Fenomén sociálních sítí vtrhl do běžného života mnoha lidí tak, jako snad žádná nová technologie v historii. Mnohem rychlejší šíření informací rozpoutalo novou éru komunikace, která samozřejmě přináší mnoho benefitů, ale také napomáhá šíření polopravd, mýtů a omylů mezi lidmi.
V tomto článku si představíme 4 investiční myšlenky, které se šíří po sociálních sítích, ale které jsou v praxi naprosto nesmyslné a především pro solidní praxi nepoužitelné.
Jedním z největších problémů informační doby je paradoxně příliš velké množství informací. Mnohdy bývá pro investory velmi složité odhalit mezi tou kupou informací právě ty, které jim pomohou dosahovat lepších výsledků, nebo které je naopak nabádají k rozumné investiční zdrženlivosti. Kvalita informací ustupuje v této době do pozadí oproti množství, což jde ruku v ruce s nelichotivou statistikou, kdy 75-80 % obchodníků a investorů na finančních trzích prodělává.
Lékem na odlišování kvalitních informací od těch, které mají v lepším případě pouze ztížit cestu k ziskům, je kritické myšlení. Investor by určitě neměl přijímat každou informaci o nákupu nebo prodeji finančního aktiva, o které se na sociálních sítích píše. Důvodem je to, že internet je veskrze anonymní platforma a to že někdo napíše: “kupuji akcie společnosti XY” určitě neznamená, že to také udělá ani že to jemu i vám automaticky přinese pohádkové zisky. Pojďme se nyní podívat na ony 4 omyly investičního smýšlení.
1) “Finanční nezávislost je pro všechny”
Mnoho inzerátů, které po internetu kolují, mají investory nalákat na myšlenku, že investování je pro každého. Toto tvrzení je samozřejmě pravdivé jen částečně. Investování vyžaduje především určitou míru vlastní sebereflexe, kterou mnoho lidí postrádá. Sebereflexe spočívá v tom, že když se investování z počátku nedaří, hledám problémy a jejich řešení především u sebe, vyhledávám co mohu zlepšit. Na druhou stranu investoři, kteří nejsou schopni přijmout osobní zodpovědnost a své chyby svalují na jiné, na finančních trzích hned tak neuspějí.
TIP: S nekvalitními informacemi velmi úzce souvisí fenomén FOMO. Strach a chamtivost zkrátka stojí investory nemalé peníze.
2) “Investování je snadné”
Za každou činností, která vypadá snadně, stojí mnoho práce. To platí pro sport, vědu, umění a i investování. Navíc být investor není konečný stav. Jedná se o neustálý proces změn. Mění se finanční trhy, mění se likvidita, volatilita, fundamenty a reakce trhu na ně. S tímto investičním klamem souvisí ještě jedna záležitost.
Na sociálních sítích je snadnost investování prezentována metodou “kup a drž”, což je skutečně jedna z možností investování, ale ti investoři, co minulý rok tuto strategii aplikovali, jsou v současné době ve velké ztrátě a těžko říci, kdy trhy začnou tvořit nové maximální ceny. Bude potřeba být velmi trpělivými.
3) “Drahé kovy jsou dobrým držitelem hodnoty”
Toto je velmi rozporuplné téma. Drahé kovy, jako zlato nebo stříbro, určitě mají svou pozici v každém investičním portfoliu, ovšem s jejich procentuálním zastoupením to je již složitější. Například zlato je velmi často prezentováno jako “bezpečný přístav”, kam investoři přesouvají svůj kapitál v době finanční krize nebo nervozity na trzích.
Ovšem při pohledu na cenový graf zjistíme, že cena této komodity již rok klesá. Při fyzickém držení zlata je situace pro investory ještě složitější, protože pořizovací ceny a výkupní ceny se od sebe velmi výrazně liší. Právě investice do fyzického zlata může být kvůli spreadu a dlouhodobému poklesu ceny nevhodnou investicí.
4) “Kryptoměny jsou nejlepší”
I přes výrazný propad cen kryptoměn, se může investor na sociálních sítích setkat s reklamou nebo propagací výhodnosti kryptoměn. Nicméně stále zůstává faktem, že tato aktiva jsou vytvořena anonymními skupinami programátorů (Sathoshi Nakamoto – tvůrce Bitcoinu), a proto neexistuje v současné době instituce, která by se za jejich investiční hodnotu zaručila.
Kryptoměny svou výkonnost již předvedly, nyní se čeká, jak obstojí ve výzvě uchovatele hodnoty.
Závěr
Přemíra informací a absence jejich kvality zasáhly i investiční svět. Na internetu a sociálních sítích kolují neopodstatněná investiční doporučení, zaručené tipy nebo reklama na nefunkční finanční produkty. Investoři při jejich vyhodnocování musí používat kritické myšlení a každou informaci si ověřit, aby zbytečně nepřišli o svůj kapitál a možnost efektivní a kvalitní správy svých finančních prostředků.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.