Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Dělat skvěle svou základní podnikatelskou činnost už dnes firmám k úspěchu nestačí. Je třeba ustavičně pracovat na tvorbě komplexního ekosystému, který pak generuje zisky a odmění akcionáře. Které firmy to dělají možná nejlépe?
Existuje mnoho dobrých investic, mnoho akcií, které s velkou pravděpodobností investorům vydělají peníze a mnoho stabilních firem, na které se vsadit dlouhodobě vyplácí.
Některé jsou však lepší než jiné, protože jsou lídry na svých trzích a svůj podíl stále zvyšují díky neustálým inovacím. Tři takové společnosti si rozebereme v tomto článku.
Společnost Amazon, dominantní síla v oblasti e-commerce je dobře známá díky svým nepopiratelným úspěchům v online maloobchodě. Ten však není její jedinou činností, ačkoli se dá říct, že vytváří prostředí pro fungování dalších segmentů.
Další jsou například předplatné a reklama, které firmě přináší příjmy v desítkách miliard dolarů s vysokou marží.
Služba Amazon Web Services (AWS) měla původně podporovat segment e-commerce, ale dala vzniknout novému businessu – cloud computingu – ve kterém je nyní Amazon lídrem trhu před Microsoftem a Alphabetem. Cloud computing firmě generuje většinu provozního zisku. Společnost se v poslední době nebývale daří a cena akcií Amazon se za poslední rok zvýšila o téměř 75 %.
Amazon tedy není jen veleúspěšný online maloobchodník, ale je velice inovativní a schopný se neustále přizpůsobovat měnícím se podmínkám trhu a hledat nové příležitosti a trhy, na nichž by dominoval. Není tedy divu vysoké valuaci akcií – P/E činí přibližně 80. To je obecně vysoké číslo, ale pro Amazon jde o hodnotu spíše u dolní hranice poměru ceny akcie k zisku za posledních několik let a odráží důvěru investorů v další růst.
V prvních třech čtvrtletích minulého roku vzrostly tržby společnosti meziročně o 11 % a dosáhly úrovně 405 miliard USD. Náklady se ve stejném období firmě podařilo snížit natolik, že celkový čistý zisk Amazonu dosáhl 20 miliard USD, což je ve srovnání s třímiliardovou ztrátou z prvních devíti měsíců roku 2022 evidentní úspěch.
Průkopník v oblasti e-commerce v Latinské Americe, MercadoLibre, je na svém trhu obdobně úspěšný a inovativní jako výše zmíněný Amazon.
V Latinské Americe zákaznici tradičně využívají spíš hotovost a bankovní účty s klasickými platebními kartami tam nejsou tak běžné jako v Evropě. Firma proto vytvořila Mercado Pago, fintech, platformu, která usnadňuje transakce na jejích tržištích i mimo ně.
Poskytuje mechanismus, který umožňuje uživatelům posílat a přijímat platby online, a také umožňuje uživatelům převádět peníze prostřednictvím webových stránek a aplikací MercadoLibre.
Strategické kroky společnosti posílily její ekosystém, což se odrazilo v tržbách přesahujících 10 miliard USD v prvních třech čtvrtletích roku 2023, což představuje 36% meziroční nárůst.
Čistý zisk společnosti se ve stejném období vyšplhal na 822 milionů USD, což je nárůst oproti 317 milionům USD v předchozím roce.
Akcie tak v roce 2023 vzrostly o téměř 90 % s poměrem P/E 80. Poměr opět ukazuje na všeobecnou důvěru v růst i v dalším roce, ke kterému MercadoLibre svými inovativními kroky míří.
Společnost Shopify zdemokratizovala oblast online maloobchodu a umožnila podnikatelům a firmám všech velikostí pozoruhodně snadno založit a rozšířit své operace na internetu. Základní platforma pro e-commerce je k uživatelům přívětivá svou jednoduchostí a zároveň flexibilitou při tvorbě prodejních stránek.
Řešení Shopify Plus zase nabízí pokročilé funkce přizpůsobené velkým a rychle rostoucím podnikům.
Ekosystém Shopify navíc poskytuje online prodejcům řadu funkcí nezbytných pro úspěch v online prodeji. Za tímto účelem mohou snadněji zpracovávat transakce pomocí plateb Shopify Payments nebo využít marketingových nástrojů pro sociální sítě a e-mailing.
Cena akcií Shopify se za poslední rok více než zdvojnásobila a poměr ceny akcií k tržbám (P/S) dosáhl ročního maxima na hodnotě 15.
Všechny tři společnosti dokazují, že jsou schopny nejen inovacemi, ale i neustálým rozvíjením svých ekosystémů o nové činnosti, které se vzájemně podporují, udržet i zvyšovat své tržní podíly a přinést vysokou hodnotu svým zákazníkům i investorům. Rozhodně stojí za bližší analýzu.
Každý týden přinášíme krátký podcast Burza s odstupem, kde odhalujeme tajemství toho nejlepšího a nejzajímavějšího, co se na finančních trzích děje. Získáte také exkluzivní pohled na investiční strategie a naučíte se, jak správně nakládat s osobními financemi a investicemi.
Chcete-li mít přehled o tom, co se děje, a současně posílit své finanční znalosti, odebírejte a poslouchejte náš podcast.
Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.