Tesla, průkopnický výrobce elektromobilů, je již dlouho miláčkem investorů díky svým inovativním vozidlům, převratnému zaměření a vizionářskému zakladateli a generálnímu řediteli Elonu Muskovi.
V posledních měsících však došlo ke změně nálady, protože se společnost potýká s různými problémy.
Přestože si akcie udržují značnou tržní kapitalizaci ve výši 581 miliard dolarů, klesly od svého maxima v listopadu 2021 o 50 % a od nedaří se jim ani od začátku letošního roku.
Hospodářské výsledky společnosti za druhé čtvrtletí roku 2024, které skončilo 30. června, ukázaly mírný 2% meziroční nárůst celkových tržeb dosahujících 25,5 miliardy dolarů. Tento údaj sice překonal očekávání Wall Street, ale investory příliš nenadchl.
Přímo obavy pak vzbudil 7% pokles tržeb z automobilového průmyslu. Tyto tržby se za čtvrtletí ustálily těsně pod hranicí 20 miliard dolarů.
Pokles v segmentu, který tvoří 78 % celkových příjmů Tesly, podtrhuje problémy, kterým společnost čelí při udržení své růstové trajektorie.
Vyšší úrokové sazby spotřebitelům zdražily financování nákupu nových automobilů, což vedlo ke snížení poptávky. Rostoucí konkurence na trhu s elektromobily navíc donutila Teslu snížit ceny, což dále snížilo i její ziskovost.
Poznámka
Dominantní postavení Tesly na světovém trhu s elektromobily bylo tvrdě vydobyté, ale nyní je ohroženo řadou konkurentů.
Tradiční výrobci automobilů i noví účastníci trhu tvrdě bojují o své podíly na trhu a nutí tak Teslu snižovat ceny, aby si udržela relevanci. Tento konkurenční tlak má nevyhnutelně dopad na marže společnosti.
Pozitivní zprávou je, že segment výroby a skladování energie vykázal 100% nárůst tržeb, které dosáhly 3 miliard dolarů a stanovily nový rekord zisku této divize.
Velké ambice: Umělá inteligence a robotika
Elon Musk si vždy představoval Teslu jako něco víc než jen automobilku. Během hovoru k výsledkům za 1. čtvrtletí 2024 zdůraznil, že by Tesla měla být vnímána jako společnost zabývající se umělou inteligencí nebo robotikou.
Tesla v těchto oblastech dělá pokroky a jen ve druhém čtvrtletí investovala 600 milionů dolarů do podniků souvisejících s AI. Software Tesla Full Self-Driving (FSD) se nadále vyvíjí a nedávno byla vydána jeho nová verze. Společnost také pracuje na humanoidním robotovi jménem Optimus.
Na druhou stranu Alphabet nedávno investoval dalších 5 miliard dolarů do své firmy Waymo, která se také zabývá autonomním řízením vozidel. Ta už taxíky bez řidičů provozuje. Samostatná auta od Waymo umí i vyhodnotit, kdy je vhodné zatroubit.
Musk mezitím sní, jak přeměna každého vozidla Tesla na stroj pro sdílení jízd bez řidiče přinese společnosti značné příjmy s vysokou marží a potenciální poptávku popisuje jako “kvazi-nekonečnou”.
Cesta k naplnění této vize je však plná technických a regulačních problémů a také potíží se získáním důvěry spotřebitelů, která už má na kahánku.
Plánovaná akce k připravovanému Tesla robotaxi, která měla původně proběhnout v srpnu, již byla odložena na říjen. A kdo ví, jestli je to poslední odklad.
Tesla je meme akcie
I přes nedávné finanční neúspěchy zůstává Tesla akcií s velkým příběhem, a to především díky Muskovu vizionářskému vedení a schopnosti vyvolat “buzz”.
P/E je téměř dvakrát vyšší než u celého technologického indexu Nasdaq 100.
To signalizuje, že trh akcie Tesly neoceňuje podle reálné situace, ale spíše podle jejích budoucích možností odhadovaných na základě Muskových slibů.
Vzpomeňme si na zveřejnění hospodářských výsledků za první čtvrtletí, kde se ukázalo, že zisk na akciklesl v podstatě na polovinu. Akcie poté velmi rychle připsaly 40 %.
Analytici z Wall Street předpokládají, že Tesla v letech 2023 až 2026 zvýší své tržby o 12 % a upravený zisk na akcii o 12,5 %. Ačkoli jsou tato tempa růstu velmi dobrá, je třeba, aby je potenciální investoři brali s velkou nadsázkou.
Zaprvé je tu možnost, že takového růstu Tesla nedosáhne, zadruhé ani takový růst nemusí být dostatečný k tomu, aby udržel vysoké ocenění, a za třetí se cena akcií vůbec nemusí odvíjet od hospodářských výsledků, jak jsme viděli.
Uvažujete o investování do akcií Tesla? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Milovník finančních trhů a akciového investování. Na své investiční cestě uplatňuje dlouhodobý pasivní investiční přístup.
Lubor se ve svých článcích nejčastěji věnuje akciovým titulům a investování do akcií jako takovému. Ekonomická a kryptoměnová témata mu však také nejsou cizí.
Jeho cílem je čtenáře rychle a stručně informovat o dění na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.