Automobilky se tváří, že mezi sebou soutěží o každý prodaný kousek, ale realita je překvapivější. Většinu slavných značek vlastní jen hrstka gigantů, kteří řídí celosvětovou výrobu osobních i nákladních vozů.
Až se příště budete chystat do autosalonu, možná zjistíte, že vůz s logem vaší oblíbené značky má stejné základy jako auto od konkurence.
Evropští hráči pod jednou střechou
Evropa hostí několik velkých skupin, které sdružují slavné značky se stoletou historií i nováčky. Skupina Stellantis, vzniklá spojením Fiat Chrysler Automobiles a francouzské PSA, má ve stáji Fiat, Alfu Romeo, Maserati, Chrysler, Dodge, Jeep, Peugeot, Citroën i Opel.
Když tedy usedáte do nového Peugeotu, může být v něčem příbuzný s Jeepem vyráběným za oceánem.
Volkswagen AG je dalším příkladem ohromného uskupení. Společnost s VW ve znaku převzala dohled nad Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Ducati, SEAT, Škodou a také nákladními vozy MAN nebo Scania.
Díky tomu si může majitel vozu SEAT klidně pořídit originální díl, který sdílí techniku s Audi, aniž by tušil, jak úzce jsou tyto značky spřízněny.
V Německu má vliv také Daimler AG, jehož vlajkovou lodí je Mercedes-Benz. Pod tuto korporaci však spadá i Smart, autobusy Setra, nákladní značky Freightliner nebo Western Star, a dokonce i indický BharatBenz.
Aktuální vývoj ceny akcií Stellantis, Volkswagen a Mercedes-Benz
Na asijském trhu ční aliance Renault–Nissan–Mitsubishi. Patří sem Dacia, Alpine, Infiniti, Datsun, Lada, Venucia a Renault-Samsung, přičemž celé uskupení sdílí technologie, aby bylo schopno nabízet od malých městských vozů po robustní terénní speciály.
Když se řekne Jaguar nebo Land Rover, spousta lidí myslí na tradiční britskou eleganci a design. Ale skutečností je, že obě značky spadají pod indickou společnost Tata Motors, která se kromě osobních vozů věnuje i výrobě kamionů a autobusů (Tata Daewoo).
Podobných překvapení je víc. Rolls-Royce Motor Cars se nachází v rukou BMW, zatímco samostatná firma Rolls-Royce Holdings PLC se soustředí na letecké motory.
Aktuální vývoj ceny akcií Tata Motors, BMW a Rolls-Royce Holdings
V Číně má silnou pozici Zhejiang Geely Holding Group (ZGH). Tahle společnost stojí za značkami Geely Auto, Volvo, Polestar, Proton či Lotus. A aby toho nebylo málo, patří sem i London EV Company vyrábějící ikonické černé taxíky do londýnských ulic.
Tím se vytváří pestrá rodina značek pod jedním deštníkem, která může snadno kombinovat sportovní DNA Lotusu s technologiemi z Volva a designovým přístupem Geely.
Američtí obři a jejich portfolio
General Motors je příkladem korporace, která dlouhodobě vládne americkému trhu. Pod GM patří Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, donedávna i Holden (původem z Austrálie) a do tohoto balíku kdysi spadal i Hummer, nyní znovu oživený v elektrické podobě.
Společné sdílení nákladů přináší některým výrobcům větší finanční stabilitu a přístup k technologickým inovacím. Například:
Luxusní Bentley může mít multimediální systém sdílený s Volkswagenem.
Maserati může využívat platformu Jeepu pro svá SUV.
Porsche u modelu Cayenne sdílí určité komponenty s Audi Q7.
Z pohledu běžného zákazníka to znamená širší výběr modelů, vyšší úroveň bezpečnostní výbavy a často i lepší spolehlivost, protože díly a technologie procházejí testováním ve více značkách.
Mýty a realita automobilového trhu
Někomu může připadat, že toto provázání bere značkám jejich nezaměnitelný charakter. Mnohdy se ale ukazuje, že i pod společnou střechou si auta zachovávají svůj osobitý styl.
Je to jako velká hospodářská usedlost, kde najdete spoustu zvířat, a přesto je každé jedinečné a má vlastního ducha. Třeba taková Alfa Romeo si i pod Stellantisem hýčká specifické italské kouzlo, zatímco Peugeot dává důraz na evropský design.
Až ale budete příště listovat nabídkami v autosalonech, vzpomeňte si, že většinu známých značek řídí jen několik velkých koncernů. Na povrchu to sice působí, jako by se značky předháněly, která nabídne lepší model, jenže skutečná moc zůstává v rukou menší skupiny gigantů.
Uvažujete o investování do akcií zmíněných automobilek? Zvažte některého z námi recenzovaných brokerů:
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.