Rok 2022 byl pro index S&P 500 nejhorším rokem od roku 2008, kdy se široký tržní index propadl o 19,4 %. Ačkoli nikdo nemá rád, když jeho portfolio klesá, zkušení investoři vědí, že medvědí trhy nabízejí dobré příležitosti k nákupu. Ve skutečnosti jsou pro kupce akcií poklesy dobré, protože díky nim jsou akcie levnější.
Na trhu je nyní k dispozici spousta výhodných nabídek, a pokud hledáte výhodné nákupy, není lepší místo, kde začít, než jsou akcie z indexu S&P 500 s nejhoršími výsledky za loňský rok. Všechny níže zmíněné akcie ztratily přibližně 70 % své hodnoty a možná vás překvapí, kdo se do seznamu dostal.
1. Tesla
Tesla je již léta velmi skloňovanou akcií a po rozmachu v období pandemie se lídr v oblasti elektromobilů loni většiny těchto zisků vzdal. Ačkoli její celkové finanční výsledky byly solidní, na akcie Tesla doléhaly obavy o růst výroby a zostřující se konkurence.
Největším důvodem poklesu Tesly v roce 2022 však mohlo být rozhodnutí generálního ředitele Elona Muska o akvizici Twitteru. Musk se tím stal hromosvodem politických kontroverzí a řada investorů se domnívá, že toto rozptýlení odvádí jeho pozornost od řízení společnosti Tesla. V posledních několika měsících se mohla zhoršit pověst značky Tesla a existuje riziko, že by se tyto protivětry mohly udržet.
Dobrou zprávou je, že se akcie nyní obchodují za rozumnou cenu (na poměry Tesly) s poměrem ceny k zisku (P/E poměr) jen kolem 40. Tesla sice zůstává vysoce rizikovou investicí, ale pokud se jí podaří dosáhnout očekávané úrovně výroby a udržet si náskok před konkurencí v oblasti elektrických vozidel, mohla by získat zpět část svých loňských ztrát.
Společnost Align Technology, výrobce zubních rovnátek, byla v loňském roce také velkým propadákem. Společnost čelila obtížnému srovnání s rokem 2021, kdy došlo ke skokovému nárůstu tržeb v důsledku “pandemického efektu”, kdy se zákazníci vrátili do zubních ordinací poté, co se jim vyhnuli během pandemie.
Tržby nejenže ve třetím čtvrtletí 2022 poklesly o 12,4 %, ale klesly i v mezikvartálním srovnání, což ukazuje, že společnost čelí recesním tlakům. Její zubní rovnátka Invisalign jsou drahým diskrečním produktem a spotřebitelé mohou s nákupem těchto produktů otálet kvůli obavám z inflace a potenciální recese.
Vzhledem k tomu, že růstový příběh společnosti je prozatím pozastavený, bude pro investory pravděpodobně lepší se akciím vyhnout, dokud se jejich růst nevrátí do správných kolejí.
Společnost Generac Holdings, výrobce generátorů, byla jednou z řady akcií, které během pandemie zažívaly boom, ale v uplynulém roce výrazně klesly. V roce 2021 akcie prudce vzrostly, protože růst výdajů na provoz domácnosti a výpadky proudu v Texasu vedly k nárůstu poptávky po generátorech, ale v roce 2022 se růst tržeb zpomalil. V říjnu se pak také akcie propadly poté, co jeden z významných zákazníků vyhlásil bankrot a společnost snížila svůj výhled na letošní rok.
Při vstupu do roku 2023 panuje na Wall Street shoda, že pandemie a hromadné výpadky způsobily tahový efekt v poptávce po generátorech, a analytici v roce 2023 předpovídají pokles tržeb v celém odvětví. Rozšíření obousměrného nabíjení elektromobilů (EV) také představuje hrozbu pro trh domácích záložních zdrojů nebo záložních generátorů.
Vzhledem k těmto protivětrům si akcie společnosti Generac Holdings zaslouží v roce 2023 opatrný přístup, ačkoli se obchodují za rozumný poměr ceny k zisku ve výši 17.
Možná vás překvapí, že na tomto seznamu najdete společnost Match Group, ale stejně jako Generac Holdings i Match Group zažívala v době pandemie boom, než se akcie těchto zisků vzdala, protože růst tržeb se zpomalil.
Ve 3. čtvrtletí roku 2022 vzrostly tržby společnosti pouze o 1 % (resp. o 10 % v měnově neutrálním vyjádření) a provozní zisk se nezměnil, i když v tomto zpomalení pravděpodobně sehrál roli silnější dolar. Změna ve vedení Tinderu také vedla ke zpomalení růstu hlavní aplikace společnosti. Měnově neutrální tržby však stále vzrostly o 16 %.
Kromě toho se nadále daří novějším produktům, jako je Hinge, díky čemuž Match Group nadále seznamkám dominuje. Match je stále růstovou akcií, která disponuje potenciálem velkého oslovitelného trhu. Pokud se růst začne opět zrychlovat, akcie by mohla vzlétnout.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.