Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Co mají společného Rolls-Royce a BMW? Luxusní Bentley se dělí o techniku s Volkswagenem. Co dalšího vás překvapí?

Vaše oblíbené auto může mít stejný základ jako model konkurence. Jak je to možné? Většinu známých značek ovládá jen pár gigantů.

Co mají společného Rolls-Royce a BMW? Luxusní Bentley se dělí o techniku s Volkswagenem. Co dalšího vás překvapí?
Zdroj: depositphotos.com

Automobilky se tváří, že mezi sebou soutěží o každý prodaný kousek, ale realita je překvapivější. Většinu slavných značek vlastní jen hrstka gigantů, kteří řídí celosvětovou výrobu osobních i nákladních vozů.

Až se příště budete chystat do autosalonu, možná zjistíte, že vůz s logem vaší oblíbené značky má stejné základy jako auto od konkurence.

 

Evropští hráči pod jednou střechou

Evropa hostí několik velkých skupin, které sdružují slavné značky se stoletou historií i nováčky. Skupina Stellantis, vzniklá spojením Fiat Chrysler Automobiles a francouzské PSA, má ve stáji Fiat, Alfu Romeo, Maserati, Chrysler, Dodge, Jeep, Peugeot, Citroën i Opel.

Když tedy usedáte do nového Peugeotu, může být v něčem příbuzný s Jeepem vyráběným za oceánem.

Volkswagen AG je dalším příkladem ohromného uskupení. Společnost s VW ve znaku převzala dohled nad Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Ducati, SEAT, Škodou a také nákladními vozy MAN nebo Scania.

Díky tomu si může majitel vozu SEAT klidně pořídit originální díl, který sdílí techniku s Audi, aniž by tušil, jak úzce jsou tyto značky spřízněny.

V Německu má vliv také Daimler AG, jehož vlajkovou lodí je Mercedes-Benz. Pod tuto korporaci však spadá i Smart, autobusy Setra, nákladní značky Freightliner nebo Western Star, a dokonce i indický BharatBenz.

Aktuální vývoj ceny akcií Stellantis, Volkswagen a Mercedes-Benz

Aktuální cena
Změna
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Koupit akcie Stellantis! Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Japonské aliance a jejich globální spojení

Na asijském trhu ční aliance Renault–Nissan–Mitsubishi. Patří sem Dacia, Alpine, Infiniti, Datsun, Lada, Venucia a Renault-Samsung, přičemž celé uskupení sdílí technologie, aby bylo schopno nabízet od malých městských vozů po robustní terénní speciály.

Toyota Motor Corporation zase zastřešuje Toyotu a Lexus a má podíly v Subaru i Suzuki.

Dalším důležitým hráčem je Honda Motor Company, která pokrývá nejen osobní vozy Honda a luxusní řadu Acura, ale také Honda Powersports.

Stejně tak Hyundai Motor Company slučuje Hyundai, Kiu a prémiovou divizi Genesis, která cílí na zákazníky, co hledají vyšší úroveň výbavy a designu.

Aktuální vývoj ceny akcií Renault, Toyota a Honda

Aktuální cena
Změna
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Koupit akcie Renault! Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Nečekaný majitel ve Velké Británii?

Když se řekne Jaguar nebo Land Rover, spousta lidí myslí na tradiční britskou eleganci a design. Ale skutečností je, že obě značky spadají pod indickou společnost Tata Motors, která se kromě osobních vozů věnuje i výrobě kamionů a autobusů (Tata Daewoo).

Podobných překvapení je víc. Rolls-Royce Motor Cars se nachází v rukou BMW, zatímco samostatná firma Rolls-Royce Holdings PLC se soustředí na letecké motory.

Aktuální vývoj ceny akcií Tata Motors, BMW a Rolls-Royce Holdings

Aktuální cena
Změna
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání

Čínský kapitál s globálním dosahem

V Číně má silnou pozici Zhejiang Geely Holding Group (ZGH). Tahle společnost stojí za značkami Geely Auto, Volvo, Polestar, Proton či Lotus. A aby toho nebylo málo, patří sem i London EV Company vyrábějící ikonické černé taxíky do londýnských ulic.

Tím se vytváří pestrá rodina značek pod jedním deštníkem, která může snadno kombinovat sportovní DNA Lotusu s technologiemi z Volva a designovým přístupem Geely.

Američtí obři a jejich portfolio

General Motors je příkladem korporace, která dlouhodobě vládne americkému trhu. Pod GM patří Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, donedávna i Holden (původem z Austrálie) a do tohoto balíku kdysi spadal i Hummer, nyní znovu oživený v elektrické podobě.

Ford Motor Company zase spravuje značky Ford a Lincoln.

U Stellantisu (vzniklého především na evropské scéně) je zahrnuta také část amerického průmyslu, včetně Jeepu a Dodge.

Aktuální vývoj ceny akcií General Motors a Ford

Aktuální cena
Změna
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Koupit akcie GM! Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Jak z provázanosti těží samotné značky?

Společné sdílení nákladů přináší některým výrobcům větší finanční stabilitu a přístup k technologickým inovacím. Například:

  • Luxusní Bentley může mít multimediální systém sdílený s Volkswagenem.
  • Maserati může využívat platformu Jeepu pro svá SUV.
  • Porsche u modelu Cayenne sdílí určité komponenty s Audi Q7.

Z pohledu běžného zákazníka to znamená širší výběr modelů, vyšší úroveň bezpečnostní výbavy a často i lepší spolehlivost, protože díly a technologie procházejí testováním ve více značkách.

Mýty a realita automobilového trhu

Někomu může připadat, že toto provázání bere značkám jejich nezaměnitelný charakter. Mnohdy se ale ukazuje, že i pod společnou střechou si auta zachovávají svůj osobitý styl.

Je to jako velká hospodářská usedlost, kde najdete spoustu zvířat, a přesto je každé jedinečné a má vlastního ducha. Třeba taková Alfa Romeo si i pod Stellantisem hýčká specifické italské kouzlo, zatímco Peugeot dává důraz na evropský design.

Až ale budete příště listovat nabídkami v autosalonech, vzpomeňte si, že většinu známých značek řídí jen několik velkých koncernů. Na povrchu to sice působí, jako by se značky předháněly, která nabídne lepší model, jenže skutečná moc zůstává v rukou menší skupiny gigantů.

Uvažujete o investování do akcií zmíněných automobilek? Zvažte některého z námi recenzovaných brokerů:

Favorit redakce

Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 74 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
  • Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
  • Možnost nákupu frakčních práv a ETF
Nevýhody
  • Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
  • Danění českých dividend 35% sazbou
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.

Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!

Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.

Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.

Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.

Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.

Líbil se vám tento článek?
2
0

Autor

Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.

O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.

Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií

„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.