FinexAkcieDalší účetní podvod na obzoru? Hindenburg Research potápí Carvanu
Další účetní podvod na obzoru? Hindenburg Research potápí Carvanu
Akcie společnosti Carvana vzrostly v roce 2024 o 284 %, ale toto může být jen atraktivní fasáda společnosti, která skrývá zásadní rizika pro investory.
Carvana (CVNA) je online prodejce automobilů založený v roce 2012 s tržní hodnotou 44 miliard dolarů.
Jeho hlavní činností je online platforma umožňující maloobchodním zákazníkům nakupovat a prodávat ojeté vozy.
Navzdory riziku bankrotu v letech 2022 a 2023 akcie Carvany v roce 2024 vzrostly o 284 %, protože investoři věřili, že společnost má své nejhorší dny za sebou.
Hindenburg Research ale provedl rozsáhlé zkoumání dokumentů a hovořil s odborníky v oboru. Na základě toho dospěl k závěru, že obrat společnosti je iluzí.
Například byl zjištěn prodej úvěrů za 800 milionů dolarů podezřelé nezveřejněné spřízněné straně, stejně jako manipulace v účetnictví a nedbalé posuzování rizik, což vedlo k dočasnému růstu příjmů – zatímco insideři prodávali akcie za miliardy dolarů.
Současné výzvy Carvany
Tržby v posledních čtvrtletích výrazně rostly a od roku 2023 Carvana vykazuje mírný čistý zisk, což přilákalo investory.
Každý dolar čistého zisku zvýšil tržní kapitalizaci o 139 dolarů, přičemž akcie společnosti vzrostly 42krát.
Otec generálního ředitele však mezitím prodal akcie za 1,4 miliardy dolarů.
Rizikové úvěrové praktiky
Ceny ojetých vozidel klesly za poslední 3 roky o 20,3 % (index Manheim), zatímco delikvence u subprime autoúvěrů přesáhly úroveň globální finanční krize (Fitch).
Carvana prodává přibližně 26 % svého hrubého zisku prostřednictvím úvěrů, zejména v rizikovém segmentu subprime.
Zisk z prodeje těchto úvěrů činil 2,2násobek čistého zisku za posledních 9 měsíců. Společnost se přitom silně spoléhá na Ally Financial, které v roce 2023 prodala úvěry za 3,6 miliardy dolarů (60 % celkového objemu).
Jenže v roce 2024 Ally snížila své nákupy, což byl pro Carvanu problém.
Řešení tohoto výpadku se ale objevilo v podobě nově vzniklého “nezávislého” kupujícího, který je pravděpodobně propojený s Cerberus Capital, a který nahradil část tohoto objemu.
Tento nový kupující je trust, ve kterém šéf Carvany plní roli ředitele globálních investic. Tím by šlo o vztah mezi spřízněnými osobami, který ovšem Carvana ve svých výkazech neuvedla.
Laxní standardy a účetní manipulace
Hindenburg upozorňuje, že Carvana schválila téměř všechny žádosti o úvěr, což vedlo k toxickému portfoliu.
Více než 44 % jejích úvěrů je v oblasti “non-prime”, přičemž většina má FICO skóre v nejnižší kategorii.
Zpoždění splátek u “prime” úvěrů jsou více než čtyřikrát vyšší než průměr v oboru.
Hindenburg také tvrdí, že společnost přesouvá náklady na spřízněnou společnost DriveTime, což uměle navyšuje zisky. Dále manipuluje s reportováním zásob a záměrně zdržuje prodeje úvěrů mezi čtvrtletími, aby přizpůsobila finanční výsledky.
Na závěr ještě uvádíme, že Carvana čelí neoznámenému vyšetřování SEC a společnost by měla objasnit status těchto vyšetřování.
Carvanu a její akcionáře čekají těžké časy.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete XTB:
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 74 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
Možnost nákupu frakčních práv a ETF
Nevýhody
Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
Danění českých dividend 35% sazbou
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.