Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Tesla byla nucena zastavit výstavbu své gigafactory kvůli nezaplacené faktuře

Publikováno
Tesla byla nucena zastavit výstavbu své gigafactory kvůli nezaplacené faktuře

Výrobce elektromobilů byl nucen zastavit výstavbu své berlínské Gigafactory, kvůli nezaplacené faktuře ve výši 100 milionů euro (cca 2,6 mld. Kč). Tesla tak čelí dalšímu zádrhelu bránícímu hladké dostavbě nezbytně nutné továrny. Objednávky na nové vozy se hromadí a automobilka momentálně není schopná poptávku trhu uspokojit.

Čeho se tato faktura týká?

Tesla měla provést platbu ve výši 100 milionů euro do 17. prosince. Jedná se o jistinu, kterou regulační orgány požadovaly zaplatit jako součást dvou podmíněných stavebních povolení. Ta byla Tesle poskytnuta koncem listopadu a začátkem prosince.

Německý Státní úřad pro životní prostředí v Brandenburgu nařídil společnosti pozastavit práce na kácení stromů a vybavení lakovny, dokud nebude požadovaná částka uhrazena.

Automobilka se svou výstavbou postupuje poměrně rizikově, zatím nemá nic jistého a způsobuje poměrně výrazné zásahy v lokálním životním prostředí. Částka 100 milionů euro by pak měla pokrýt náklady na nápravu, pro případ, že by nebyl konečný projekt Gigafactory zkolaudován.

Naštěstí pro investory, zatím to vypadá, že akcie Tesla se této zprávy příliš nelekají.

Načítání
Načítání
Kupte si akcie Tesla Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Právníci Tesly přišli s žádostí o odklad příliš pozdě

Právníci automobilky podali 16. prosince na poslední chvíli žádost o prodloužení termínu zaplacení jistiny až do 15. ledna s odůvodněním, že Tesla nedostala dostatek času pro zpracování platby. Německý úřad částečně žádosti vyhověl, když dal automobilce čas na složení jistiny do 4. ledna. Do té doby jsou však obě získaná stavební povolení pozastavena.

Není to poprvé, co Tesla musela zastavit výstavbu své berlínské továrny kvůli nedodání požadované hotovosti.

Už v říjnu Tesle uzavřel vodovod na staveniště místní provozovatel infrastruktury, protože automobilka nezaplatila včas své účty.

Projekt Gigafactory také neustále bojuje se silným odporem německých ekologických aktivistů, kteří nesouhlasí s plány Tesly na vykácení 83 hektarů borovicového lesa. Na začátku prosince tak byla Tesla nucena rovněž dočasně pozastavit práce na kácení lesa, když si dvě místní ekologické skupiny stěžovaly, že výrobce elektromobilů narušuje zimoviště ještěrek, hadů a dalších drobných plazů.

Každé zpoždění ve výstavbě představuje pro Teslu vážný problém

Tesla dlouhodobě bojuje se záviděníhodným problémem – poptávka po jejich vozech převyšuje neustále nabídku. Současné dvě provozuschopné továrny Tesly v Čínské Šanghaji a kalifornském Fremontu běží na plné obrátky, přesto nejsou schopné poptávku trhu plně nasytit.

Obě továrny jsou dohromady schopné vyprodukovat při maximálním provozu kolem 650 000 vozů ročně, přičemž ve 4. kvartále letošního roku se očekává dodání 181 000 vozů, což je číslo na samotném limitu produkce. Tesla si ale nemůže dovolit zvolnit. To potvrzuje i email, který psal Elon Musk v nedávné době zaměstnancům:

“Máme štěstí, že je naším největším problémem v tomto čtvrtletí poptávka po našich vozech, která převyšuje produkci. Abychom zajistili nejlepší možný výsledek a získali důvěru zákazníků i investorů, musíme po zbytek tohoto čtvrtletí navýšit produkci, jak jen to je možné.”

Nedostatečná nabídka vozů je tak dlouhodobým “problémem” Tesly, který by vyřešilo právě spuštění Gigafactory v Berlíně. Jak se ale zatím zdá, štěstí Tesle v Německu zatím příliš nepřeje.

Zájem o vozy Tesla naznačuje, že jsou její uživatelé maximálně spokojení

Problém vysoké poptávky po elektromobilech Tesla je dokladem toho, jak jsou její zákazníci nadšení. Poptávka obecně roste úměrně k objemu dodávek společnosti v daných regionech. Každá nová Tesla na silnici plní funkci apoštola značky.

Zájemci o elektromobil, kteří mají nějakou zkušenost s Teslou, často už nechtějí žádné jiné vozidlo.

Word-of-mouth marketing (ústní komunikace mezi spotřebiteli) je pro Teslu obzvláště důležitý a jak je vidět z prodejních čísel, opravdu funguje. Zdá se tak, že jediný problém, který aktuálně Teslu může zpomalit, jsou právě omezené výrobní kapacity. Zapomeneme-li na chvíli na velmi vysoké ocenění akcií – Tesla se aktuálně obchoduje za 1400násobek svého zisku.

Líbil se vám tento článek?
2
0

Autor

O investování a finanční trhy se zajímám od roku 2013. Krátce na to jsem se spálil jako aktivní day trader. Zaplacené „školné“ se mi však celkem vyplatilo. Vrhnul jsem se do studia a od roku 2017 dlouhodobě investuji, přičemž v rámci své strategie kombinuji pasivní a aktivní investiční přístup s výhradním zaměřením na akciové trhy.
Inspirací mi jsou především Warren Buffett a jeho učitel Benjamin Graham, z českých investorů pak Daniel Gladiš. Nabyté vědomosti se snažím předávat čtenářům, přičemž se nejraději věnuji textům o investičních strategiích, psychologii obchodování a analýzám jednotlivých akcií.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 77 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Při investování a obchodování hrozí ztráty. Vaše investice mohou stoupat i klesat a můžete získat zpět méně, než jste investovali.
U 64 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.