Akcie Amazon zakončily rok 2021 jako nejhorší mezi technologickými megacaps, ale existuje důvod domnívat se, že by pro ně rok 2022 mohl být lepší.
Akcie Amazonu v roce 2021 vzrostly o pouhých 2,4 %, čímž výrazně zaostaly za ostatními čtyřmi takzvanými akciemi FAANG. Akcie Apple posílily o 34 %, akcie Meta Platforms (dříve Facebook) zaznamenaly nárůst o 23 % a akcie Netflix vzrostly o 11 %. Akcie Alphabet, nejlepší technologické akcie roku, stouply o 65 %. Současně další technologický gigant Microsoft vzrostl za celý rok o téměř 50 % a technologický index Nasdaq Composite posílil o 21 % .
Naposledy přinesla společnost Amazon investorům tak mizerné výnosy v roce 2014, kdy se akcie propadly o 22 %.
Za špatnými výsledky akcií Amazon v loňském roce stojí několik faktorů
Amazon, stejně jako ostatní společnosti z oblasti e-commerce, čelil náročnému meziročnímu srovnání s rokem 2020, kdy pandemie koronaviru vedla k prudkému nárůstu online objednávek.
Spotřebitelé omezili své cesty do kamenných obchodů, aby se vyhnuli kontaktu s virem, a houfně si u internetových prodejců pořizovali vše od toaletního papíru a roušek až po kancelářský nábytek a činky.
Přechod k online nakupování zvýšil tržby společností Amazon, eBay, Etsy, Wayfair a dalších, což podpořilo jejich růst a zvedlo ceny jejich akcií.
Zisky Amazonu se počínaje druhým čtvrtletím roku 2020, které bylo prvním obdobím, v němž se projevil nárůst obchodů způsobený pandemií, meziročně ztrojnásobily, a to ve třech po sobě jdoucích čtvrtletích.
Na jaře 2021, kdy se stále více Američanů nechalo očkovat proti covid-19, se spotřebitelé začali vracet do obchodů a část svých výdajů přesunuli na předpandemické zvyky, jako je cestování a stravování.
Přestože online nakupování zůstalo silné, působivé meziroční tempo růstu společnosti začalo slábnout. Ve druhém čtvrtletí roku 2021 vzrostly tržby společnosti Amazon o 27 %, což bylo výrazné zpomalení oproti předchozímu roku, kdy tržby raketově vzrostly o 41 %.
Další klíčové činnosti společnosti, cloud computing a reklama, měly v roce 2021 velmi dobrý rok, ale to nezastínilo slabé výsledky hlavní maloobchodní divize Amazonu – dobré výsledky v oblasti cloudu a reklamy samy o sobě akcionářům Amazonu nestačily.
Amazon po většinu let 2020 a 2021 varoval Wall Street, že vynaloží miliardy dolarů na náklady spojené s koronavirem, jako jsou bezpečnostní opatření pro pracovníky v první linii a růst fyzické logistické sítě, aby udržel krok s poptávkou. Právě když se loni začaly náklady spojené s covidem mírnit, Amazon a další velké korporace zasáhlo globální omezení dodavatelského řetězce a problémy s pracovní silou. Generální ředitel Andy Jassy tak uvedl, že Amazon ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 bude muset vynaložit několik miliard dolarů dodatečných nákladů na řešení těchto problémů.
Amazon zvýšil mzdy a nabídl bonusy, aby přilákal pracovníky na napjatém trhu práce. Vzhledem k nestejnému počtu zaměstnanců v některých skladech musela společnost přesměrovávat zásilky na delší a někdy i dražší vzdálenosti do zařízení s dostatkem pracovníků, kteří byli k dispozici pro zpracování objednávek.
Problémy Amazonu s nedostatkem pracovních sil byly negativním překvapením, které kromě horší než očekávané výkonnosti v oblasti e-commerce ovlivnilo výkonnost akcií Amazon v roce 2021.
Akcie Amazon charakterizuje dlouhodobě nevyzpytatelné chování
Následující tabulka ukazuje rozložení ročních výnosů akcií Amazon od konce 90. let. Prvním zjištěním je, že výkonnost ceny akcií byla v průběhu let značně nevyzpytatelná. V roce 1998 akcie stouply o téměř 1 000 % a v roce 2000 se propadly až o 80 %.
V tomto kontextu je těžké označit výnosy ve výši 2 % v roce 2021 za obvyklé nebo netypické. Je však známo, že se dostaly hluboko pod historický medián 31 %, který byl zaznamenán za posledních 25 let.
Z historického hlediska velmi často předcházel špatný relativní výkon Amazonu v jednom roce, okamžitému vzestupu v roce následujícím. Například 16% propad v roce 2006 se odehrál těsně před 135% růstem v roce 2007. Po 22% poklesu v roce 2014 následoval 118% vzestup v roce 2015. Vyrovnaný rok 2011 předznamenal dva roky, kdy výnosy přesáhly vždy 40 %.
Když se podíváme dál než jen na výkonnost po jednotlivých letech, začíná se nám na akciích Amazon rýsovat určitý vzorec. Následující tabulka zobrazující tříleté rozložení výnosů je mnohem více koncentrovaná kolem mediánu 30 % ročně.
Poznámka
To znamená: Dejte jim dostatek času, alespoň 36 měsíců, a akcie Amazon obvykle nabídnou svým investorům solidní, dvouciferné anualizované zisky.
Zajímavé je, že se tříletá výkonnost společnosti Amazon v letech 2019 až 2021 dokonale shoduje s dlouhodobým mediánem. Ačkoli by tedy neradostné zisky v loňském roce mohly někoho vést k přesvědčení, že se cena akcií v novém roce odrazí ode dna, mohl vývoj představovat pouze “návrat k normálu” po nebývale vysokých výnosech zaznamenaných v roce 2020.
Akcie Amazon: Výhled do budoucna
Po nevýrazném roce 2021 mohou mít akcie Amazonu letos snazší období. Poté, co se růst v roce 2021 zmírnil, bude společnost čelit snazšímu meziročnímu srovnání. Amazon také může začít těžit z některých svých investic do dodavatelského řetězce a logistiky souvisejících s pandemií v posledních dvou letech.
Existuje však několik problémů z loňského roku, které by mohly akcie Amazon zatížit i v roce 2022, jako jsou inflační tlaky, omezení dodavatelského řetězce a problémy v oblasti pracovních sil.
Z pohledu ceny akcií je těžké s jistotou říci, co by mohly nevalné výsledky v roce 2021 znamenat pro akcie společnosti Amazon v novém roce. Přestože po nedostatečné výkonnosti často následuje významný růst, výkonnost akcií společnosti za poslední 3 roky odpovídá historickým průměrům. Investoři, kteří čekají oživení v roce 2022 pouze na základě vývoje cen akcií, by mohli být zklamáni.
Neměli by však ignorovat obchodní fundamenty. E-commerce pravděpodobně v roce 2022 nedosáhne úrovně roku 2020, ale loňská prázdninová sezóna byla slibná. Amazon bude pravděpodobně dosahovat lepších výsledků než jeho konkurenti, protože výrazně investuje do infrastruktury internetového maloobchodu.
Když k výše uvedenému připočteme zdravý cloudový byznys a předpoklad, že by aktuální cena mohla odpovídat přibližně 23násobku zisků pro rok 2025, vidíme pádné argumenty pro to, aby si akcie Amazonu vedly v roce 2022 mnohem lépe než loni.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.