V oblasti e-commerce došlo v roce 2020 k prudké akceleraci růstu. Důvod je zřejmý… Pandemie koronaviru uzavřela kamenné obchody a lidé byli nuceni zůstávat doma. Nezbylo jim tak nic jiného než začít nakupovat online. Přestože oblast online prodeje jako celek pokračuje i v letošním roce v růstu, jen několik společností dokázalo navázat na trend z loňského roku a udržet si výraznou růstovou dynamiku i v roce 2021.
Akcie Etsy, akcie Amazon a akcie Costco Wholesale podle odhadů zaznamenají i v roce 2021 rychlejší růst online prodejů, než tomu bylo v roce 2019. Všechny ostatní online prodejce, přitom podle odhadů společnosti eMarketer čeká zpomalení růstu tržeb oproti období před pandemií koronaviru. Pojďme se podívat na tyto tři e-commerce akcie blíže.
1. Etsy
Etsy zvýšilo v roce 2019 své tržby z prodeje zboží o 26,5 % a v roce 2021 se očekává růst o dalších 26,9 %. To je poměrně působivé, vezmeme-li v úvahu, že objem prodaného zboží na této platformě vzrostl v roce 2020 uprostřed pandemie o 106,7 %.
Etsy těží ze síťového efektu. Loňský rok přivedl na platformu společnosti spoustu prodejců. Ve výsledku tak v roce 2020 vzrostl počet účtů prodejců o 61,7 %. Zároveň zaznamenalo ještě větší nárůst počtu kupujících, a to o 76,7 %.
Tržby Etsy z prodeje zboží vzrostly v Q1 2021 meziročně o dalších 132,3 %, ale v posledních třech čtvrtletích roku budou čelit náročnějšímu srovnání. Vedení společnosti však využívá dodatečný peněžní tok plynoucí z loňských prudce rostoucích tržeb k financování akvizic společností Depop a Elo7, které mohou pomoci zvýšit objem globálních prodejů společnosti.
Vedení společnosti úspěšně rozvíjí síť nakupujících i prodejců a zároveň se mu daří zvyšovat dlouhodobou hodnotu platformy u zákazníků. Společnost rozšiřuje svou působnost jak organicky, tak prostřednictvím akvizic. Rovněž vynakládá více prostředků na marketing, aby pokračovala v nastoleném růstu. Díky všem těmto aktivitám se tak zdá, že Etsy i po pandemickém nárůstu tržeb stále zůstává jedním z velkých vítězů oblasti e-commerce.
Tržby Amazonu z prodaného zboží na jeho e-commerce platformě vzrostly v roce 2019 o 20,9 %. EMarketer přitom očekává, že v roce 2021 vzroste objem prodeje zboží na online tržišti Amazonu o 24,9 %.
Amazon vykazoval výrazné zrychlení objemu prodejů na své platformě už v druhé polovině roku 2019, když začal zavádět jednodenní dopravu na miliony položek pro členy Amazon Prime. Prudký nárůst poptávky po jeho službách v loňském roce pak dokonce ohrozil schopnost Amazonu plnit svůj závazek jednodenního doručování. Právě kvůli tomu e-commerce gigant realizoval obrovské investice do své logistické sítě, aby byl schopný dodat v krátkém čase více zásilek. Ve výsledku tak společnost založená Jeffem Bezosem rozšířila svou logistickou síť o 50 %.
Amazon navíc v roce 2020 zaznamenal výrazné zrychlení růstu globálního počtu členů služby Prime a zároveň se zvýšil počet uživatelů, kteří začali využívat výhody, které členství v rámci e-commerce přináší. Díky tomu by společnost neměla zaznamenat výrazný úbytek členů Amazon Prime – spíše naopak, což se promítne do dalšího růstu prodejů na jeho e-commerce platformě.
Navzdory svému dominantnímu postavení v online prodeji tak je Amazon připraven v roce 2021 získat ještě větší podíl na tomto rychle rostoucím trhu.
Aktivita společnosti Costco v oblasti e-commerce nabrala v roce 2020 na síle a v některých měsících se jí dokonce podařilo zvýšit tržby v meziročním srovnání o více než 100 %. Od dubna, kdy se aktuální objem tržeb začal srovnávat s pandemickými ukazateli růst zpomalil, tržby Costca z e-commerce však stále každý měsíc rostou o téměř 20 %. EMarketer pak očekává, že za celý rok online tržby společnosti Costco vzrostou o 21,7 %.
Růst společnosti v této oblasti mj. podporuje akvizice společnosti Innovel, která byla vzápětí přejmenovaná na Costco Logistics. Nejnovější akvizice umožňuje společnosti doručovat zákazníkům až ke dveřím objemnější zboží – například nábytek. Vedení společnosti přitom stále získává další dodavatele zboží, aby mohlo využít kapacity Costco Logistics naplno. Zavedení Costco Logistics také zkrátilo dodací lhůty u těchto objemnějších položek. A proč tohle všechno stojí za zmínku? Co se týče nákupu objemnějších zásilek, dařilo se jim růst dokonce rychleji než trhu e-commerce jako celku.
Kromě toho se Costco podařilo využít růstu online nákupů potravin díky partnerství se společností Instacart, které by podle finančního ředitele Richarda Galantiho mohlo v letošním roce přinést dalších 5 až 8 procentních bodů růstu e-commerce.
Přijde vám tento výhled příliš pozitivní? Naopak. Costco má stále velký prostor pro růst svých tržeb v rámci online prodeje. Podle finančního ředitele si zatím méně, než polovina pravidelných zákazníků něco koupila na stránkách Costco online. Ke zlepšení tohoto ukazatele by přitom mělo přispět rozšíření nabídky produktů i plánované zkrácení dodacích lhůt.
Všechny tři společnosti představují investiční příležitosti pro zájemce, kteří hledají růst v oblasti e-commerce. Společnosti Etsy a Amazon jsou prakticky čistě zaměřené na oblast online prodeje s odlišnými byznys modely, zatímco Costco má konkurenční výhodu v podobě vícekanálového prodeje. Amazon pak má samozřejmě ještě celou řadu dalších ziskových segmentů podnikání.
Růst internetového maloobchodu se po neopakovatelném roce zpomalí, ale společnosti, které využily zvýšeného zájmu o tuto oblast a v loňském roce dobře fungovaly, by mohl i v následujících letech zaznamenat růst tržeb.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.