E-commerce platforma Coupang nedávno oznámila své IPO – prvotní nabídku akcií, na burze NYSE. Společnost, která se chlubí přívlastkem “jihokorejský Amazon”, hodlá prostřednictvím IPO upsat část podílu společnosti v hodnotě 3,6 miliardy dolarů, což by ocenilo celou společnost na 51 miliard dolarů. Měly by ambice Coupangu v kancelářích v Seattlu vzbudit neklid?
IPO Coupang bude pravděpodobně největším letošním zahraničním vstupem na americkou burzu a možná vůbec největší zahraniční prvotní nabídkou akcií od úpisu akcií Alibaba v roce 2014.
Oznámení o úpisu akcií na burze přichází v době, kdy růst jihokorejské společnosti zajímavým způsobem zrychluje. Aktuální ocenění podniku založeného v roce 2010 ve výši 51 miliard dolarů představuje mimořádný růst hodnoty, jelikož v roce 2018 investoval fond Vision do e-commerce platformy 2 miliardy dolarů, což oceňovalo celou společnost na 9 miliard dolarů.
Může se Coupang v budoucnu měřit i s Amazonem?
Amazon a Coupang lze poměrně dobře srovnávat, vzhledem k tomu, že obě e-commerce společnosti staví svou filozofii na cenové dostupnosti, pohodlí a rychlých dodacích lhůtách. Coupang ve své obchodní strategii klade důraz na stejná témata jako Amazon – perfektní nákupní zážitek a snaha o eliminaci bolestivých bodů při online nakupování.
Vzhledem k tomu, že si aplikaci Coupang stáhl už každý druhý Korejec, je jasné, že prozákaznický přístup si získal evidentní důvěru na domácím trhu.
Žádná jiná společnost na jihokorejském online maloobchodním trhu nedokázala růst mezi lety 2019 a 2020 podobným tempem jako Coupang.
Společnost nalila miliony dolarů do vlastní komplexní logistické sítě – včetně 200 skladů o celkové rozloze 1,85 milionu metrů čtverečních po celé Koreji a tisíců nákladních vozidel. Společnost dokonce uvádí, že 70 % Jihokorejců žije do 10 minut jízdy od logistického centra Coupang, takže je velmi snadné snižovat časy dodávek na minimum.
Díky investicím do logistiky a špičkové doručovací službě se společnosti podařilo získat dominantní postavení na jihokorejském maloobchodním trhu a IPO může naznačovat, že je připravena expandovat na nové trhy.
Není přitom vyloučené, že nevyužije svůj špičkový přístup k online prodeji i na území ovládané dosud Amazonem.
Zatímco další kroky společnosti po IPO jsou zahaleny tajemstvím, její finanční zdraví může potenciální investory potěšit. Coupang zaznamenal v roce 2020 hrubý zisk cca 2 miliardy dolarů, což je 92,3% nárůst oproti předchozímu roku.
Společnosti se rovněž podařilo snížit provozní ztrátu z 0,6 na 0,5 miliardy dolarů a čistá provozní marže se také zlepšila z -10,3 % v roce 2019 na -4,4 % v roce 2020. Objem vygenerované hotovosti z provozních operací pak v roce 2020 vzrostl do černých čísel na 0,3 miliardy dolarů z hodnoty -0,3 miliardy dolarů o rok dříve.
Růst tržeb, kterého Coupang dosáhl v Jižní Koreji, je vyšší než u jiných společností, které fungují na podobném byznys modelu jako Amazon, pravda, ve výrazně menším měřítku.
Tržby ve výši 12 miliard dolarů představují v meziročním srovnání růst o 91 %, ve srovnání s rokem 2016 dokonce o 600 %.
Na rozdíl od regionů Latinské Ameriky a jihovýchodní Asie, kde jsou stále relativně malé skupiny potenciálních zákazníků, může jihokorejská společnost těžit z vysokého pokrytí internetem a masivního využívání mobilních telefonů. V tom může asijský tygr konkurovat mnoha západním zemím.
Mnoho z těchto dalších “malých Amazonů”, jako je MercadoLibre v Latinské Americe a Sea Limited v jihovýchodní Asii, zaznamenalo v průběhu loňského roku působivé zisky na akciovém trhu. Odvětví e-commerce patřilo k sektorům, které zářily. Přestože můžeme očekávat s odcházející pandemií jisté ochlazení poptávky po e-commerce službách, stále se jedná o jeden z megatrendů současnosti. Je tak nepravděpodobné, že by se Coupangu nepodařilo jeho primární úpis akcií realizovat.
Může se Coupang stát globální hybnou e-commerce silou?
Vedení společnosti před IPO střízlivě hodnotí celosvětovou konkurenci spolu s dalšími potenciálními překážkami (vysoké provozní náklady), jako jedno z hlavních rizik pro budoucnost společnosti.
V Jižní Koreji investoval Coupang do své logistické sítě obrovské částky, což je také důvod, proč by pro nové konkurenty na domácím trhu mělo být náročné nabídnout srovnatelné služby.
Giganti na poli e-commerce jsou však velmi vynalézaví a zejména Amazon má značnou finanční sílu. Mohl si tak dovolit na konci roku 2020 koupit 30% podíl v trojce na korejském e-commerce trhu 11Street.
Coupang hodnotí toto riziko konstatováním, že má mnoho ze zahraničních konkurentů potenciální výhody, jako jsou delší historie provozu, více zkušeností s implementací svých byznys plánů a strategie, vyšší povědomí o značce a výrazně vyšší finanční, marketingové a další zdroje. Většina ze jmenovaných konkurenčních výhod se nemusí projevit na jihokorejském trhu, z globálního hlediska však bude mít pravděpodobně Coupang problém.
I když se tak možná vedení společnosti může domnívat, že se díky IPO stane mezinárodním hráčem, je na místě obezřetnost. Zejména nízké povědomí o značce a krátká historie mohou být problémem. Konsolidace e-commerce trhu po proběhnuvší pandemii pak překážkou, proč zatím není velká globální expanze společnosti příliš pravděpodobná.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.