Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Vzestup čínských elektromobilů rozděluje Západ! Kdo zvítězí v nové obchodní válce?

Západní trhy čelí přílivu čínských elektromobilů, které jsou díky masivní podpoře čínské vlády bezkonkurenčně levnější. Co s tím?

Vzestup čínských elektromobilů rozděluje Západ! Kdo zvítězí v nové obchodní válce?
Zdroj: commons.wikimedia.org

Spojené státy a Evropa se rozhodly reagovat na vzestup Číny v oblasti elektromobilů různými způsoby.

Zatímco USA uzavírají své hranice pro čínské elektromobily ještě před jejich uvedením na trh, EU se rozhodla pro mírnější opatření, která má příliv čínských elektromobilů zpomalit, ale ne zastavit.

Odlišné přístupy USA a Evropy k čínským elektromobilům

Bidenova administrativa minulý měsíc zvýšila celkovou sazbu cla na čínské elektromobily na 102,5 %, a to i přesto, že dovoz těchto vozidel do USA je zatím velmi nízký.

Kanada, jejíž automobilový průmysl je úzce spojen s americkým, rovněž zvažuje zavedení nových cel.

Pokud by však vysoká dovozní cla nestačila k udržení čínských elektromobilů mimo trh – například pokud by byly vyráběny v Mexiku a těžily z dohody o volném obchodu s USA a Kanadou – Washington zahájil v únoru vyšetřování, aby posoudil jejich bezpečnostní rizika. To by mohlo být ještě účinnějším nástrojem blokování.

Evropská unie zvolila jiný přístup. Nová cla oznámená Bruselem tento měsíc příliv čínských elektromobilů pouze zpomalí, přičemž trh zůstane otevřený. Produkty navíc ještě musí překonat nedůvěru spotřebitelů k neznámým značkám, což si vyžádá čas.

Navrhovaná cla jsou relativně mírná: například dodatečných 17,4 % na elektromobily od čínského lídra trhu BYD.

V kombinaci s dlouholetým 10% clem by to mohlo uzavřít většinu nákladové mezery ve srovnání s evropskými konkurenty, ale pravděpodobně by to neohrozilo růstové plány BYDu, který je mj. jedním z největších partnerů aktuálně probíhajícího evropského šampionátu ve fotbale.

Odhady Citi ukazují, že pokud se BYD rozdělí o náklady na nová cla se spotřebiteli, stále bude dosahovat vyšších marží v Evropě než na konkurenčním čínském trhu.

Aktuální vývoj akcií BYD

Načítání
Načítání
Koupit akcie BYD Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Cla evropským výrobcům nepomohou

Klíčovým dopadem cel v EU bude urychlení stávajícího trendu lokalizace výroby. Podobná situace nastala, když Reaganova administrativa v 80. letech zavedla cla na dovoz japonských aut.

Andrew Bergbaum, partner poradenské firmy AlixPartners, uvedl, že již existuje 8 plánovaných čínských továren na elektromobily v Evropě. Pokud budou tyto továrny používat dostatečně vysoký podíl místních dílů, budou moci prodávat v regionu bez cel.

Problémem je, že pro nové továrny není dostatek kupců, což znamená, že cla zavedená na ochranu evropského průmyslu před přebytečnou čínskou kapacitou vytvoří nadbytečnou evropskou kapacitu.

To je dobrá zpráva pro spotřebitele, kteří získají výhodné nabídky, ale špatná pro tradiční výrobce automobilů na již tak náročném trhu.

Stávající průmysl by si mohl pomoci sdílením továren s novými hráči. Například Stellantis, který vlastní značky jako Fiat a Peugeot, minulý měsíc vytvořil evropský společný podnik s čínským výrobcem automobilů Zhejiang Leapmotor Technology.

Tento podnik začíná využívat továrnu Stellantis v Polsku k výrobě vozidel Leapmotor pro evropský trh.

Aktuální vývoj ceny akcií Stellantis

Načítání
Načítání
Koupit akcie Stellantis! Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

V ceně Západ Čínu neporazí

Tento přístup je v některých ohledech zrcadlovým obrazem čínských společných podniků, prostřednictvím kterých většina západních výrobců automobilů stále přistupuje na čínský trh.

Příkladem je koncern Mercedes, jehož ředitel se dokonce vyjádřil, že by se cla měla snížit, jak už jsme informovali.

S jeho pohledem souhlasí i řada odborníků, kteří říkají, že cla čínským výrobcům nezabrání dostat svou produkci na evropský a americký trh, zato mají potenciál vyvolat odvetná opatření, která nakonec budou Západ bolet víc.

Navíc z dlouhodobého pohledu se zdá jako rozumnější přístup zaměřit se na inovace a zvyšování kvality elektromobilů i jejich dílů, především baterií. Čína vyrábí více než 5x víc baterií, než všechny ostatní státy světa dohromady.

Bez zaměření na tento významný aspekt, nemohou západní výrobci vyhrát bez ohledu na výši cel. Naopak technologické pokroky jim mohou dát šanci udržet se v myslích zákazníků nad čínskými značkami, ale museli by začít, dokud to platí.

Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!

Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.

Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.

Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.

Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.

Líbil se vám tento článek?
0
0

Autor

Milovník finančních trhů a akciového investování. Na své investiční cestě uplatňuje dlouhodobý pasivní investiční přístup.

Lubor se ve svých článcích nejčastěji věnuje akciovým titulům a investování do akcií jako takovému. Ekonomická a kryptoměnová témata mu však také nejsou cizí.

Jeho cílem je čtenáře rychle a stručně informovat o dění na finančních trzích.

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.