Mnoho investorů raději zvolí dividendové výnosy než spekulaci na růst ceny akcií. A není se čemu divit. Štědrá dividendová politika motivuje k dlouhodobému držení akcií, investoři méně panikaří a cena akcií je díky tomu stabilnější. Správně nastavená dividendová politika je tak win-win situace pro investora i akciovou společnost. Jak ale správnou dividendovou akcii vybrat?
U dividend existuje několik faktorů, které je potřeba sledovat. Stejně tak existuje i několik dividendových strategií, například dividendová strategie Benjamina Grahama nebo Warrena Buffetta (obě strategie najdete v rubrice o dividendových akciích – viz odkaz níže).
V dnešním článku se povaze samotných dividendových akcií věnovat nebudeme, podíváme se ale na ty nejdůležitější ukazatele při výběru těchto akcií.
Když se společnost rozhodne odměnit akcionáře dividendou, vyčlení konkrétní částku (obvykle stanovené procento ze zisku). Vyčleněná částka je podělena počtem akcií a tím máme dividendu na akcii (v absolutním vyjádření, tedy bez ohledu na cenu akcie).
Mezi dividendové krále patří například společnost 3M Company. V roce 2020 vyplácela společnost 1,47 dolarů čtvrtletně na akcii. To znamená 5,88 dolarů za rok. Pokud byste vlastnili 100 ks akcií 3M, ročně si přijdete na 588 dolarů jen na dividendě.
588 dolarů ročně zní docela hezky. Teda spíš to hezky znělo, protože teď vám řekneme, že 100 akcií 3M Company vás aktuálně vyjde na nějakých 18 466 dolarů. Pro investici je tedy klíčový dividendový výnos.
Dividendový výnos vypočítáme: dividenda na akcii děleno cena akcie. Pokud zůstaneme u 3M, bude to: roční dividenda 5,88 děleno cena akcie 184,66 dolarů, tedy 0,0318, tzn. výnos 3,2 %. To je jen těsně nad inflací.
Dividendový výnos nám říká, kolik nám vydělá každý investovaný dolar nebo koruna. Pokud investujeme 100 dolarů, za rok nám těchto 100 dolarů přinese 3,2 %, tedy 3,2 dolarů.
V tomto momentě si řeknete, mám vyhráno, najdu dividendu s největším dividendovým výnosem a je to. Bohužel to je častý omyl.
Podívejte se na vzorec, jak se dividendový podíl počítá. Je to poměr dividendy a ceny akcie. Dividendový výnos tedy poroste nejen v okamžiku, kdy roste dividenda, ale také tehdy, když bude klesat cena akcií.
Dividendový výnos je důležitou metrikou, ale je nutné jej doplnit o další. Jinak byste mohli koupit akcie firmy, která sice před pár měsíci vyplatila hezkou dividendu, ale aktuálně má velké problémy a cena jejich akcií strmě klesá.
Míra růstu dividendy
Pokud chcete do dividendových akcií investovat dlouhodobě, tento ukazatel pro vás bude klíčový. Dlouhodobě chcete nejen růst a zvyšovat své výdělky, ale také chcete udržet náskok před inflací, který dlouhodobě požírá poměrně značnou část výdělků.
Abyste udrželi krok s inflací a měli dostatečnou odměnu za odložení vašich finančních prostředků, potřebujete najít společnost, která bude neustále zvyšovat výplatu dividendy. Sledujte tedy dividendové akcie, u kterých je dlouhodobý a ideálně stabilní růst dividendy.
Když se podíváme zpět na námi zmíněnou společnost 3M Company, zjistíme, že za posledních 10 let je míra růstu dividendy 10,73 %. Za posledních 5 let to je 7,07 % a za poslední 3 roky 6,43 %.
Míru růstu dividendy nemusíte počítat, najdete ji například na seekingalpha, macrotrends či na jiných webech. V našem případě je zajímavé koukat i na medián (střední hodnotu) sektoru “Sector Median”. Tam vidíte, že se 3M Company za poslední roky držela nad úrovní svého sektoru, pouze poslední rok je mírně slabší (to zatím není důvod k obavám, ale určitě bude dobré tento ukazatel nadále sledovat).
Nepřetržitý růst dividendy
Tento ukazatel je naprosto jednoduchý. Ukazuje jen to, kolik let v řadě společnost zvyšuje částku uvolněnou na dividendy (i kdyby jen o pár centů ročně). Snížení dividendy nebo pouze udržení dividendy na stejné úrovni (za dobu jednoho roku) vynuluje tuto řadu na nulu.
S nepřetržitým dividendovým růstem se pojí i některé pojmy:
Dividendový aristokrat: elitní skupina společností S&P 500, které zvýšily své výplaty dividend 25 nebo více let v řadě, patří sem například AT&T.
Dividendový král: společnosti, které vyplácejí a zvyšují dividendu více jak 50 let v řadě. Mezi dividendové krále patří například dnes již několikrát zmíněné 3M.
Investice do společnosti, která je členem jedné z těchto elitních skupin, se považuje za stabilní akciovou nebo spíše dividendovou investici. Dlouhá řada let ukazuje, že tyto společnosti jsou schopny překonat nejen vlastní krize, ale i ty sektorové či globální.
Výplatní poměr dividendy informuje investory o tom, kolik % ze zisků společnosti je použito na výplatu dividend, tedy jaké % celkových zisků se vrací akcionářům.
Nižší výplatní poměr se považuje za bezpečnější, protože společnosti bude schopna pokračovat ve výplatách dividend i v méně příznivých situacích. Za těchto okolností je samozřejmě i snazší dividendový růst.
Nízký výplatní poměr také obvykle znamená, že společnosti zisk reinvestují a mohou růst rychleji. To by se mělo projevit na ceně akcií a jejich růstu. Výsledkem jsou ale nižší dividendy.
Dividendoví investoři chtějí vidět výplatní poměr mezi 35 až 60 procenty. Je to dost na to, aby investoři měli vysoké dividendy, ale zároveň je to ještě dostatečně málo pro společnost, aby mohla růst.
Společnost 3M Company, na které jsme dnes metriky vyzkoušeli, má výplatní poměr 63 %. To znamená, že z každého vydělaného dolaru společnosti jde 0,63 dolarů akcionářům.
Výplatní poměr je lehce nad naším intervalem. Takto vysoký výplatní poměr již začíná omezovat samotnou akciovou společnost a do budoucna by mohl hrozit pokles dividendy. 3M Company má ovšem velmi dobrou historii a řadí se mezi dividendové krále (tento titul by určitě nerada ztratila). To ale neznamená, že bychom tyto náznaky měli ignorovat, naopak je potřeba být na pozoru.
Dividendové metriky
Před nákupem dividendové akcie byste měli zvážit výše popsané metriky:
Dividenda na akcii – absolutní částka, jak vysoká je dividenda na jednu akcii
Dividendový výnos – podíl dividendy a ceny akcie, ukazuje % výnos
Míra růstu dividendy – jak se vyvíjí dividenda za poslední roky
Nepřetržitý růst dividendy – kolik let v řadě roste dividenda
Zisk společnosti a výplatní poměr dividend – jak hospodaří společnost se ziskem, kolik procent zisku vrací akcionářům
Jak vidíte, není to nakonec nic složitého. Všechny výše zmíněné ukazatele mají logický základ, doslova je to aplikace selského rozumu. Pokud hledáte stabilní dividendovou investici, před nákupem si projděte výše popsané metriky a vyhodnoťte si, zda nákup dané akcie dává smysl.
Vyplatí se také sledovat naše články, kde vás informujeme o dividendových akciích, zajímavých investicích nebo o vyřazení či naopak zařazení titulu do elitní skupiny dividendových králů a aristokratů.
A co vy, kupujete dividendové akcie? Jakou strategii jste si vybrali?
S tradingem jsem aktivně začal v roce 2011, kdy jsem si otevřel první reálný obchodní účet. Po cca ročních zkušenostech s krátkodobými obchody na forexu jsem se přesunul na opce, později zamířil na akcie a komodity.
Dnes mám trading jako koníček a i z těchto důvodů vyhledávám dlouhodobé investice napříč instrumenty. Obchodování je mým dlouhodobým zájmem, o čemž svědčí i moje bakalářská a diplomová práce věnová forexu a tvorbě fundamentální a technické analýzy pro co nejpřesnější predikci. I když se obchodování nevěnuji na plný úvazek, působím ve financích a s chutí publikuji i na těchto webových stránkách.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.