FinexAkcieJe ještě čas investovat do japonských akcií?
Je ještě čas investovat do japonských akcií?
Zajímá vás tajemný půvab japonských akcií? Zjistěte, proč je index Nikkei 225 skrytým klenotem a jak jedinečná japonská ekonomika ovlivňuje globální investování.
V porovnání s akciemi Nvidie nebo Tesly jsou japonské akcie velkou neznámou. O japonské ekonomice se toho moc běžně nedočteme. Přitom investice do japonského indexu Nikkei 225 byla jednou z nejlepších, co jste mohli udělat na začátku roku.
Index Nikkei v polovině července dosáhl svého maxima. Za poslední dva týdny však tento index oslabil, hlavně z důvodů měnové politiky. Tento pokles však pro dlouhodobého investora není důležitý.
První posílení japonského jenu máme za sebou, což však neznamená, že jsme svědky změny trendu. Kdo rozumí měnové politice, ví, že cykly trvají dlouho. Co se tedy v Japonsku děje?
Japonská měna je nejvíc podhodnocená ze všech velkých světových měn. Důvodů je hned několik.
Prvním je samozřejmě měnová politika. Japonsko vede od roku 2000 politiku nízkých nebo nulových úrokových sazeb. Ultrakomoditní měnová politika měla jednak podpořit japonskou exportní politiku a přinést do země vycházejícího slunce inflaci.
Japonsko totiž na rozdíl od západního světa má opačný problém s inflací. Japonsko zažívalo v posledních dekádách často deflaci.
A když byla inflace pozitivní, tak byla velmi nízká. I po Covidu, kdy jsme zažívali dvoucifernou inflaci a USA inflaci okolo 8 %, Japonsko bylo zemí, kde se inflace držela pod 5 %.
Existuje několik důvodů, jak vysvětlit, že Japonsko zažívá dlouhou periodu nízké inflace.
Prvním jsou demografické důvody. Japonsko je země s velmi starou populací. Stárnutí populace vede přirozeně k tomu, že klesá poptávka.
Od 55 let člověk pomalu, ale jistě ztrácí svoji kapacitu spotřebitele. Stejně tak Japonsko má velmi nízkou porodnost, což znovu ovlivňuje nízkou poptávku a spotřebu.
Nejsou to jen demografické faktory, které stojí za tím, že Japonsko má nízkou inflaci. Mezi překvapivá zjištění patří, že v Japonsku není inflace z důvodu nízkých mezd.
Japonská minimální hodinová mzda je hodně nízko. Japonská vláda se snaží bojovat i na této úrovni a jedno z opatření pro podporu inflace a ekonomiky je právě zvyšování minimální hodinové mzdy.
Japonská vláda nedávno navýšila minimální mzdu o 50 jenů na 1 054 jenů. To odpovídá přibližně 160 korunám za hodinu.
To opravdu není moc, když si například vezmeme jednoho z přímých japonských konkurentů na ekonomickém poli, Německo, kde minimální hodinová mzda je 12,04 euro, což odpovídá 306 korunám.
Japonská vláda by chtěla postupně zvýšit minimální mzdu v roce 2030 na 1 500 jenů, což představuje asi 235 korun na hodinu.
Proč japonská měna klesla?
Zatímco svět bojoval s vysokou inflací, japonská centrální banka taktéž poprvé zvedla úrokové sazby.
A to ze záporných hodnot na kladné, ale i tak japonské sazby zůstaly na úrovni 0,1 %. Když se to porovná například s americkými nebo kanadskými úrokovými sazbami, držet japonský jen se absolutně nevyplatilo.
A jelikož japonská populace je velmi stará a není lepší způsob, jak se zajistit na stáří než nákup obligací, tak japonský důchodce si musel mnout ruce, když mohl investovat své peníze do dluhopisů cizích zemí.
V Japonsku jsou velmi populární australské dluhopisy, které nabízejí zhodnocení okolo 4–5 % ročně. Pro odvážnější investory jsou přichystány mexické státní dluhopisy s ročním kuponem přes 10 %.
Japonský důchodce, který se rozhodne nakoupit cizí státní dluhopisy, musí nejdříve prodat japonské jeny a následně koupit dluhopisy za zahraniční devizu. Masivní investice do cizích dluhopisů tak neustále srážejí japonský jen dolů.
Stejně tak i přes další nečekané zvýšení úrokových sazeb japonskou centrální bankou o dalších 15 bazických bodů na celkových 25 bazických bodů, to naznačuje, že japonská centrální banka si uvědomuje, že problémem jsou nízké sazby, avšak úroková sazba ve výši 0,25 % problém neřeší.
Japonská centrální banka bude muset zvyšovat dál.
Důvody, proč japonský jen dlouhodobě posílí
S politikou japonské centrální banky souvisí i to, že japonský jen bude dál posilovat. Japonská centrální banka bude muset zvedat sazby dál, aby aspoň trochu mohla konkurovat ostatním zemím.
Japonští důchodci tak budou muset změnit svou spořicí strategii. Jestli se výnosy japonských státních dluhopisů vrátí na zajímavější úrovně, tak prodají zahraniční dluhopisy, aby nakoupili japonské.
Tento pohyb masivně zvýší poptávku po japonském jenu. K tomuto pohybu dojde, i když japonská centrální banka své sazby nějak dramaticky nezvýší.
Vzhledem k vysokému věku japonské populace si Japonci budou chtít na sklonku života své úspory v zahraničních dluhopisech vybrat, což přinese znovu jejich prodej a nárůst poptávky po japonském jenu.
A poslední důvod je čistě ekonomický. Japonská ekonomika je exportní. Díky tomu, že japonská měna klesla o 10 % vůči dolaru, znamená to, že ceny japonských výrobců jsou najednou o 10 % levnější než jejich zahraniční konkurence.
Japonská exportní ekonomika je ve svém živlu.
To je mimochodem důvod, proč si japonský index Nikkei sáhl na svoje historické maximum. Japonské firmy dřív nebo později převedou tyto své nadměrné zisky do své národní měny.
Jinak řečeno, stoupne poptávka po japonském jenu. Ještě není úplně pozdě se zajímat o japonské akciové trhy a japonskou měnu.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Mějte přehled o tom, co se děje na trzích!
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic neuteče.
Jednou týdně vám do schránky přijde naše Burza s odstupem, ve které odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát měsíčně se pak můžete těšit na sérii Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Je to úplně zadarmo a kdykoliv se můžete odhlásit. Mějte všechny důležité informace ve své emailové schránce. Pomůžeme vám dělat chytrá finanční rozhodnutí. Stačí se přihlásit k odběru vyplněním formuláře níže.
Publicista a investor s více než desetiletou praxí.
První zkušenosti získal na pražské burze. Následně se specializoval na evropské, zejména francouzské, a zámořské trhy. V současné době se zaměřuje především na hodnotové investování, přičemž při svém rozhodování zohledňuje měnovou politiku a geopolitickou situaci ve světě.
Doktorát z filosofie získal v Paříži. Rád píše o slavných investorech a snaží se poučit z jejich rozhodnutí. Věří, že je vždy užitečné napodobovat ty nejlepší v oboru. Mezi jeho oblíbené investory patří Ray Dalio, Warren Buffett, Michael Burry a Charles Gave.
„Chcete-li na trzích vydělávat peníze, musíte myslet samostatně a být skromní.“ – Ray Dalio
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.