Facebook se začátkem listopadu přejmenoval na Meta a oznámil své plány na zahájení vývoje Metaverse – zcela nového způsobu užívání a “bytí” na internetu. Ať se nám to líbí nebo ne, velké korporace budou pravděpodobně hrát hlavní roli v tom, jak se bude Metaverse vyvíjet a rozvíjet. Bude však sužován stejnými problémy, s jakými se potýkají dnešní giganti sociálních médií, nebo se do popředí dostanou decentralizované platformy a služby?
Chystá se vás gigant sociálních médií Meta (Facebook) sledovat až na konec samotného virtuálního prostoru?
Jak přistoupí Facebook k budování digitální “rajské zahrady”?
Na konferenci Facebook Connect, oznámil zakladatel a generální ředitel společnosti Meta Mark Zuckerberg, že jen v letošním roce plánuje utratit 10 miliard dolarů za rozvoj Metaverse. Jedná se o ekosystém vzájemně propojených digitálních zážitků, služeb a platforem, které se hladce prolínají s reálným světem.
Announcing @Meta — the Facebook company’s new name. Meta is helping to build the metaverse, a place where we’ll play and connect in 3D. Welcome to the next chapter of social connection. pic.twitter.com/ywSJPLsCoD
Jak však Facebook opakovaně ukázal – například když ustoupil od svého slibu, že k používání jeho produktů Oculus nebude vyžadovat účet na Facebooku – téměř jistě se bude snažit prosadit přísnou kontrolu toho, jak se Metaverse používá a jak se k němu přistupuje. Uzamčení ekosystému je koneckonců oblíbený a osvědčený způsob, jak si vynutit vyšší zapojení stávajících uživatelů a zároveň izolovat konkurenci. To nám dlouhodobě ukazoval třeba Apple pod vedením Steva Jobse.
Sám Zuckerberg označil Metaverse za příští generaci internetu, kterou budou používat stovky milionů uživatelů. Navíc se zdá nepravděpodobné, že by korporátní gigant, který se chce zavděčit akcionářům, neudělal v zákulisí vše, co je v jeho silách, aby Metaverse umístil do jeho středu.
Metaverse lze popsat jako rozsáhlé, přicházející prostředí, které bezpochyby zavede nové způsoby tvorby obsahu, socializace a práce online. Může se stát všudypřítomným médiem, prostřednictvím něhož bude do určité míry komunikovat většina internetově zdatných jedinců.
Nedávné skandály Facebooků vzbuzují řadu otázek
Po nedávném zveřejnění dokumentů deníkem The Wall Street Journal však vyšlo najevo, že tato platforma sociálních médií trpí celou řadou problémů. Dokumenty odhalily pochybné obchodní praktiky – od laxního moderování obsahu, úmyslného podněcování k nenávisti až po zvýhodňování některých uživatelů.
To vše je v příkrém rozporu se Zuckerbergovou údajnou rovnostářskou vizí Metaverse. Na tyto zprávy také náležitě reagovaly akcie Meta (Facebook), které ze svého maxima z konce srpna výrazně klesly.
Tyto dokumenty také ukazují, že Facebook rychle ztrácí přízeň mileniálů – generace, která bude s technologiemi Metaverse nejčastěji pracovat.
Meta (Facebook) už byla za své plány široce pranýřována a nedávno ji americká politička Alexandria Ocasio-Cortezová na Twitteru označila za “rakovinu demokracie”. Podle řady názorů na Twitteru Meta nabízí pouze zmanipulovanou hru v neprospěch uživatelů, ve které chce společnost pouze plně vlastnit jejich “digitální identitu”. Vzhledem k tomu, že bude mít přístup k více dat uživatelů než kdykoliv předtím, může se jí to klidně povést.
Metaverse jako katapult blockchainových technologií
Všeobecně se očekává, že se blockchain stane jednou z klíčových technologií umožňující rozvoj skutečně všudypřítomného virtuálního prostoru – Metaverse či Web 3.0 chcete-li, v němž se lze pohybovat stejně bezpečně jako na současném internetu – Web 2.0.
Řešení digitální identity založená na blockchainu mohou stát za vytvořením skutečně jedinečných digitálních avatarů. Spolu s digitálními aktivy, která poskytují regionálně nezávislý přístup ke službám a produktům, se zdá, že Metaverse zdědí hodnoty, na nichž byl založen průmysl blockchainu:
“Přístup bez oprávnění, odolnost vůči cenzuře, bezpečnost a decentralizace.”
Je však pravděpodobné, že se etablované technologické firmy nakonec budou snažit prosadit na straně blockchainové infrastruktury ve snaze řídit vývoj Metaverse a utvářet jej k obrazu svému. Metaverse má koneckonců v příštích několika letech růst složenou roční mírou růstu 13,1 %, zatímco odvětví blockchainových technologií má podle odhadů nejméně do roku 2025 růst o 32,4 % ročně. Silná finanční motivace tak povede technologické giganty k tomu, aby se v odvětví blockchainu včas prosadili.
Twitter se chystá jako jeden z prvních zapojit do projektu Bluesky, decentralizovaným protokolem pro sociální média, který má být nakonec standardem decentralizovaných a otevřených sociálních sítí. I Twitter je však spojen se slušným počtem kontroverzí, včetně pochybných pozastavení účtů a četných zpráv o vládní cenzuře. Není tak jednoznačné, zda bude podporovat výše uvedené základní principy preferovaného Metaverse: Přístup bez oprávnění, odolnost vůči cenzuře, bezpečnost a decentralizace.
Nemluvě o tom, že Twitter (a mnoho dalších platforem sociálních sítí) je v několika zemích zakázán. A jak jsme již dříve viděli v případě peněženky Novi společnosti Facebook, firemní kryptoměnové projekty mají tendenci přitahovat nadměrnou regulační kontrolu. Ta často výrazně omezuje jejich rozsah, a nakonec vede k rozmělnění produktu. Rovnováha mezi ziskem a pokrokem je přitom často vychýlena ve prospěch toho prvního.
Bude muset Zuckerberg bojovat s decentralizovanou konkurencí?
V současné době se vyvíjí řada sociálních platforem a projektů Metaverse na bázi blockchainu, které pravděpodobně mají oproti projektům podporovaných korporacemi velký náskok a technickou výhodu v tom, že mohou zůstat skutečně přístupné bez oprávnění a demokratické. Patří mezi ně například Decentraland a Bloktopia – které již nyní poskytují první náhled na to, čím by Metaverse mohlo být. Prostředí komplexních, uživateli řízených ekonomik, virtuálních nemovitostí a digitálních zážitků založených na virtuální realitě.
Been a few days since we turned off the lights, shut down the human cannonball and bundled Juan into the bus. So it feels like the right time to look back on an amazing four days that was the #MetaverseFestival. A thread… pic.twitter.com/hgnAREtuaW
Na obzoru jsou také další čistě decentralizované platformy sociálních médií. Například Bitorbit je založen na platformě Velas (fork Solany) a má řešit právě ty problémy, kvůli kterým jsou sociální média vlastněná korporacemi pro uživatele a tvůrce často tak depresivní:
“Bitorbit má pomocí blockchainu obnovit soukromí a pomoci uživatelům lépe zpeněžit jejich obsah a bezpečněji provádět online transakce.”
Vzhledem ke svému potenciálu radikálně změnit způsob, jakým mezi sebou komunikujeme a žijeme svůj každodenní život, se do budoucna může Metaverse stát klíčovou technologií pro nás všechny.
Korporátní giganti se však chystají střetnout s motivovanou a vynalézavou blockchainovou komunitou. Proto stále není jasné, zda bude Metaverse pouze další nástroj určený k vykořisťování mas, nebo zemí zaslíbenou, kterou bychom všichni chtěli.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.