FinexAkcieHistorická dominance: Microsoft, Apple a Nvidia Tvoří 20 % indexu S&P 500
Historická dominance: Microsoft, Apple a Nvidia Tvoří 20 % indexu S&P 500
Nvidia, Apple a Microsoft nyní tvoří více než pětinu hodnoty indexu S&P 500, což je nejvyšší koncentrace hodnoty tří firem v jednom sektoru za posledních více než 40 let. Jejich dominance vyvolává otázky ohledně jejich nadhodnocení.
Velká trojka amerických firem v roce 2024 se nyní soustředí výhradně na technologie. Microsoft, Apple a Nvidia mají každá hodnotu přes 3 biliony dolarů.
Podle příspěvku Charlieho Bilella, hlavního tržního stratéga společnosti Creative Planning, na sociální síti X, se jedná o nejvyšší koncentraci tří společností v indexu přinejmenším od roku 1980. Trh nikdy nebyl tak silně koncentrován na vrcholu pouze v jednom sektoru.
Například v roce 2008 připadalo 10 % tržní kapitalizace indexu na Exxon Mobil, krále maloobchodu Walmart a lídra v oblasti spotřebního zboží Procter & Gamble.
Dokonce i v roce 1999, na vrcholu dotcom bubliny, tvořily technologické společnosti – Microsoft a Cisco Systems – pouze dvě ze tří největších společností v indexu S&P 500. Třetí byla General Electric. Tyto akcie v té době tvořily 12 % tržní hodnoty indexu.
Jsou technologické akcie nadhodnocené?
Tato koncentrace v technologiích by mohla signalizovat, že jsou špičkové technologické společnosti značně nadhodnocené a budou se muset vrátit zpět na zem. Situace, kdy trh vzhůru táhne úzká skupina akcií, jako je tomu nyní, čas od času nastává, ale nikdy netrvá dlouho.
Nvidia si v letošním roce připsala zisk okolo 150 %. Obchoduje se za přibližně 45násobek zisku na akcii, který by měla v příštím roce vyprodukovat (forward P/E), a dokonce více než 100násobek klouzavého zisku (P/E).
Silná poptávka po jejích jednotkách pro zpracování grafiky, které se používají v systémech umělé inteligence, jež zaujaly Wall Street, vedla k výraznému růstu tržeb a zisků a k nákupní horečce akcií.
Rallye Nvidie v posledních týdnech nabrala na obrátkách, protože akcie společnosti včera prošly splitem v poměru 10 ku 1. To znamená, že jedna akcie Nvidie, která se v pátek obchodovala za více než 1 000 dolarů, bude v pondělí ráno k mání okolo 100 dolarů a bude tak dostupnější širšímu spektru investorů.
Ačkoli rozdělení nemění tržní hodnotu společností, může díky snížení ceny učinit akcie přístupnějšími pro drobné investory. V případě Nvidie se jednoduše zvýší počet akcií v oběhu desetinásobně a cena akcií se sníží na desetinu úrovně před rozdělením.
Dokonce ani akcie Microsoft a Apple, které v letošním roce výrazně zaostaly za zisky Nvidie, nejsou zrovna levné. Microsoft má forwardové P/E více než 35, zatímco Apple je oceněn na téměř třicetinásobek předpokládaných zisků.
Pro srovnání, index S&P 500 se obchoduje na 22násobku předpokládaných zisků v roce 2024.
Microsoft je stejně jako Nvidia vnímán jako hráč na poli umělé inteligence díky své investici do OpenAI, tvůrce ChatGPT. Akcie Apple pak v poslední době rostly díky nadějím, že i ona konečně představí strategii AI, možná na své celosvětové vývojářské konferenci, která začíná v pondělí.
Přesto si akcie Microsoftu letos připsaly “jen” něco kolem 15 %, zatímco Apple vzrostl o zhruba 5 %. Nejsou tak hlavním důvodem letošní zvýšené závislosti indexu S&P 500 na technologiích a je poměrně znepokojující, jak rychle šla Nvidia nahoru a jak velkou váhu má nyní v indexu.
Vývoj ceny akcií Microsoft a Apple od začátku roku
Někteří investoři se zřejmě chovají, jako by Nvidia byla jediným vítězem závodu v oblasti umělé inteligence. Obchodníci však možná zaujímají krátkozraký přístup. Existuje mnoho dalších technologických akcií, které budou těžit z exploze poptávky po AI.
Sázky investorů na boom umělé inteligence se zaměřuje výhradně na společnost Nvidia, ale v tomto sektoru jsou i další důležité společnosti a ne všechny jsou čipové. Za všechny lze zmínit Oracle, CrowdStrike, Palo Alto Networks, Palantir nebo Snowflake.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.