Rozhodně se nejedná o nic příliš komplikovaného, takže to s trochou úsilí zvládne každý. Nicméně se nejedná o nic extra exaktního, takže se to člověk nenaučí z knížky, ale potřebujete k tomu praxi.
Graf se v mnoha ohledech podobá cizímu jazyku a technická analýza nám pouze pomáhá se správnou interpretací. Tudíž narativ, že technická analýza je jakési věštění z křišťálové koule, je zcela mylný.
1. graf – Akcie AMD
První titul je AMD, kde je v podstatě učebnicový support u S/R levelu 73,95 USD. Na uvedené úrovni máme minimálně tři přímé reakce s rotací kurzu (čím více dotyků, tím lépe) a blízko levelu došlo i k dalším pár rotacím. V podstatě se jedná o učebnicové pásmo podpory, kde lze nabírat dlouhé pozice. Vzít dlouhé pozice na tomto levelu má navíc velmi příznivý poměr potenciálního zisku/ztráty.
Pokud totiž na 73,95 USD nakoupíte, stačí dát v rozumné dálce (2 – 5%) stop loss příkaz, který ochrání váš kapitál před neúměrnou ztrátou. Když by tedy došlo k prolomení supportu, ztratíte relativně málo. Zatímco, když dojde k silnému odrazu a růstu ceny, potenciální zisk mnohonásobně předčí onu možnou ztrátu.
2. graf – Akcie Netflix
Obdobná situace je i na trhu s akciemi Netflixu. Na S/R levelu 466 USD došlo asi ke čtyřem přímým dotykůms odrazem a z price action můžeme sledovat, že v blízkosti úrovně docházelo i k dalším rotacím. Pokud se tedy dočkáme pátého dotyku kurzu, šance na odraz je samozřejmě dost vysoká. Titul má po každém odrazu tendenci se zhodnotit o více jak 20 %. Tudíž poměr rizika vůči zisku je očividně v náš prospěch.
3. graf – Akcie Facebook
Na třetím grafu s akciemi Facebook máme názorný příklad S/R levelu, ze kterého se stal po proražení support. V grafu tedy vidíme dva odrazy od úrovně 297,28 USD, ale třetí otestování skončilo úspěšným průrazem. Po průrazu kurz sice krátce pokračoval ve stoupání, ale nakonec zarotoval, což cenu dovedlo zpátky k řečené hladině. Slangově se tomu říká throwback.
Když k throwbacku dojde, čekáme, co z otestování ze druhé strany vzejde. Když se kurz po dotyku odrazí, z předešlé rezistence se stane support.
Existuje konzervativnější a agresivnější způsob, jak toho využít ve svůj prospěch.
Agresivní nakupující prostě na S/R levelu automaticky nakoupí, když se sem cena dostane a doufají, že přijde odraz. Agresivní způsob vám zaručí, že když se trefíte, vyděláte více. Leč ne každý chce chytat padající nože a samotný odraz znatelně zvýší šance, že kurz zcela zarotuje.
Konzervativnější část počká, až cena na levelu opravdu zareaguje odrazem a až poté nakoupí. Oba přístupy tedy mají své výhody i nevýhody.
4. graf – Akcie Golden Star Resources
Poslední graf je titulem Golden Star Resources. Pokud společnost neznáte, jedná se o těžební společnost, která má zlaté doly v Ghaně. Každopádně tu máme zase učebnicový příklad, kdy se dokonce opakovaně mění povaha S/R úrovně. V grafu tedy můžeme vidět, že došlo k třem odrazům od 3,54 USD, ale proběhlo i čtvrté otestování, které vyústilo v prolomení úrovně.
V těchto chvílích se rozhodně vyplatí mít pod prolomeným supportem stop loss. My sice víme, že se po několika týdnech cena vrátila zpátky, ale co kdyby cena pokračovala v sestupném trendu?
Opakuji, že technická analýza neslouží k věštění budoucnosti. Nikdo z nás neví, co se ve skutečnosti stane, takže je potřeba mít svůj kapitál neustále chráněný.
Každopádně, po prolomení cena zanedlouho zarotovala a proběhl retest úrovně. V tomto případě říkáme tomuto průběhu pullback. Vlastně je proces totožný jako u throwbacku, ale cena jde v tomto konkrétní případě zespoda nahoru. V každém případě, retestem a následnou rotací kurzu směrem dolů se z bývalého supportu stala rezistence.
Za relativně krátkou dobu cena úroveň otestovala podruhé, což skončilo neúspěchem. Leč nákupní tlak zesílil a při třetím pokusu už cena snadno úrovní 3,54 USD prošla. Expanze po prolomení pokračovala a nyní dochází k throwbacku. Jestli se hladina zase potvrdí jako support, můžeme očekávat cenovou expanzi.
Závěrem
Málem bych zapomněl, že využívání pouhých S/R úrovní se říká obchodování na základě “čistého grafu” (price action). U mých analýz se můžete setkávat s tím, že price action kombinuji s indikátory technické analýzy a Volume profile. Každému totiž vyhovuje něco jiného. Pravdou ovšem je, že správná identifikace S/R hladin je naprostý základ, bez kterého se neobejdete.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.