Spojené státy a Evropa se rozhodly reagovat na vzestup Číny v oblasti elektromobilů různými způsoby.
Zatímco USA uzavírají své hranice pro čínské elektromobily ještě před jejich uvedením na trh, EU se rozhodla pro mírnější opatření, která má příliv čínských elektromobilů zpomalit, ale ne zastavit.
Odlišné přístupy USA a Evropy k čínským elektromobilům
Bidenova administrativa minulý měsíc zvýšila celkovou sazbu cla na čínské elektromobily na 102,5 %, a to i přesto, že dovoz těchto vozidel do USA je zatím velmi nízký.
Kanada, jejíž automobilový průmysl je úzce spojen s americkým, rovněž zvažuje zavedení nových cel.
Pokud by však vysoká dovozní cla nestačila k udržení čínských elektromobilů mimo trh – například pokud by byly vyráběny v Mexiku a těžily z dohody o volném obchodu s USA a Kanadou – Washington zahájil v únoru vyšetřování, aby posoudil jejich bezpečnostní rizika. To by mohlo být ještě účinnějším nástrojem blokování.
Evropská unie zvolila jiný přístup. Nová cla oznámená Bruselem tento měsíc příliv čínských elektromobilů pouze zpomalí, přičemž trh zůstane otevřený. Produkty navíc ještě musí překonat nedůvěru spotřebitelů k neznámým značkám, což si vyžádá čas.
Navrhovaná cla jsou relativně mírná: například dodatečných 17,4 % na elektromobily od čínského lídra trhu BYD.
V kombinaci s dlouholetým 10% clem by to mohlo uzavřít většinu nákladové mezery ve srovnání s evropskými konkurenty, ale pravděpodobně by to neohrozilo růstové plány BYDu, který je mj. jedním z největších partnerů aktuálně probíhajícího evropského šampionátu ve fotbale.
Odhady Citi ukazují, že pokud se BYD rozdělí o náklady na nová cla se spotřebiteli, stále bude dosahovat vyšších marží v Evropě než na konkurenčním čínském trhu.
Klíčovým dopadem cel v EU bude urychlení stávajícího trendu lokalizace výroby. Podobná situace nastala, když Reaganova administrativa v 80. letech zavedla cla na dovoz japonských aut.
Andrew Bergbaum, partner poradenské firmy AlixPartners, uvedl, že již existuje 8 plánovaných čínských továren na elektromobily v Evropě. Pokud budou tyto továrny používat dostatečně vysoký podíl místních dílů, budou moci prodávat v regionu bez cel.
Problémem je, že pro nové továrny není dostatek kupců, což znamená, že cla zavedená na ochranu evropského průmyslu před přebytečnou čínskou kapacitou vytvoří nadbytečnou evropskou kapacitu.
To je dobrá zpráva pro spotřebitele, kteří získají výhodné nabídky, ale špatná pro tradiční výrobce automobilů na již tak náročném trhu.
Stávající průmysl by si mohl pomoci sdílením továren s novými hráči. Například Stellantis, který vlastní značky jako Fiat a Peugeot, minulý měsíc vytvořil evropský společný podnik s čínským výrobcem automobilů Zhejiang Leapmotor Technology.
Tento podnik začíná využívat továrnu Stellantis v Polsku k výrobě vozidel Leapmotor pro evropský trh.
Tento přístup je v některých ohledech zrcadlovým obrazem čínských společných podniků, prostřednictvím kterých většina západních výrobců automobilů stále přistupuje na čínský trh.
Příkladem je koncern Mercedes, jehož ředitel se dokonce vyjádřil, že by se cla měla snížit, jak už jsme informovali.
S jeho pohledem souhlasí i řada odborníků, kteří říkají, že cla čínským výrobcům nezabrání dostat svou produkci na evropský a americký trh, zato mají potenciál vyvolat odvetná opatření, která nakonec budou Západ bolet víc.
Navíc z dlouhodobého pohledu se zdá jako rozumnější přístup zaměřit se na inovace a zvyšování kvality elektromobilů i jejich dílů, především baterií. Čína vyrábí více než 5x víc baterií, než všechny ostatní státy světa dohromady.
Bez zaměření na tento významný aspekt, nemohou západní výrobci vyhrát bez ohledu na výši cel. Naopak technologické pokroky jim mohou dát šanci udržet se v myslích zákazníků nad čínskými značkami, ale museli by začít, dokud to platí.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Milovník finančních trhů a akciového investování. Na své investiční cestě uplatňuje dlouhodobý pasivní investiční přístup.
Lubor se ve svých článcích nejčastěji věnuje akciovým titulům a investování do akcií jako takovému. Ekonomická a kryptoměnová témata mu však také nejsou cizí.
Jeho cílem je čtenáře rychle a stručně informovat o dění na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.