roste mnohem lépe.
Z těchto dat je evidentní, že problém nemá trh s botami jako celek, protože ostatní značky dokáží růst, a má ho Nike jako firma.
Aktuální ocenění
Akcie firmy se obchodují za zhruba 22násobek ročních zisků, což je stále relativně hodně. Síla jeho značky není evidentně tak silná, aby všichni zákazníci neustále kupovali hlavně Nike.
Síla značky často ospravedlňuje vyšší násobky zisků: Moncler – 22, Hermes – 50, LVMH – 24, Prada – 23. U všech těchto firem se čeká v následujících letech alespoň jednociferný růst tržeb a zisků, avšak tržby Nike by se podle analytiků měly letos propadnout zhruba o 5 % a v roce 2025 růst zhruba 5 %.
Tedy společnost aktuálně stagnuje.
Pro rok 2025 se dokonce očekává zisk na akcii na úrovni 3,59 dolaru, což stále nepřekonává úroveň 3,8 dolaru dosaženou už v roce 2021.
Vzhledem k tomu, že se ostatní módní firmy, pro které se očekává lepší výhled, a také mají silnější značku, obchodují na podobných úrovních jako Nike, společnost se ani po propadech nejeví nijak zvlášť levná.
Například konkurenční výrobce obuvi Skechers se obchoduje za sedmnáctinásobek ročních zisků a u něj se očekává dvojciferný růst v ziscích i tržbách pro letošní i následující rok. Tedy ocenění i růst vypadají i u něj lépe.
Nike před sebou stále má několik problémů, které musí vyřešit, proto zatím osobně vyčkávám a budu sledovat, jak si s nimi poradí.
Když Nike srovnáme z hlediska ocenění s podobnými firmami a vezmeme v úvahu jeho problémy, nevypadá nijak zvlášť levně. Spíše je ocenění dost podobné jako u firem, kterým se daří růst.
Společnost se tedy po fundamentální analýze nejeví jako unikátní investiční příležitost. Po dalších větších propadech, či vyřešení problémů by však mohla nabízet zajímavější příležitost.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.
Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.
Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.
Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.