FinexAkcieIPOS IPO se roztrhl pytel! Výnosy IPOs jsou v poslední době během prvního dne obchodování dvojnásobné oproti historickým průměrům – Co dalšího prozrazuje dlouhodobá statistika?
S IPO se roztrhl pytel! Výnosy IPOs jsou v poslední době během prvního dne obchodování dvojnásobné oproti historickým průměrům – Co dalšího prozrazuje dlouhodobá statistika?
Nedávno jsme psali o tom, jak silný byl trh IPO v roce 2021, který ještě překonal do té doby rekordní rok 2020. Za první 3 kvartály roku 2021 bylo realizováno 547 IPO (po 471 v roce 2020) navzdory překážkám způsobeným covid-19. Co je však ještě zajímavější, nově kótované IPO (bez SPAC) v roce 2020 zaznamenaly během prvního dne průměrný výnos, běžně nazývaný “IPO pop“, který byl více než dvojnásobný oproti dlouhodobějšímu průměru a činil 38 %. Pojďme se do IPO popů ponořit hlouběji a pokusme se pochopit, co je příčinou jejich růstu.
Zmeškaná příležitost, nebo prémie za likviditu?
Poznámka
IPO Popy nejsou ničím novým. Podle údajů Jaye Rittera činil průměrný IPO pop v letech 1980 až 2020 18,4 %.
Z pohledu emitentů se IPO pop může jevit jako promarněná příležitost. Vydávání akcií investorům se slevou oproti jejich cenám z druhého dne obchodování se zdá být neoptimální. To však opomíjí některé zásadní rozdíly mezi veřejnými a soukromými firmami. Akcie veřejných firem jsou velmi likvidní jsou dostupné širokému spektru podílových fondů, burzovně obchodovaných fondů, a především drobných investorů – to vše prokazatelně snižuje náklady na kapitál a zvyšuje ocenění.
“Pop” zdůrazňuje významnou prémii za likviditu, kterou akcie získává, když vstoupí na akciové trhy. Veřejné trhy také přinášejí budoucí investiční příležitosti a značné výnosy, pokud se kótované firmě daří.
Tradiční proces IPO obvykle přináší společnosti dodatečný kapitál od institucionálních investorů v noci před tím, než se s novým tickerem akcie začne obchodovat na burze.
Obvykle konsorcium investičních bank (upisovatelé) provede proces zvaný “book building”, kdy osloví své institucionální klienty, aby shromáždili objednávky za různé ceny, které jsou institucionální investoři ochotni za IPO zaplatit. Cena, při které podle upisovatelů poptávka dostatečně pokrývá nabídku emitentů, se nazývá nabídková cena. To je cena, za kterou jsou všem investorům přiděleny akcie v rámci IPO. U populárních IPO přitom někdy institucionální investoři obdrží pouze zlomek své původní objednávky.
Následujícího dne burza otevře obchodování s akciemi a akcie si může koupit široká veřejnost. První otevírací aukce probíhá stejně jako všechny ostatní burzovní aukce, i když obvykle později během dne, a dosahuje ceny, při níž se poptávka a nabídka vyrovnají. Tato aukce tvoří první otevírací cenu akcie.
Jak efektivní jsou trhy po IPO při stanovování cen obchodů?
Pokud poptávka po IPO zůstává silná, měla by být zahajovací cena obchodování vyšší než nabídková cena. Ale ne vždy tomu tak je.
Průměrný zisk 18,4 % v první den obchodování zní poměrně lákavě. Nicméně 31 % IPO ve skutečnosti první den obchodování klesá oproti nabídkové ceně. Kromě toho téměř 50 % IPO klesá druhý den obchodování (ve srovnání s cenou z prvního dne).
Níže uvedené údaje navíc ukazují, že populární IPO mají větší pravděpodobnost, že dosáhnou lepších výsledků. Kvůli jejich popularitě je však také pravděpodobnější, že investoři budou u těchto obchodů nedostatečně alokováni (splněna pouze část jejich objednávky).
To vše poukazuje na některá další rizika při oceňování akcií během IPO. Vzhledem k absenci veřejných cen a historie obchodování je také třeba počítat s větší rizikovou prémií.
Ale co kdybychom mohli obchodovat s dokonalým zpětným pohledem? Existují faktory, které přispívají k výnosům IPO v první den obchodování?
1. Malé množství nabízených akcií může pomoci stlačit případnou poptávku
Jak jsme uvedli výše, obvykle se IPO realizuje z důvodu zvýšení celkového počtu akcií společnosti. Procento celkového počtu akcií společnosti v oběhu, které je k dispozici veřejnosti k obchodování, se také nazývá “float”.
V 80. letech 20. století se průměrná velikost “floatu” IPO pohybovala kolem 30 %. V poslední době průměrná velikost floatu klesla na přibližně 20 %. Zdá se, že menší float může v průměru zvýšit růst ceny akcií první den obchodování. Tento vztah však zdaleka není dokonale korelovaný.
2. Populární, velké transakce vzrostou během prvního dne obchodování nejvíce
Před stanovením konečné ceny IPO upisovatel odhadne, v jakém rozmezí může být IPO oceněno. Pokud se však ukáže, že transakce je populárnější, než se očekávalo, může být skutečná nabídková cena vyšší než rozpětí uvedené v žádosti, což byl příklad IPO Airbnb. Nejenže jsou popy vyšší u těch IPOs, jejichž cena je vyšší než horní hranice rozpětí ceny pro instituce, ale větší společnosti mají také tendenci mít ještě větší popy.
Z ekonomického hlediska to dává smysl. Obchod s větší poptávkou dosáhne vyšší ceny, což se může promítnout i do silné poptávky v den vstupu na burzu.
Dalo by se však také očekávat, že trhy budou efektivnější. Upisovatelé by měli mít dostatečnou představu o tom, že o obchod bude zájem, a podle toho stanovit rozpětí. V takovém případě, jakmile se během book buildingu zjistí, že počáteční poptávka převyšuje nabídku, lze očekávat, že nabídková cena by mohla odrážet spravedlivé ocenění. Údaje však poukazují na složitost odhadu poptávky investorů a jejich soukromého ocenění nové akcie.
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nicpodstatné. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
3. Je lepší (ale ne bezpodmínečně nutné) provést IPO na rostoucím trhu
Podle údajů Jaye Rittera jsou výnosy z IPO v první den vyšší, když jsou předchozí tržní výnosy vyšší – když trh ve třech týdnech před IPO klesl, průměrné IPO vyskočilo o 7,2 % ve srovnání s 9,2 %, když trh v předchozích třech týdnech vzrostl o více než 2,5 %.
Opět také platí, že IPO popy jsou silnější u IPO větších společností.
4. Na samotném hospodaření společnosti příliš nezáleží
Výnosy prvního dne IPO v technologickém sektoru bývají vyšší než u IPO v netechnologickém sektoru. Ritterovy údaje ukazují, že průměrný IPO pop od roku 1980 do roku 2020 činil 31,2 % u technologických IPO oproti 11,1 % u ostatních sektorů.
Často se hovoří o tom, že mnoho technologických společností před IPO ještě nedosáhlo zisku. Zajímavé je, že IPOs společností bez zisku zaznamenaly vyšší průměrný výnos během prvního dne obchodování než ty s kladným ziskem.
To však pravděpodobně také odráží silnější růstové vyhlídky (očekávání) začínajících technologických společností. Mnoho z největších amerických společností současnosti bylo kdysi jednou z těch technologických společností, které začínaly na burze se ztrátou.
Investování do IPO je velmi riziková hra
I když spojíme všechna tato opatření dohromady, s dokonalým zpětným pohledem jsme schopni vysvětlit pouze asi 20 % celkového nárůstu první den po IPO. To poukazuje na riziko investování do IPO. Jak ukazuje trh s opcemi, i na efektivních trzích má riziko svou cenu (a požadovaný výnos) a zdá se, že oceňování firem během IPOs má k efektivním trhům poměrně daleko.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.