V dnešním díle seriálu o technické analýze se podíváme na cenovou formaci hlava a ramena, nebo anglicky Head and Shoulders (H&S). Jde o velmi specifické schéma, které umí otočit trend podobně jako například dvojitý vrchol. Narozdíl od něj se ale H&S vyskytuje méně často, má ale vyšší úspěšnost dokončení – na běžných trzích tento pattern dosáhne svého targetu v asi 85% případů.
Z názvu cenové formace vyplývá hodně o tom, jak bude vypadat – tedy cena vytvoří vrchol (levé rameno), potom vyššívrchol (ten reprezentuje hlavu) a nakonec nižšívrchol (pravé rameno). Nezáleží tu ale jen na vrcholech. Ta nejdůležitější součást je totiž tzv. neckline, což je supportní úroveň, ke které se cena po vytvoření každého vrcholu musí vrátit.
Předpoklad formace je takový, že pokud trh dokončí formaci (viz dále), očekáváme propad ceny.
Lépe si celý vzhled představíme na následujícím schématu:
Dokončení formace H&S
Velmi podobně jako u formace dvojitého vrcholu, abychom mohli považovat formaci head and shoulders za dokončenou, musí se cena vrátit při dokončení pravého ramena zpět k neckline a tento support prorazit. Je tedy nutné, aby minimálně jedna svíčka na sledovaném timeframu uzavřela pod neckline, v takovém případě je formace považovaná za dokončenou a očekáváme další pokles ceny.
Na následujícím obrázku se naopak můžete podívat, jak to vypadá v praxi.
Obchodníci často spekulují na pokles ceny ještě před samotným proražením neckline, což je ale chyba z toho důvodu, že nehledě na formaci, neckline je support, který stále může odrazit cenu nahoru.
Příkladem toho může být následující situace na grafu, kdy se skutečně vykreslila formace H&S, cena se poté ale odrazila odrazila od neckline a pokračovala výše.
Převrácená formace hlava a ramena
I u této formace je možná přesně opačná verze, tedy převrácená hlava a ramena, nebo anglicky inverse head and shoulders. V takovém případě nám tímto trh ukazuje možné dno a odraz nahoru. Vzhled i všechna pravidla platí naprosto stejně jako u klasické verze head and shoulders, viz následující obrázek.
Variace této formace
V tomto textu jsme si ukázali ideální příklady. V reálném obchodování se ale můžete setkat především se dvěma dalšími variacemi, které se liší od těchto příkladů
Nakloněnou neckline
Nesymentrickými rameny
Velmi dobře bude obě tyto variace ilustrovat příklad převrácené formace hlava a ramena, který můžete vidět níže
Hlavní je vědět, že ikdyž obě variace ničí vzhled formace, ničemu nevadí. I v takovémto případě je formace naprosto platná, pokud se dostane přes neckline.
Využití
Ve většině případů je tato formace známá především jako reverzní pattern, tedy že obrací směr trendu. Pokud tedy máme downtrend, na jehož konci se objeví formace převrácená hlava a ramena, můžeme očekávat, že tato formace dokáže minimálně krátkodobě obrátit směr trendu. Příkladem může být následující obrázek:
Je ale méně známé, že hlava a ramena (případně převrácená hlava a ramena) jsou ještě lepším continuation patternem. Znamená to, že pokud máme například směr trendu nahoru a v rámci korekce se nám objeví pattern převrácená hlava a ramena, má dokonce vyšší šanci na dokončení a dosažení svých targetů, než v předchozím případě.
Pro ukázku se zde opět můžeme podívat na tento příklad:
Jak umístit stop-loss a take profit
Jasně. Pokud si myslíme, že dokážeme odhadnout, jak se cena zachová, můžeme otevřít obchod a vydělat tak peníze. Jak ale takový obchod nastavit?
Příkaz stop-loss můžeme obecně umisťovat na dvě místa – buď nad vrchol pravého ramene, nebo až nad nejvyšší vrchol formace, tedy vrchol hlavy.
Pro umístění take profitu můžeme také volit dvě hladiny, nebo je využít obě.
První hladinu pro take profit získáme tím, že si změříme výšku pravého ramene – tedy vzdálenost vrcholu ramene od neckline. Tu stejnou velikost poté přeneseme na místo, kde byla rozbitá neckline a bude nám určovat hodnotu, kde budeme vybírat první zisky
Druhou hladinu získáme úplně stejně, jen na místo průrazu neckline přeneseme výšku hlavy.
Pojďme si opět vše ukázat umístění stoplossu i take profitu na jednom z předchozích příkladů:
–
To je pro dnešní článek vše. Doufáme, že jsme vás znovu naučili něco nového a že všechny vaše obchody cenových formací pujdou podle plánů. :-)
Jestli je vám něco nejasné, určitě nám napište do komentářů níže pod článkem, denně je čteme!
Andy je investor a swingový obchodník především na poli kryptoměn, avšak i s okrajovým zájmem o komoditní trh.
V tradingovém prostředí se aktivně pohybuje od roku 2018, kdy také založil skupinu Blockspace, ve které se se svým týmem věnuje důležitým informacím a vzdělávání v oblasti především kryptoměnového tradingu.
“Beru jako poctu účastnit se inovací, které krypto přináší, a chci pomáhat ostatním se v tomto trhu zorientovat.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.