Akcie technologických firem s velkou tržní kapitalizací významně v letošním roce ovlivnily americký akciový trh a Goldman Sachs předpovídá jejich pokračující dominanci.
“Velkolepá sedmička” – Apple, Amazon, Alphabet, Meta, Microsoft, Tesla a Nvidia – je hnací silou impozantního růstu indexu S&P 500 v letošním roce, když se na jeho téměř 20% růstu podílí ze 76 %. Akcie společnosti Nvidia vzrostly letos o více než 200 %, zatímco akcie společnosti Apple si připsaly více než 50 %. Těchto sedm společností se může pochlubit celkovou tržní kapitalizací ve výši 11,5 bilionu dolarů.
Vývoj ceny akcií Nvidia a Apple od začátku letošního roku
Navzdory obavám z koncentrovaného růstu je Goldman Sachs přesvědčena, že tento trend vydrží. David Kostin, analytik této investiční banky, zdůrazňuje silné fundamenty těchto technologických gigantů, které se vyznačují rychlejším růstem tržeb, vyššími ziskovými maržemi a silnějšími rozvahami než jejich protějšky v indexu S&P 500.
Očekává se, že si do roku 2025 udrží 11% tempo růstu tržeb, čímž překonají 3% tempo růstu zbytku indexu. Jejich čisté marže by měly zůstat dvojnásobné oproti ostatním společnostem z indexu S&P 500.
Poměr ceny k zisku (P/E) těchto akcií se sice může zdát vysoký, ale při zohlednění růstu je považován za přiměřený. “Velkolepou sedmičku” charakterizuje očekávaný růst zisků výrazně nad mediánem akcií z indexu S&P 500 (17 % oproti 9 %). Jejich poměr ceny k růstu (PEG) navíc odpovídá desetiletému průměru, což naznačuje spravedlivé ocenění.
Historický kontext a budoucí perspektivy
Kostin poznamenává, že současný úspěch technologického sektoru následuje po náročném roce 2022, kdy společnosti jako Meta a Nvidia zaznamenaly výrazný propad hodnoty. Oživení je tedy vnímáno jako návrat k normálu.
Z historického hlediska však rozdíl ve výkonnosti mezi nejlepšími akciemi a zbytkem indexu S&P 500 nepředpovídá budoucí výsledky. To je vidět na příkladu technologického vzestupu v roce 1999, po němž následoval pokles v roce 2000 – splasknutí dotcom bubliny, zatímco rally v roce 2020 vedla k dalším ziskům v roce 2021.
Solidní fundamenty a zotavení z minulých poklesů hovoří pro pokračující úspěch těchto technologických lídrů. S blížícím se příštím rokem je “velkolepá sedmička” příkladem potenciálu technologického sektoru usměrňovat tržní trendy a nabízet investiční příležitosti.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.