Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Jak investovat do Formule 1: 6 akcií, přes které sázíte na nejrychlejší motorsport!

F1 není jen o vítězích na trati. Někdo prodává přenosy, někdo jiný luxusní značku, další techniku. Přes tyto firmy se dá na Formuli 1 dlouhodobě vydělávat. O jaké akcie se jedná?

Jak investovat do Formule 1: 6 akcií, přes které sázíte na nejrychlejší motorsport!

Formule 1 (F1) je dnes mnohem víc než závodění v neděli odpoledne. Je to mediální stroj, globální reklamní plocha a technologická laboratoř, do které tečou peníze od fanoušků, sponzorů i automobilek.

A právě proto se nabízí otázka: dá se do F1 investovat aniž byste kupovali tým za miliardy?

Dá. A nejlepší přístup je představit si F1 jako obří “stadion”, kde každý vydělává trochu jinak:

  • někdo vybírá vstupné a prodává přenosy,
  • jiný prodává luxusní emoce na čtyřech kolech,
  • další dodává klíčové součástky.

Níže máte šest veřejně obchodovaných firem, které s F1 úzce souvisejí – každá z jiné strany.


Liberty Media (LLYVB) – Formula One Group (FWONA, FWONK): kdo drží kasu celé show

Pokud chcete investovat přímo “do samotné F1”, nejblíž jste přes Liberty Media a její Formula One Group – skupina kolem komerčních práv F1(akcie obchodované pod tickery FWONA a FWONK).

Formula One Group stojí na několika hlavních zdrojích příjmů: poplatky od pořadatelů závodů, prodej mediálních práv, sponzoring a růst vlastních předplatných produktů typu F1 TV.

Ve výsledcích za 3. čtvrtletí 2025 firma popisuje, že vývoj tržeb ovlivňuje i načasování závodů v kalendáři, zatímco sponzoring a předplatné mají tendenci růst stabilněji.

Hlavní konkurenční výhodou společnosti je síťový efekt a “uzamčený” produkt. Když vlastníte komerční práva, nejste závislí na tom, jestli vyhraje Ferrari nebo Mercedes – vyděláváte, protože se jezdí, vysílá a prodává reklama.

Riziko je spíš regulační ze strany FIA (Mezinárodní automobilová federace) a dlouhodobé dohody s týmy – a ty jsou pro byznys zásadní.

Vývoj ceny akcií Liberty Media za poslední rok

Načítání
Načítání
Koupit akcie Liberty Media Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Ferrari (RACE): luxus, marže a nejdražší reklamní plocha na světě

Ferrari je z investičního hlediska zvláštní případ: automobilka, která se chová jako luxusní značka. Ve 3. čtvrtletí 2025 firma reportovala silnou ziskovost: EBIT (provozní zisk) i EBITDA (zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací) rostly a marže zůstaly velmi vysoko.

Konkurenční síla italské automobilky spočívá v cenové síle a kontrolované vzácnosti. Ferrari nehoní objem prodejů za každou cenu, tlačí mix a personalizaci.

A Formule 1 je u Ferrari dlouhodobě nejvyšší marketingová liga – i když akcie nevydělává “za vítězství”, motorsport posiluje značku a poptávku. Pozor ale na to, že i luxus umí zpomalit (zejména USA a Čína).

Vývoj ceny akcií Ferrari za poslední rok

Načítání
Načítání
Koupit akcie Ferrari! Při obchodování CFD ztrácí peníze 71 % účtů.

Logo sponzora Koupit!

Aston Martin (AML): vysoký potenciál, ale i vysoké riziko

Aston Martin je pro část investorů “sázka na obrat”: ikonická značka, jenže s těžší finanční realitou. Ve výsledcích za 3. kvartál roku 2025 firma reportovala výrazně nižší tržby v meziročním srovnání a řeší dodávky, mix i cash-flow (peněžní tok).

O akciích Aston Martin lze uvažovat kvůli značce a příběhu. V dobrých časech může prémiový výrobce profitovat z návratu poptávky, nových modelů a lepší disciplíny v nákladech.

Vztah k F1 je ale důležité chápat správně: automobilka není totéž co samotný tým. Aston Martin drží jméno v F1 přes dlouhodobé komerční dohody a licencování značky. To pomáhá “viditelnosti”, ale nezaručuje zisky. Reálné téma u této automobilky je i kreditní riziko.

Vývoj ceny akcií Aston Martin za poslední rok

Načítání
Načítání
Koupit akcie Aston Martin! Při obchodování CFD ztrácí peníze 71 % účtů.

Logo sponzora Koupit!

Mercedes-Benz Group (MBG): průmyslový obr s expozicí na motorsport i automobilový cyklus

Mercedes je proti Aston Martin “defenzivnější” varianta: velký výrobce s diverzifikací, který v F1 operuje přes Mercedes-AMG Petronas Formula One Team.

Vlastnicky je tým rozdělen na třetiny mezi Mercedes-Benz, INEOS a Toto Wolffa (rakouský investor a šéf týmu).

Hlavními konkurenčními výhodami Mercedesu jsou měřítko, značka a technologický přenos. Motorsport je tady spíš strategická vitrína než přímý zdroj zisku.

Pro akcionáře je spíš důležité sledovat jádro byznysu – marže, objemy a přechod k EV. Firma ve 3. čtvrtletí 2025 komunikovala výsledky v souladu s celoročním výhledem a reportovala rostoucí marže zejména u divize vans (dodávky).

Rizikem akcií Mercedes je cykličnost automobilového trhu a tlak konkurence – a motorsport to sám nevyřeší.

Vývoj ceny akcií Mercedes-Benz Group za poslední rok

Načítání
Načítání
Koupit akcie MBG! Při obchodování CFD ztrácí peníze 71 % účtů.

Logo sponzora Koupit!

Brembo (BRE): “krumpáče” pro zlatou horečku rychlosti

Brembo je typická dodavatelská sázka. Neřešíte, kdo vyhraje – pokud se brzdí, někdo musí dodávat brzdy.

Ve Formuli 1 dnes všechny týmy používají brzdové komponenty od skupiny Brembo. Část týmů má brzdy přímo se značkou Brembo, zbytek používá brzdy od AP Racing (britský výrobce brzd), který ale patří do skupiny Brembo.

Za edge společnosti lze označit know-how, bezpečnostní standard a dlouhé vztahy se špičkovým motorsportem. Z hlediska hospodaření je to ale pořád automotive: firma reportovala ve třetím čtvrtletí tržby kolem 909 mil. EUR a EBITDA marži 17,8 %.

Riziko: slabší cyklus v Evropě a Severní Americe a tlak na objemy u OEM (výrobce originálního vybavení).

Vývoj ceny akcií Brembo za poslední rok

Načítání
Načítání
Koupit akcie Brembo Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Pirelli (PIRC): jediný dodavatel pneumatik pro F1

Pirelli je v F1 specifické: je exkluzivním dodavatelem pneumatik a “global tyre partner” minimálně do roku 2027, s opcí na další rok. To dává příběhu jasnou linku: značka je vidět v každém závodě, a zároveň firma prodává pneumatiky i běžným spotřebitelům.

Hlavní konkurenční výhoda? Silná pozice v prémiovějších segmentech a marketingový dopad motorsportu. Ve výsledcích za prvních 9 měsíců 2025 Pirelli potvrdilo cíle pro rok 2025 a reportovalo tržby přes 5,1 mld. EUR a zlepšení ziskovosti (marže).

Rizikem však jsou vstupní náklady, měnové kurzy a geopolitika/cla – firma je zmiňuje jako faktory, které umí marže “okousat”.

Vývoj ceny akcií Pirelli za poslední rok

Načítání
Načítání
Koupit akcie Pirelli Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Stručný závěr: jak si z Formule 1 udělat investiční téma, nikoliv sázku

Chcete-li “investovat do F1”, nejdřív si vyberte, co vlastně kupujete:

  • Liberty je nejpřímější expozice na komerční růst motorsportu.
  • Ferrari je luxusní značka s extrémní marží, kde Formule 1 posiluje růstový příběh.
  • Aston Martin je rizikovější obratový scénář.
  • Mercedes-Benz je průmyslová kombinace značky, cyklu a technologie.
  • Brembo a Pirelli jsou “dodavatelé lopat” – profitují z toho, že se závodí, ne z toho, kdo zvedá trofej.

A ještě jedna praktická věc: i když možná sníte o rychlém zbohatnutí, u akcií funguje spíš disciplína než zkratky. Diverzifikace (rozložení rizika), dlouhý investiční horizont a pochopení byznysu udělají pro výsledek víc než emoce z posledního závodu.

Buďte součástí komunity 6 100+ investorů!

Už na to nebudete sami. Uvidíte, jak investují a přemýšlí druzí a kdykoliv si nebudete s něčím vědět rady, máte se na koho obrátit.

Připojte se k nám, nahlédněte pod ruce zkušeným investorům a objevte sílu komunity, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů.

Pokud s Discordem teprve začínáte, připravili jsme pro vás stručný návod, jak ho používat.

Líbil se vám tento článek?
0
0

Autor

Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.

O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.

Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií

„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat