První čerpací stanice, která měla uspokojit rostoucí poptávku přibývajících motoristů, se objevila v roce 1905 v americkém Missouri. Předtím si řidiči museli pohonnou hmotu kupovat v plechových nádobách v obchodech různého zaměření. Palivo z nich pak do auta bylo potřeba přelít.
To je ovšem historie. Dnes je čerpací stanice na každém rohu. Probíhá však už nová historická etapa – na silnicích už totiž nejsou jen vozy poháněné spalovacím motorem. Jsou zde i vozy poháněné elektřinou. A bude jich čím dál tím více.
A pokud se vše podaří podle představ prezidenta Joe Bidena, bude jich ještě mnohem víc. Mělo by jich přibýt něco kolem 500 000. A to je dost, že?
Když to srovnáme s počtem čerpacích stanic, tak těch je po USA kolem 150 000. A toto číslo překonává dokonce i historická maxima – podle některých odhadů bylo v USA čerpacích stanic kolem roku 1925 dokonce na 300 000, prodávaly však samozřejmě mnohem menší objemy paliva.
Cíle jsou velké i co se počtu prodaných elektromobilů týče
Prezident Biden to s elektrifikacíautomobilovédopravy myslí vážně. Vyhlásil cíl, že do roku 2030 má být celá polovina aut prodaných v USA na elektrický pohon – počítat se do toho však budou i hybridy. To je jistě ambiciózní cíl, protože dnes v USA tvoří elektromobily jen 2,4 % celkových prodejů aut – podle společnosti Wards Intelligence, která se specializuje právě na průzkumy v oblasti automobilového průmyslu.
Co na to automobilky? Stanovují si podobné cíle
V návaznosti na plán prezidenta Bidena společnosti General Motors a Ford oznámily svůj závazek dosáhnout do roku 2030 40-50% podílu elektromobilů na svých prodejích. A General Motors se dokonce nechala slyšet, že může dosáhnout “plně elektrické budoucnosti s nulovými emisemi” do roku 2035. A mnoho dalších automobilek si stanovuje obdobné cíle a závazky.
Investice budou do elektromobility směřovat i nadále
A co to bude znamenat pro investice? Budou potřeba. Jinak to výrobci elektromobilů nezvládnou. Už v roce 2020 bylo do elektromobility nainvestováno zhruba 28 miliard USD… a další investice budou v nejbližších letech dozajista nutné.
Co to znamená pro investory? Do čeho by měli vložit své peníze?
Nejjednodušší je samozřejmě investovat přímo do akcií automobilek. Jaké se nabízí?
Za všechny si uveďme rovnou symbol elektromobility, kterým je americká společnost Tesla.
Tesla je proslulá výrobou luxusních elektromobilů, kromě aut se však specializuje i na průmyslovou výrobu solárních panelů a baterií, čili další oblasti, k jejichž velkému rozvoji USA pod vedením Joe Bidena směřují. V jejím čele je světoznámý vizionář a úspěšný podnikatel Elon Musk.
Elektromobilita je na vzestupu, zatím i mimo burzu
Do elektromobility se však chystá například i společnost Volvo, která zatím není veřejně obchodovanou společností. V současnosti je za Volvem čínský holding Geely, který ji před více než dekádou koupil od společnosti Ford Motor Company. IPO společnosti Volvo bylo v roce 2018 sice naplánováno, nakonec však bylo odloženo.
Protože se Volvo chystá pustit do elektromobility, bude vhodné případný úpis akcií sledovat.
Volvo se totiž rozhodlo zvolit si za strategii stát se jedním z předních výrobců elektromobilů. A proto například koupilo téměř 50% podíl ve společnosti Polestar, která vyrábí právě elektromobily.
Elektromobilita je na vzestupu po celém světe. A společností, které se snaží prorazit, přibývá.
Na burzu nedávno oznámila vstup i společnost Rivian. Jde o amerického výrobce elektromobilů, který v srpnu 2021 podal žádost o vstup na burzu. K IPO společnosti Rivian IPO by mělo dojít koncem října nebo listopadu. Rivian chce přitom dosáhnout tržní hodnoty 80 miliard dolarů a mohlo by tak jít o největší IPO roku 2021.
Společnost Rivian se však bude muset ve svém odvětví vyrovnat s velmi silnou konkurencí, ať už jde o Teslu nebo Ford Motor Company. Tyto společnosti už mají širokou základnu zákazníků a možná budou schopné nabízet i levnějšívozidla než Rivian. Uvidíme.
Vaše investice však nemusejí směřovat jen do automobilek
Portfolioinvestora, který chce takto nastaveného směru budoucího vývoje využít, se musí proměnit. Nemusí však zainvestovat jen do Tesly nebo Rivianu. Zohledněno by v portfoliu mělo být i to, po čem bude s narůstajícím počtem elektromobilů poptávka.
A zde budou z tohoto vývoje profitovat především těžební společnosti. Elektromobilita vyžaduje dodávky kovů a dalších materiálů. Bez jejich značných objemů se kýžené zvýšení prodeje elektromobilů nebude moci odehrát.
Kovy dost možná zaznamenají výrazný nárůst poptávky
Na co se tedy zaměřit? Především na producenty stříbra, lithia, mědi, niklu a hliníku. Za úvahu stojí i producenti ostatních komodit, jako je železo nebo fosfor. Podle společnosti BloombergNEF (která se zabývá průzkumy v oblasti globálních trhů s komoditami a v oblasti disruptivních technologií) se totiž do roku 2030 zvýší poptávka po niklu a hliníku možná i 14krát. A poptávka po fosforu a železu 13krát.
Velice zajímavé bude právě stříbro, protože je to kov s velice dobrou vodivostí. U moderních automobilů proto bude čím dál tím více potřeba – pro výrobu spínačů, relé, jističů, pojistek a dalších součástek.
Sledovat ceny komodit se proto dozajista vyplatí. Nehledě na elektromobilitu, průmyslová produkce v USA roste. Proto se lze domnívat, že do příštích let je investování do komodit dobrou volbou. A pokud zatím komodity ve vašem investičním portfoliu chybí, je nejvyšší čas diverzifikovat a nějaké do vašeho portfolia zařadit.
Dlouhodobě se zajímám o podnikání, osobní finance a investice. Při studiu jsem pracoval na různých komunikačních pozicích ve finančnictví, bankovnictví a IT. Aktuálně působím už několik let jako freelancer, píšu především o financích. Kromě investic a financí se zajímám také o právo, mediaci, vyjednávání a marketing.
Psaní pro Finex mě nutí být stále v obraze ohledně témat, které se týkají finančního světa – a to je moc dobře.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.