Tržní kapitalizace General Motors je v porovnání přibližně desetinová, ale naopak tržby 4násobné a zisk 7násobný.
Nepoměr, který musí vidět kdokoliv příčetný.
Tesla dodala v roce 2020 celosvětově 499 550 vozidel, čímž jen těsně nedosáhla jednoho z Muskových cílů. GM jenom na dvou největších trzích v USA a Číně 5,1 milionu. Doposud je zjevné, kdo je provozně mnohem zajímavější akcí, ale mnohem levněji ohodnocenou.
Je Tesla opravdu nadhodnocená a GM podhodnocená, nebo jsou budoucí očekávání investorů, která se promítají do cen obou automobilek, oprávněná? Rozdrtí Tesla v budoucnu veškerou konkurenci na trhu elektromobilů? Pojďme se podívat, kam tyto dvě automobilky míří.
Tesla se zdá být technologický lídr v odvětví elektromobility
Důvod, proč je Tesla tak oblíbená mezi investory je její technologický náskok. Žádná další automobilka se jí v kvalitě provedení vozů a ani výrobních kapacitách elektromobilů, které i tak rychle rozšiřuje, nemůže rovnat.
GM však hodlá pozici Tesly minimálně dohnat masivními investicemi ve výši 27 miliard dolarů, které chce realizovat do roku 2025.
Plánované elektrické vozidlo s technologií baterií Ultium s předpokládaným dojezdem 720 km by mohlo vyrovnat i nabídce Tesly.
Kromě toho však GM počítá v příštích 5 letech s uvedením celkem 30 různých EV modelů od elektrického Hummeru až po Cadillac.
Asi není na místě předpokládat, že by GM mohlo do 5 let předehnat Teslu na trhu elektromobilů. Diverzifikovaná nabídka vozů zahrnující osobní i nákladní automobily a SUV by však mohla představovat výraznou změnu, která Tesle uzme část růstu potažmo ziskovosti.
Poznámka
Přesto je zde vidět markantní náskok Tesly, která za rok vyrobila 500 tisíc vozů. Naproti tomu General Motors teprve investují, aby mohli za 5 let začít vyrábět.
Tesla v zisku? Jen zásluhou prodeje emisních povolenek
Konkurenční výrobci vozů však v tomto období odkoupili od Muskovy společnosti emisní povolenky v hodnotě 1,18 miliardy dolarů.
Vzhledem k tomu, že General Motors i další výrobci automobilů zvyšují produkci elektrický vozů, nebudou již v takové míře potřebovat dokupovat emisní povolenky a tento vedlejší zdroj příjmů Tesly se výrazně sníží. Důležité z hlediska porovnání obou společností je, že GM je dlouhodobě zisková, zatímco stále nevíme, zda je Tesla dlouhodobě schopná udržet vlastní ziskovost.
Investoři tedy platí vysokou prémii za akcie společnosti, která zatím není schopná dosahovat provozního zisku.
To koneckonců ukazuje i porovnání hodnoty ukazatele EBITDA (zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací) obou společností od Q1 2014, který je vyjádřen v miliardách dolarů.
Největší rozdíl? Strategie autonomního řízení
V čem se Tesla a GM nejvíce liší, je jejich strategie prodeje autonomního řízení. Tesla prodává technologii autonomního řízení majitelům vozidel samostatně a v současné době ho nabízí jako upgrade za 10 000 dolarů. Tesla zjevně nahlíží na autonomní řízení jako na software, který může prodávat majitelům vozidel s vysokou marží, což se už nyní náležitě promítá do ceny akcií.
GM také vyvíjí autonomní řešení, které by rádi aplikovali ve svých vozech, ale budoucnost vidí ve sdílení jízd prostřednictvím autonomních vozidel. Největší autonomní investicí GM je projekt Cruise. Společnost pod jeho záštitou vyvíjí systém samořídicích vozů, které by mohli sdílet nezávislí uživatelé. V oblasti San Franciska už se takhle po silnicích prohání 5 plně autonomních vozidel.
Hlavní myšlenkou projektu Cruise není nainstalovat autonomní řízení do vozidel zákazníků, ale zcela nahradit vlastnictví vozidel autonomními alternativami.
Co si o obou přístupech budete myslet, závisí na vaší vizi budoucnosti dopravy. Pokud věříte, že za 10 let budou v garážích po celém světě miliony elektrických autonomních vozidel, pak bude vítězem pravděpodobně Tesla. Totéž ale nemusí platit i pro její akcie. Pokud více věříte, že autonomní vozidla umožní dostupné sdílení jízd, zvítězí GM se svým projektem Cruise.
Hodláte zaplatit vysokou cenu za dokonalost, nebo rozumnou cenu za hodnotu?
Jak bylo naznačeno v úvodu, obrovský rozdíl mezi Teslou a GM momentálně spočívá v jejich ocenění. Tesla musí nejenom zvyšovat tržby, aby opodstatnila své současné ohodnocení, ale také zvyšovat marže – může počítat s postupným vynulováním zisku za prodej emisních povolenek a konkurence zároveň zvýší produkci EV. To se může povést.
Tesla už léta dokáže odvracet všechny výtky kritiků, bude ale muset svést těžkou bitvu, aby opodstatnila své současné ohodnocení.
GM samozřejmě ohrožují ostatní výrobci elektromobilů, tato hrozba se ale zmenšuje s rostoucími investicemi. Projekt Cruise pak má potenciál narušit tradiční model vlastnictví automobilů, což může naopak ohrozit podnikání Tesly.
Slovo závěrem
Porovnání akcií Tesla a GM nádherně ukazuje střet dvou odlišných světů. Investice do akcií Tesla momentálně představuje nejistou sázku na budoucnost s pochybným potenciálem dalšího zisku. Investice do GM nabízí (v horším případě) průměrné zhodnocení, v případě lepšího scénáře však bude trefou do černého.
GM bude jednoznačně volba konzervativnějších investorů, kteří stále věří, že v rámci investování hrají roli hospodářské výsledky společnosti, cena akcií a poměr mezi hodnotou podniku a aktuální cenou – volba rozumu.
Teslu si jako investici vybírají povětšinou začínající investoři, kteří “skupují” vše, co roste, a věří, že budoucí zisk společnosti, který zdaleka není jistý, může ospravedlnit její současnou cenu – volba emocí.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
GM není podle mě nic jiného než value trap, velký dluh, za mě osobně o hodně víc věřím fsd než cruise, Tesla plánuje na 2025 5 milionů ev zatímco gm jen 1 milion a až se ukáže cca 2025, že ev jsou minimálně stejně drahá s levnějším palivem a spolu s tím, že jsou ekologičtější, tak myslím, že koupě něčeho jiného bude jen špatný napad a navíc jak počet ev poroste, tak i benzín pro koncového zákazníka zdraží. A nakonec Tesla má skupinu fanoušků ve, které se jí rozhodně GM nemůže rovnat.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
GM není podle mě nic jiného než value trap, velký dluh, za mě osobně o hodně víc věřím fsd než cruise, Tesla plánuje na 2025 5 milionů ev zatímco gm jen 1 milion a až se ukáže cca 2025, že ev jsou minimálně stejně drahá s levnějším palivem a spolu s tím, že jsou ekologičtější, tak myslím, že koupě něčeho jiného bude jen špatný napad a navíc jak počet ev poroste, tak i benzín pro koncového zákazníka zdraží. A nakonec Tesla má skupinu fanoušků ve, které se jí rozhodně GM nemůže rovnat.