V dnešním článku se podíváme na aktuální úroveň inflace v USA. Dost možná budeme svědky nervozity na trzích a právě inflace v tom hraje zásadní roli. Proto se zaměříme také na zlato, které plní funkci ochrany před výraznou inflací a slabým dolarem.
Inflace USA v březnu letošního roku vzrostla více, než se čekalo
Zejména kvůli silnému růstu cen energií (ropy a benzínu) vzrostla inflace ve Spojených státech amerických. Dle očekávání analytiků mělo CPI v březnu vystoupat z 1,7 % na 2,5 %.
Skutečný růst CPI je 2,6 % (bez jídla a energií “pouze” 1,6 %).
Inflace v minulém roce (zejména v dubnu a květnu 2020) se citelně snížila a vzdálila se cíli centrální banky USA. Stalo se tak především kvůli propadu ceny ropy a koronaviru. Trend pokračoval i v květnu, ale v červnu cena ropy posílila a došlo ke stabilizaci inflace.
USA: Index CPI (3/2021, meziroční změna, sezónně neočištěno)
Skutečnost: 2,6 %
Očekávání: 2,5 %
Předchozí: 1,7 %
USA: Index CPI bez cen potravin a energií (3/2021, meziroční změna, sezónně neočištěno)
Skutečnost: 1,6 %
Očekávání: 1,5 %
Předchozí: 1,3 %
FED – Powell ujišťuje veřejnost, že inflaci nedopustí
Předseda Fedu Jerome Powell se ve svých výstupech snaží ujistit veřejnost, že jakýkoliv růst inflace bude mít Americká centrální banka pod kontrolou a nedovolí, aby inflace zrychlovala.
Není to náhoda, protože 13. 4. 2021 došlo ke zveřejnění amerického CPI (consumer price index). Dle očekávání analytiků mělo CPI vystoupat z 1,7 % na 2,5 %. V následujících 2 měsících budeme vypočítávat CPI z nižší báze, a tak se může stát, že za 2 měsíce vyroste index CPI mnohem výše a inflace může být i 3,8 %. Inflace se v meziročním srovnání bude porovnávat s relativně nízkou inflací z minulého roku (viz výše).
Poznámka
Dá se očekávat, že v následujících 2 až 3 měsících budeme svědky výrazného růstu inflace v USA.
Jedná se spíše o statistický klam, který nastane v následujících měsících. Ale otázkou je jak na danou situaci zareagují trhy – zda se lidi začnou více bát a začne růst cena zlata.
Pokud stát inflací maže své dluhy, ochránit nás může zlato
Zájem lidí investovat do zlata či digitálního zlata (Bitcoinu) stále roste. Většina států žije na dluh a zadlužují se také občané.
Když nastane inflace, dojde ke snížení hodnoty úspor střadatelů ve prospěch dlužníků. Jednoduše řečeno, při inflaci se reálná hodnota dluhu se snižuje – fakticky dlužíte sice pořád stejnou částku, jenže je to pro vás pocitově menší částka, jelikož je všechno dražší.
Při této situaci pravděpodobně porostou ceny zlata, uměleckých děl i nemovitostí, jelikož těmito aktivy si lidé chrání své úspory.
Unce zlata zůstává uncí zlata. Jeho hodnota je skrytá v tom, že jeho nabídka je omezená a nelze donekonečna zvyšovat jeho množství (zásoba se jednou vytěží) – na rozdíl od klasických peněz.
Jaké faktory v současné době hrají v neprospěch zlata?
Pokud se obáváte inflace, zlato může vaše prostředky ochránit, ale v posledních měsících na jeho cenu negativně působí několik faktorů. Dokud se situace alespoň částečně nezmění, není pravděpodobné, že by jeho cena měla zásadně růst. Situace se však dost možná brzy obrátí ve prospěch zlata.
1. Zlato je v současné době ve stínu digitálního zlata (Bitcoinu)
Investoři věří inflaci, ale preferují kryptoměny před zlatem. Není divu, protože v současné době jsou na rallye, zatímco cena zlata se propadla o více jak 15 % oproti svému maximu.
Zlato i Bitcoin mají podobné vlastnosti. Ovšem stále je zde velký rozdíl např. v tržní kapitalizaci. Bitcoin má tržní kapitalizaci okolo 1 000 miliard dolarů, hodnota veškerého zlata na světě je přibližně 10krát vyšší.
Zlato se aktuálně obchoduje okolo 39 tis. za trojskou unci. V minulém roce se přitom několikrát krátce podívalo i nad hodnotu 44 000 Kč. K poklesu ceny přispívá také vývoj na měnových trzích.
Poznámka
Zlato je pod tlakem kvůli úspěšné vakcinaci a rostoucímu optimismu z otevření americké ekonomiky.
Investoři tedy preferují více riziková aktiva díky lepším hospodářským výsledkům firem a pokračujícím silným stimulům centrálních bank i vlád. Investoři se tak vyhýbají zlatu jako bezpečnému tradičnímu přístavu.
Dalším důvodem klesající ceny zlata jsou nízké nákupy ze strany centrálních bank. V roce 2020 měly centrální banky úplně jiné starosti než nakupovat zlaté cihly do svých trezorů.
Poznámka
Nákupy centrálních bank spadly meziročně o téměř 60 %.
3. Růst výnosů dluhopisů
Cena zlata také klesá z důvodu růstu výnosů dluhopisů. Od podzimu výnosy 10letého vládního dluhopisu USA stále rostou.
Hrozba propuknutí hyperinflace
Zlato v portfoliu stále má své místo, protože mohou přijít tržní výprodeje. Rychlý růst peněžní zásoby a uvolněná měnová politika hrají zlatu do karet. Dle očekávání některých ekonomů a investorů centrální banky napumpují v následující 2 letech do ekonomik peníze v objemu 5 bilionů dolarů. Katalyzátorem pro růst cen zlata by byl scénář propuknutí hyperinflace.
Extrémně rychlý růst cen (hyperinflace) a znehodnocování peněz zažilo v minulosti mnoho států. V současné době s tímto problémem bojuje Venezuela.
Názorným příkladem je kupní síla měny Venezuely. 2,5 kg kuřecího masa v roce 2018 stálo 146 bolívarů, nyní na takový nákup potřebuje člověk tašku plnou peněz. Například za nákup 1 kg sýra je nutné zaplatit 7 500 000 bolívarů. Dle agentury AFP si za 1 milion bolívarů (přibližně 11 Kč), můžete pořídit 1 kg rajčat či 250 mililitrů tekutého mýdla.
Venezuela byla nedávno velmi bohatá země produkující ropu. Avšak došlo k propadu do velké ekonomické krize a trápí ji prudký růst cen. Z důvodu hyperinflace došlo ke snížení schopnosti většiny Venezuelanů kupovat i základní zboží pro obživu.
Poznámka
Reálným oběživem se stal americký dolar, který si svou hodnoty drží daleko lépe než domácí měna. 1 dolar teď stojí přibližně 2 000 000 bolívarů.
Ptáte se, co se stalo s úsporami, které měli lidé na svých účtech? Jsou prakticky bezcenné.
Závěr
Hyperinflace není nereálná věc z knížek o ekonomii. V současné době postihuje některé země třetího světa, ale nesmíme zapomínat na to, že může vypuknout i ve vyspělých ekonomikách (včetně Česka). I když zde je daleko menší pravděpodobnost jejího výskytu.
Mnoho investorů s touto variantou kalkuluje a část peněz proto přesouvá do zlata či digitálního zlata (Bitcoinu).
Vystudovaný ekonom se zájmem o makroekonomické indikátory a zejména úrokové sazby. Centrální banky prostřednictvím úrokových sazeb provádějí svou měnovou politiku, jejíž hlavním cílem je udržet stabilní míru inflace. A tento problém se v posledních letech snaží vyřešit centrální bankéři po celém světě.
Přemysl je přesvědčen, že výše úrokových sazeb ovlivňuje nejen míru inflace, ale i další ukazatele.
“Hledám a popisuji vzájemnou souvislost či korelaci mezi úrokovými sazbami a ostatními ekonomickými ukazateli. Snažím se čtenáře seznámit s tím, jak moc ovlivňují úrokové sazby každodenní život lidí po celém světě.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.