Možná to nevíte, ale pražská burza (PX) má svého mladšího sourozence PX Start. Tato burza cenných papírů funguje již od roku 2018 a pomáhá malým a středním společnostem získat dodatečný kapitál formou úpisu akcií ve veřejných aukcích. Tento trh je určen pro české a slovenské společnosti a my si v tomto článku posvítíme blíže na 3 její členy, kteří zveřejnili v rámci tzv. START day své roční hospodářské výsledky. Pojďme se na ně podívat.
Pražský burza cenných papírů PX START se může pyšnit tím, že díky ní dokázalo na kapitálový trh vstoupit již 14 společností, které díky více jak 10 000 investorům, dokázaly inkasovat více než 2 miliardy korun. Nejúspěšnější společností, která PX START prošla byla slovenská Gevorkyan, která v rámci veřejného obchodování svých akcií dokázala získat více než 727 milionů korun. Nyní se podíváme na 3 společnosti, které by chtěly být minimálně stejně tak úspěšné.
1) Coloseum
Tato česká gastronomická společnost letos oslavila první rok na pražské burze START, nicméně svojí cestu podnikáním započala již v roce 1995. Společnost v současné době provozuje kromě devíti restaurací také dvě kavárny, čtyři cateringové služby, velkoobchod a letní scénu.
Společnost Coloseum v roce 2022 vykázala meziroční nárůst tržeb 72 %, přičemž dokázala inkasovat 250 milionů korun. Za růstem tržeb stojí zvýšení prodeje, kdy v loňském roce vzrostl počet namarkovaných položek o 667 tisíc. EBITDA je ovšem záporná na hodnotě -2,9 milionů korun.
Cílem společnosti pro rok 2023 je především snížit zadlužení a to splacením části bankovního dluhu pomocí prodeje nemovitosti. Mezi provozní cíle patří především otevření nové restaurace v Praze. Společnost Coloseum bude v roce 2023 cílit na tržby tržby v rozmezí 320 až 345 milionů korun a EBITDA 19 – 25 milionů korun.
2) Hardwario
Tato česká společnost podniká v oboru průmyslového internetu věcí (IoT). Díky své platformě Chester dokáže připojovat stroje a senzory k internetu. V letošním roce společnost navázala strategické partnerství se společností Jablotron, která podniká v oboru zabezpečovací techniky.
V roce 2022 společnost Hardwario dokázala vygenerovat vyšší obrat než původně plánovala, který činil 29,4 milionů korun. Ovšem i u této společnosti EBITDA za rok 2022 skončila v záporu, tentokrát 0,6 milionu korun. Pokles EBITDA je způsoben především velkým množstvím zakázek, které budou dokončeny až v letošním roce 2023.
Cíle společnosti pro letošní rok jsou primárně rozvoj platformy Chester a rozšíření týmu. Společnost bude letos cílit na obrat ve výši 59 milionů korun a pozitivní EBITDA ve výši 11 milionů korun.
3) Pilulka
Společnost Pilulka provozuje jak online, tak i kamennou síť lékáren a to nejen v Čechách a na Slovensku, ale také v Rumunsku, Maďarsku a Rakousku. Společnost se sama profiluje jako součást segmentu e-health, který v období světové pandemie výrazně vzrostl.
Společnost v roce 2022 dosáhla tržeb ve výši 2,5 miliardy korun, ovšem při záporné EBITDA. Záporný zisk je spojen s expanzí na zahraniční trhy, během minulého roku, kde společnost generovala ztrátu 37,3 milionu korun, zatímco v ČR a SK se jednalo o zisk ve výši 36,5 milionu korun.
Hlavní událostí společnosti Pilulka v roce 2023 bude sekundární emise akcií, při které bude emitováno 500 tisíc nových akcií Pilulka. Stávající akcionáři si mohou akcie zakoupit v prvním kole za cenu 450 kč. Druhé kolo bude již veřejné a proběhne na trhu START. Společnost Pilulka si od nové emise akcií slibuje zdroje ve výši 200 – 250 milionů korun. Tento kapitál bude použit na další růst společnosti, především na zahraničních trzích, a na rozvoj platformy Plus Care.
Závěr
Pražská burza cenných papírů od roku 2018 provozuje trh pro malé a střední podniky, kde mohou společnosti získat dodatečné financování formou veřejného úpisu svých akcií. V květnu v rámci tohoto trhu proběhl START day, při kterém byly zveřejněny hospodářské výsledky 13 společností, které jsou nyní na burze obchodovány. Pozitivní výsledky a vysoké cíle u výše prezentovaných společností kazí pouze záporná EBITDA, která je způsobena především expanzí těchto podniků buď do zahraničí, nebo získáváním podílu na tuzemském trhu.
Soukromý obchodník a investor, který se pohybuje na finančních trzích již od roku 2014. Obchoduje swingové obchodní strategie na forexu, akciích a komoditách. Mezi jeho oblíbené analytické nástroje patří především technická analýza cenového grafu. Své obchodní dovednosti podpořil také veřejnou equity svého obchodního účtu.
Martin získal titul Ph.D. z oboru financí a své znalosti a zkušenosti využívá nejen při vlastním obchodování, ale také při svých analýzách finančních trhů. Díky tomu může čtenářům předat mnoho drobných postřehů z chování trhů, které nemusejí být na první pohled zřejmé, ale tvoří tenkou hranici mezi úspěchem a neúspěch na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.