FinexAnalýzyProdej elektromobilů zpomaluje: Tyto 2 akcie jsou nejvíce v ohrožení!
Prodej elektromobilů zpomaluje: Tyto 2 akcie jsou nejvíce v ohrožení!
Prodeje elektromobilů celosvětově vzrostly o 20 %, GM a Toyota však kvůli měnícím se požadavkům mění své cíle. Co vyvolává hype kolem hybridů a jak se tito giganti přizpůsobují současné situaci?
Údaje společnosti Rho Motion ukazují, že celosvětový prodej elektromobilů, včetně plně elektrických a plug-in hybridů, vzrostl v první polovině roku 2024 o 20 %.
Tento růst byl však pomalejší, než se očekávalo, přičemž v Evropě došlo k nárůstu pouze o 1 %.
Naopak prudce vzrostla obliba hybridních elektromobilů, které nabízejí cenově dostupnější a praktičtější alternativu k plně elektrickým modelům.
Automobilky jako General Motors i Toyota pak v reakci na tento vývoj snižují i svoje cíle ohledně výroby elektromobilů.
Akcie Toyoty od dubna ztratily přibližně 40 %, což bylo ovlivněno skandálem ohledně zfalšovaných dat při bezpečnostních testech a později posilujícím jenem a obavami o ekonomiku USA díky slabším údajům z trhu práce.
General Motors
Společnost General Motors (GM) dosáhla ve druhém čtvrtletí 2024 velice dobré výsledky. Její tržby meziročně vzrostly o 7,2 % na 48 miliard USD, což představuje čtvrtletní rekord. Zisk na akcii dosáhl 3,06 USD a překonal konsensuální odhady o více než 10 %.
Navzdory těmto slibným číslům zaznamenaly akcie GM v poslední době pokles, a to především kvůli nečekané ztrátě na čínském trhu, který je pro GM klíčovým trhem.
Společnost očekávala, že se v tomto regionu vrátí k ziskovosti, ale kvůli nadbytečným kapacitám a agresivní cenové válce nejen v oboru elektromobility se potýkala s pokračujícími problémy.
Generální ředitelka Mary Barra poznamenala, že mnoho začínajících i zavedených konkurentů v Číně upřednostňuje výrobu před ziskovostí, což komplikuje snahu GM o opětovné získání pozice.
Kvůli vývoji na tomto klíčovém trhu GM snížila svou prognózu výroby elektromobilů pro rok 2024. Zároveň odmítla potvrdit svoji dřívější prognózu výroby 1 milionu elektromobilů v Severní Americe do konce roku 2025.
S tím pak souvisí i záměr automobilky znovu uvést na trh plug-in hybridní elektromobily poté, co zmíněné problémy vedly k dalšímu poklesu zisků její řady elektromobilů.
Výsledky na americkém trhu
Čínský neúspěch zastínil solidní výsledky GM na americkém trhu, kde společnost zaznamenala nejlepší prodeje od čtvrtého čtvrtletí roku 2020. To znamenalo osm po sobě jdoucích čtvrtletí meziročního růstu maloobchodních prodejů.
GM dodala 22 000 elektromobilů, což představuje 40% nárůst oproti předchozímu roku, a překonala tak 11% tempo růstu celého odvětví.
Prodej nákladních vozů plné velikosti rovněž meziročně vzrostl o 6 %, když se prodalo 229 000 kusů, což podtrhuje pevnou pozici GM na lukrativním trhu pickupů.
Kromě provozních úspěchů společnost GM zvýšila svůj celoroční výhled a nyní předpokládá upravený provozní zisk v rozmezí 13 až 15 miliard USD, oproti předchozímu výhledu 12,5 až 14,5 miliardy USD.
Ekonomické výzvy a strategie
Tato revize směrem nahoru přichází navzdory klesající důvěře spotřebitelů a vysokým úrokovým sazbám, které zdražují financování vozidel.
Také loňská dohoda GM s odborovým svazemUnited Auto Workers (UAW) o 11% zvýšení mezd měla na zisk mírnější dopad, než se očekávalo.
Širší ekonomické prostředí však nadále vyvolává obavy. Zpomalování amerického trhu práce vykazuje známky ochlazení. To by mohlo mít dopad na spotřebitelské výdaje a následně i na automobilový trh.
Toyota, největší světový výrobce automobilů, nedávno oznámila významnou revizi svých plánů na výrobu elektromobilů (EV) a snížila svůj cíl pro rok 2026 o třetinu.
Toyota plánuje v roce 2026 vyrobit 1 milion elektromobilů, což je méně než její předchozí cíl 1,5 milionu.
I přes tuto úpravu společnost zdůrazňuje, že tato čísla jsou pro akcionáře spíše orientačním bodem, než závazným cílem. Do roku 2030 chce společnost vyrábět 3,5 milionu elektromobilů ročně.
Tato strategická změna odráží opatrný přístup Toyoty v podmínkách kolísajícího trhu.
Finanční výsledky Toyoty
Zpomalení na trhu automobilů se projevilo i na výsledcích Toyoty za první čtvrtletí fiskálního roku 2025.
Zisk dosáhl 8,5 miliardy dolarů, což je pokles oproti předchozímu roku o 10 %. Tržby v meziročním srovnání mírně klesly, když dosáhly 75,9 miliardy dolarů.
Pro fiskální rok 2025 Toyota předpokládá 2% pokles tržeb a 27,8% pokles čistého zisku na 3,570 bilionu jenů (cca 23 miliard dolarů).
Společnost tyto prognózy přičítá rostoucím cenám materiálů, mzdovým nákladům a zvýšeným výdajům na výzkum a vývoj. Toyota investuje do umělé inteligence a automobilového softwaru, aby posílila své budoucí schopnosti.
Světlým bodem v portfoliu Toyoty jsou hybridní vozidla. Prodeje elektrifikovaných vozidel, tažené především hybridy, vzrostly v prvním čtvrtletí fiskálního roku 2025 meziročně o 24 % na 1,075 milionu kusů.
Tento růst podtrhuje vedoucí postavení Toyoty na trhu hybridních vozidel, která získávají na popularitě, protože zákazníci hledají alternativy k plně elektrickým vozidlům.
Z hlediska ocenění se akcie Toyoty obchodují za méně než 8násobek forwardového zisku (forward P/E), což pro investory představuje atraktivní příležitost.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Mějte přehled o tom, co se děje na trzích!
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic neuteče.
Jednou týdně vám do schránky přijde naše Burza s odstupem, ve které odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát měsíčně se pak můžete těšit na sérii Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Je to úplně zadarmo a kdykoliv se můžete odhlásit. Mějte všechny důležité informace ve své emailové schránce. Pomůžeme vám dělat chytrá finanční rozhodnutí. Stačí se přihlásit k odběru vyplněním formuláře níže.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.