Před několika týdny vydal Amazon své první dluhopisy udržitelného rozvoje a získal 1 miliardu dolarů na investice do obnovitelných zdrojů energie, čisté dopravy, ekologických budov a dostupného bydlení. Emise v hodnotě 1 miliardy dolarů spadá do kategorie rostoucího trendu “zelených dluhopisů” vydávaných za účelem financování projektů šetrných k životnímu prostředí.
Podle zprávy Iniciativy pro klimatické dluhopisy (CBI) dosáhla celosvětová emise zelených dluhopisů v roce 2020 rekordní výše 270 miliard dolarů, v roce 2021 by však mohla dosáhnout dokonce na 400 až 500 miliard dolarů.
Kde nalézají zelené dluhopisy své uplatnění?
Zelené dluhopisy jsou v současnosti velmi populární a banky, korporace, vlády i nadnárodní organizace, jako je Světová banka, je považují za důležitý zdroj financování projektů souvisejících s klimatem, životním prostředím a udržitelným rozvojem. Podle CBI byla největší emisí zelených dluhopisů v roce 2020 emise cenných papírů Multifamily Green Mortgage-Backed Security v hodnotě 13,0 miliard dolarů americké banky Fannie Mae.
Tyto peníze posloužily k financování hypoték zajištěných nově postavenými nemovitostmi pro více rodin, které jsou certifikovány jako zelené budovy.
Dalšími velkými emitenty zelených dluhopisů byli a nadále jsou provozovatelé městské hromadné dopravy v globálních metropolích – jako jsou newyorský dopravní podnik (NY MTA) losangeleský dopravní podnik (LA MTA) a pařížský dopravní podnik (Société du Grand Paris), z nichž poslední jmenovaný využívá svůj program zelených dluhopisů ještě dnes, k financování rozšíření sítě pařížské příměstské železnice a metra.
Jak “zelený” je ve skutečnosti zelený dluhopis Amazonu?
Zelené dluhopisy Amazonu jsou však jiné. V prvé řadě nemá Amazon problém s volnými peněžními toky, takže nepotřebuje nově emitované peníze k financování svých investic do životního prostředí. Ve skutečnosti má Amazon peněz více než dost. E-commerce gigant k poslednímu březnu disponoval více než 73 miliardami dolarů v hotovosti, peněžních ekvivalentech a obchodovatelných cenných papírech.
Takto významné množství hotovosti mj. představuje více než 20 % celkových aktiv společnosti a téměř 20 % ročních tržeb Amazonu. Obě tato čísla ukazují, že Amazon disponuje spoustou přebytečné hotovosti nad rámec toho, co ve skutečnosti potřebuje pro svůj běžný provoz.
Když investoři přemýšlejí nad investicí do tradičního, “neekologického” dluhopisu, zvažují, zda získají adekvátní výnos ze své investice, který by kompenzoval úvěrové riziko emitující společnosti. Zelené dluhopisy jsou však jiné. Zde by investoři měli hodnotit také dopad své investice na životní prostředí – a co je nejdůležitější, zda by navrhovaná zelená investice byla realizována i v případě, že by financování neposkytli, což u Amazonu zřejmě neplatí. Pokud by byla vůle, Amazon má na své ekologické projekty peněz dost.
V prospektu dluhopisu se Amazon zavazuje, že čistý výnos z prodeje zeleného dluhopisu bude určen na financování nebo refinancování zelených nebo sociálních projektů, jako je pořízení elektromobilů, instalace dobíjecích stanic nebo kapitálové investice do čisté dopravy. Mezi další způsobilé projekty patří energeticky soběstačné budovy nebo zelené bydlení.
Není pochyb o tom, že se jedná o ušlechtilé cíle. Na první pohled se však zdá, že Amazon do popsaných projektů již investoval – na začátku roku 2019 Amazon investoval 700 milionů dolarů do startupu Rivian, který se zabývá výrobou elektrických vozidel.
Později od tohoto startupu koupil 100 000 elektrických doručovacích vozidel, které již začal testovat v San Francisku. Podobně letos v lednu, čtyři měsíce před vydáním zelených dluhopisů, společnost založila fond na bydlení v hodnotě 2 miliardy dolarů, jehož cílem je zachovat a vytvořit více než 20 000 cenově dostupných bytů.
Zdá se, že ekologické a sociální projekty Amazonu jsou již v plném proudu, přičemž společnost má spoustu volných peněz. Proč tedy Amazon vydává zelené dluhopisy? Nestojí za jeho kroky spíše snaha o zlepšení PR a zcela zištné úmysly? Americké úrokové sazby jsou stále historicky nízké, takže je vhodná doba k získání levných peněz.
V případě Amazonu tvoří zelené dluhopisy jen malou část celkově emitovaných cenných papírů v hodnotě 18,5 miliardy dolarů, které byly v květnu vydány. Dá se přitom očekávat, že výnosy z této obrovské emise budou přidány ke stávající hromadě hotovosti, kterou Amazon disponuje – alespoň prozatím.
Amazon však není jedinou společností, která vydává zelené dluhopisy, přestože může své udržitelné projekty financovat z disponibilních prostředků.
Loni v létě vydal Alphabet (Google) zelené dluhopisy v hodnotě (dokonce) 5,75 miliardy dolarů, přestože disponuje hotovostí a obchodovatelnými cennými papíry ve výši 135 miliard dolarů. Apple emitoval v březnu 2021 ekologické dluhopisy v hodnotě 4,7 miliardy dolarů, přestože v hotovosti a obchodovatelných cenných papírech drží téměř 200 miliard dolarů – největší finanční polštář na světě, který činí 59 % celkových aktiv společnosti.
Amazon tak mezi akciemi FAANG zdaleka není jediným pokrytcem, který se snaží přijít k levným penězům a schovat tyto úmysly za “zelenou iniciativu.
Závěrem
Zdá se, že investoři propadají kouzlu zelených dluhopisů bez ohledu na to, zda budou tyto peníze skutečně využité tak, jak je na první pohled uváděno.
Alphabet, Amazon a Apple jsou neuvěřitelně úspěšné podniky. Poskytují produkty a služby, které způsobily revoluci v našich životech. Ti, kdo do jejich akcií investovali včas a své investice drželi, se dočkali závratných výnosů. Tyto společnosti by ale měly investovat své vlastní volné peníze do ekologických a sociálních projektů a investoři, kterým na těchto věcech záleží, by možná měli raději investovat do společností, které tyto peníze skutečně potřebují.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.