Obchodování fundamentů je pro mnohé tradery velice lákavou příležitostí, ve které vidí možnost velkých zisků během velice krátké doby. Co si ale málo traderů uvědomuje, je to, že se zároveň jedná o vysoce rizikový styl, který může vést velice rychle ke ztrátě celého účtu. Obávám se ale, že začínající tradeři si tuto druhou větu příliš k srdci brát nebudou, stejně tak jako jsem si ji kdysi nechtěl připustit ani já. Zkušení tradeři ale vědí, o čem hovořím.
Obchodování důležitých fundamentů je náročnou disciplínou, které by se začínající tradeři měli vyhýbat.
Jde o to, že publikování důležitých zpráv, jako je vyhlašování úrokových sazeb centrální bankou, většinou provází vysoká volatilita. Což je sice to, co retailové tradery láká, ale pohyby jsou tak prudké, že si budete připadat jako jezdec rodea na hřbetu divokého koně, kde se udržíte jen pár sekund, než vaše transakce skončí na stop losu.
Kromě toho i směr pohybu ceny může být velice překvapující. Například na červnovém jednání americká centrální banka Fed zvýšila úrokovou sazbu o 0, 75 %, tedy více, než se čekalo. Což by mělo vyvolat tlak na pokles akciových indexů. Ty ale místo oslabení začaly ten samý den rychle posilovat. K poklesu indexu došlo až druhý den. To už ovšem bylo mnoho retailových účtů zpustošených.
Proměnných, které cenu instrumentu v dlouhodobém horizontu ovlivňují je spousta. Já jsem na základě vlastních pozorování fundamentálních zpráv dospěl k tomuto závěru: “Při obchodování zpráv se cena v krátkodobém časovém horizontu nepohybuje podle fundamentů, ale podle toho, kde je likvidita.”
Kde ale tu likviditu můžeme hledat? Máme jako retailoví tradeři vůbec nějaké cenově dostupné možnosti?
Indikátory čekajících objednávek
Pokud chcete rozumět trhu, musíte se naučit číst trh způsobem, který vám umožní vidět, kde s velikou pravděpodobností je větší množství čekajících objednávek. Ty představují likviditu, která přitahuje velké hráče, jako jsou hedge fondy nebo i centrální banky, které na trhu také operují.
Abyste viděli na trhu oblasti, kde jsou shromážděny objednávky traderů, budete se muset naučit metody price action z technické analýzy.
Další možností jsou indikátory sentimentu, které přímo ukazují objem objednávek na daných cenných hladinách. Zde je potřeba si uvědomit jedno omezení forexového trhu:
Forex je decentralizovaný trh, takže neexistuje jedno místo, kde by byly vidět všechny objednávky všech traderů.
Zdá se ale, že informaci o všech objednávkách ani nepotřebujete. Vycházím z toho, že retailoví tradeři dělají pořád ty stejné chyby a umísťují svoje objednávky do míst, na který dojde spolehlivě k vymetení stop losu. Této znalosti využívá indikátor sentimentu DOM snapshots, který je k dispozici na této webové stránce: DOM Snapshots | FXSSI – Forex Sentiment Board. Indikátor ukazuje čekající objednávky (order book) klientů u brokera OANDA. Tedy pouze malou část trhu.
Jak jsem zobchodoval rozhodnutí ECB?
Z předchozích rozhodnutí ECB jsem věděl, že reakce na publikaci zpráv o úrokových sazbách ECB byla taková, že nejdříve došlo k posilování eura, ale po zahájení tiskové konference došlo k jeho oslabení. Podobně se v poslední době zachoval i kanadský dolar, kdy na posledním zasedání Bank of Canada došlo ke zvýšení sazby o bezprecedentní 1,0 p.b. Kanadský dolar po publikaci zprávy prudce posílil, ale několik minut poté začal oslabovat.
S kůží na trh jsem tedy dne 21. 7. 2022 šel s úvahou, že počkám, až euro po publikaci zprávy posílí a pak budu spekulovat na jeho pokles. ECB trh překvapila, když rozhodla o zvýšení úrokové sazby o 0,50 %. Trh očekával zvýšení o 0,25 %.
Podle předpokladu euro začalo nejprve rychle posilovat. Potřeboval jsem jen nějakým způsobem určit oblast, kde by se euro mohlo otočit. K tomu jsem využil výše uvedené indikátory sentimentu.
Indikátor DOM snapshot ukazuje, že větší objem objednávek na páru EUR/USD byl před publikací zprávy na hladině 1,0271.
Na páru EUR/JPY byl velký objem objednávek na hladině 142,31.
Shodou okolností podobnou informaci ukazovaly i objednávky podle indikátoru institucionálních objednávek. Podle technické analýzy to na grafech obou párů v době publikace zprávy vypadalo takto:
Je vidět, že objednávky podle sentimentu v tomto případě korelují s hladinami rezistence, která na páru EUR/USD byla u value area high z týdenního objemového profilu a zároveň to byla cena, která byla nejvyšší cenou v aktuálním týdnu. U páru EUR/JPY byl velký objem objednávek na swingu u týdenního profilu před dvěma týdny.
Já jsem se soustředil na pár EUR/USD. U páru EUR/JPY se mi nechtělo vstupovat short, protože japonský jen má za sebou holubičí centrální banku a jen patří aktuálně mezi nejslabší měny. U páru EUR/USD mi do úvahy o shortu přispěl i fakt, že americký Fed zvyšuje sazby mnohem agresivněji než ECB. I když vím, že tyhle úvahy jsou pro obchodování zpráv v krátké době irelevantní, nedokázal jsem se těchto myšlenek ale zbavit.
Je vidět, že jsem se nechal strhnout vírem událostí a vzniklo několik ztrát rychle za sebou, které by nevznikly, kdybych počkal na moment dosažení ceny podle objednávek. Zde zafungovalo klasické FOMO, tedy strach z toho, že by se cena mohla ihned otočit a příležitost by byla nenávratně pryč. Nakonec jsem udělal vstup u ceny u hladiny podle uvedených čekajících objednávek s těsným stop lossem. Cena pak podle předpokladu začala klesat a na transakci se podařil pěkný zisk.
Škoda jen, že jsem transakci nenechal běžet až k plánované hladině. Mohl jsem to první kolo výzvy už mít za sebou. Zde zafungovalo FOMO podruhé.
Další podrobnosti ke zvyšování sazeb ECB se dozvíte v aktuálním videu brokera XTB.
Závěr
Indikátory objednávek se v tomto případě ukázaly jako velká pomoc při obchodování zprávy zvýšení úroků ECB. Zda to tentokrát byla jen náhoda, že se cena otočila téměř přesně na hladině, kterou indikátory sentimentu ukazovaly, to bohužel potvrdit nemohu, protože nemám statistiku chování těchto indikátorů při předchozích rozhodnutích centrální banky.
Další možnost na zkoušku bude blížící se zasedání Fedu, které proběhne ve středu 27. 7. 2022. Jestli to budu obchodovat, to nevím, budu to ale určitě sledovat.
V každém případě se mi indikátory, které ukazují objem čekajících objednávek (i když je omezen pouze na určitý výsek celého trhu) jeví jako věc, kterou budu sledovat i při běžném obchodování. Stačí jen nastavit alert na dané cenové hladině a pak čekat, až mi přijde emailová zpráva. Nejedná se o doporučení k tomu, jak byste měli obchodovat.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.