Investovat do výletních lodí může být ošemetné. Lodě jsou drahé, byznys je to cyklický, respektive když přijde recese, firmy musejí zlevňovat, aby vůbec naplnily kapacitu.
To značí relativně fluktuující marže, zranitelnost vůči makrošokům a často i velké zadlužení. Existuje ovšem firma, která také představuje expozici na dlouhodobě rostoucí sektor výletních lodí, ale nemá v podstatě žádné z těchto negativ.
Společnost OneSpaWorld (OSW) nevlastní žádné lodě. Provozuje lázně, wellness zóny a další zdravotnické služby na výletních lodích, a těží z růstu celého sektoru, ale bez nutnosti investovat kapitál nebo nést cyklická rizika.
Sektor výletních lodí roste přes 7 % ročně už více než dvě dekády. V USA bylo čtyřikrát víc lidí na lyžích než na výletní lodi, což značí stále velký prostor pro růst.
Bez capexu, bez daní, se stabilními příjmy
OSW neplatí za výstavbu lázní, to dělají samotné společnosti provozující lodě. OSW pak přichází do hotového a provozuje daný prostor (dodává personál a nezbytné vybavení pro provoz).
Podobně jako Hilton, který nevlastní hotely, ale inkasuje z provozu. S minimálními investicemi a vysokým cash flow.
Další výhodou je extrémně nízká daňová sazba díky domicilu na Bermudách, efektivní daň OSW je jen okolo 4 %. Společnost tedy konvertuje zisky do volného cash flow téměř bez ztráty.
Navíc 85 % nákladů je variabilních. Když přijde krize, OSW nepadne do ztráty, jen přiměřeně upraví provozní náklady. Během celosvětové finanční krize propadly tržby jen o 10 %.
Nové trendy, které posouvají čísla nahoru
V posledních kvartálech těží firma ze změny mixu služeb směrem k výnosnějším “medi-spa” službám jako botox, které mají vyšší marži.
Dále rostou předobjednávky aktivit před samotnou plavbou, to zvyšuje míru využití lázní. Pokud si zákazník naplánuje procedury dopředu, zpravidla jich využije víc (než zákazník bez rezervací).
Firma zároveň zavádí dynamické ceny, vyšší během prvních dnů plavby, nižší během dnů na pevnině.
Díky tomu se jí také daří zvyšovat tržby rychleji, než roste počet přepravených pasažérů. Tento mix nových služeb a změna cenotvorby vylepšily provozní marže výrazně víc, než očekával trh.
Témeř monopolní pozice a velké bariéry vstupu
OSW operuje na více než 170 lodích a v 1 100 přístavech. Zaměstnává přes 3 000 specialistů z více než 50 zemí, logistika a rotace je tedy extrémně složitá.
Zdroj: https://onespaworld.com/
Obchodní model si vede dobře i v recesi (šedě)
Outsourcovat lázně dává firmám typu Carnival nebo Royal Caribbean smysl. Místo starostí s personálem a provozem dostanou majitelé lodí od OSW profesionální řešení, které generuje příjem i spokojenost zákazníků.
OSW má exkluzivní dlouhodobé kontrakty s největšími operátory jako Carnival nebo Royal Caribbean.
Tyto smlouvy běží často přes 30 let a jsou pojištěné i rozdělením na jednotlivé značky.
Info
Když se Carnival pokusil v roce 2014 přejít ke konkurenci (Canyon Ranch), brzy se vrátil zpět k OSW, kvůli nižší ziskovosti z tohoto segmentu při vlastním provozování.
Dnes už Canyon Ranch tuto činnost ani neprovozuje.
Potřebujete tak velké úspory z rozsahu, aby se vám obchodní model vyplatil, že zde není v podstatě prostor pro dalšího hráče, proto firma Canyon zkrachovala. OSW je tedy skutečně téměř monopol.
Extrémně stabilní návratnost a silný byznys model
OneSpaWorld má návratnost kapitálu (ROIC) přes 40 %. Díky absenci nutnosti investic do hmotných aktiv se kapitál rychle vrací a firma generuje vysoké volné cash flow.
Téměř celý CAPEX tvoří jen výcvik personálu a drobné vybavení, žádné budovy, žádné stroje, žádná výstavba.
Díky tomu OSW nepotřebuje téměř žádný dluh. Úroveň zadlužení je pod kontrolou a firma má dostatečný polštář i pro období nejistoty. To firmě dává mimořádně stabilní pozici
To se ukázalo i během covidu, ačkoliv byly lodě mimo provoz, firma díky nižším fixním nákladům přežila bez větší újmy a rychle se vrátila k růstu.
Nákupy probíhají především ve chvílích poklesu akcií OSW, což zvyšuje efektivitu alokace kapitálu.
Vzhledem k nízké kapitálové náročnosti by OSW mohla v dalších letech výrazněji zvednout výplatu hotovosti akcionářům, a to právě formou buybacků nebo dividendy.
Zatím firma investuje přebytečnou hotovost do rozšiřování služeb, ať už v rámci lodí, nebo ve vybraných přístavech.
Cílem je maximalizovat návratnost. Zároveň však není agresivní v expanzi za každou cenu. Důraz klade na udržitelnost marží a ziskovosti, nikoliv na pouhý růst počtu zařízení.
Poznámka
Podobné rozhodnutí ukazují na kvalitu managementu, který si je vědom dlouhodobé hodnoty firmy a nechce růst za každou cenu, spíše se snaží ještě každý rok zvyšovat ziskovost ze stávající služeb a zařízení.
Přehled čísel a výhled
Za poslední kvartál vzrostly tržby meziročně o 13 %, EBITDA o 22 % a čistý zisk o 28 %. Firma překonala očekávání a zvýšila výhled na celý rok.
Zdroj: seekingalpha.com
tržby, EBITDA a marže za poslední roky
Marže se již vrátily na předcovidové úrovně. EBITDA marže přes 22 %, čistá zisková marže přes 10 %, ale počty cestujících jsou stále o něco nižší než v roce 2019.
Varování
Největší expanze marží a návrat k předcovidovým číslům tedy už v podstatě proběhl a růst pravděpodobně již nebude v dalších čtvrtletích tak dramatický jako v poslední době.
Do budoucna se čeká mírný růst tržeb kolem 8 % ročně, což odpovídá růstu trhu výletních lodí.
Klíčem ale bude růst profitability skrz vyšší využití, služby a dynamické ceny, proto by ziskovost mohla růst až o několik procentuálních bodů rychleji.
Firma na další rok také hlásí nejvyšší obsazenost lázeňských zařízení od roku 2017.
To indikuje, že poptávka po prémiových službách na lodích sílí.
Zvýšený zájem o wellness, estetiky a služby typu “medi-spa” navíc posouvá průměrnou cenu za zákazníka výš, což firmě zvyšuje jednotkový výnos.
Pár slov závěrem
OneSpaWorld není firma, která by byla první jméno spojené se sektorem výletních lodí. V tichosti ale buduje jeden z nejlépe fungujících modelů v sektoru služeb.
Žádný CAPEX, nízké daně, téměř nulová konkurence a silné dlouhodobé kontrakty z ní dělají skrytý poklad v sektoru výletních lodí.
Díky struktuře nákladů firma přežije i těžké roky a v těch dobrých generuje masivní volné cash flow.
Pro investora, který hledá stabilní růst bez dramatických výkyvů, může být OneSpaWorld atraktivní volbou. Aktuální valuace je zatím stále přijatelná, nicméně firma není levná, což se vzhledem ke kvalitě byznysu dá očekávat.
P/E ratio se pohybuje kolem 30 bodů a EV/EBITDA kolem 20 bodů.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.
Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.
Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.
Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.