Jak už jsme psali v loňském září, Airbnb se chystá ke vstupu na burzu. Ačkoliv se spekulovalo, že bude IPO vzhledem k situaci po celém světě pozdrženo a původní plán s úpisem v letošním roce se nenaplní, nakonec by mělo vše dospět ke zdárnému konci.
Došlo tak k navýšení dříve plánované upisovací ceny z rozmezí 44–50 dolarů o pětinu v případě vyšší hranice a dokonce o 27 % u hranice nižší.
Sanfranciská společnost má v úmyslu prostřednictvím své primární nabídky akcií prodat 50 milionů akcií. Budou-li investoři slyšet na horní cenovou nabídku, vynese IPO společnosti 3 miliardy dolarů. Úpis v této hodnotě by zároveň ocenil celou společnost na hodnotu 42 miliard dolarů.
Na základě nového cenového rozpětí akcií je Airbnb oceněno na více než dvojnásobek posledního odhadovaného ocenění ve výši 18 miliard dolarů, které proběhlo v prvních týdnech dubnové pandemie. Jedná se také o výrazný růst oproti ocenění 31 miliard dolarů, se kterým bylo počítáno během prvního kola soukromého fundraisingu v roce 2017.
Airbnb možná bude novinkou mezi veřejně obchodovatelnými společnostmi, mezi burzovně obchodovatelnými konkurenty (Booking a Expedia) si však už vydobylo pozici soupeře, kterého je třeba brát velmi vážně.
V roce 2019 činil objem rezervací učiněných prostřednictvím platformy Airbnb 38 miliard dolarů, což představovalo 35 % objemu rezervací Expedie a 39 % objemu rezervací Bookingu.
V letošním pandemickém roce se však tento rozdíl dramaticky zmenšil a letošními tržbami se už ke konkurentům Airbnb přiblížilo na 62 %, respektive 64 %.
Někteří investoři pochybují, zda je tento posun – poháněný pandemickým nárůstem poptávky po alternativách k tradičním pobytům v hotelech – udržitelný. Airbnb má však dlouhodobě výbornou zkušenost s opakovanými návraty svých uživatelů na platformu.
“Pouhých 31 % tržeb v roce 2019 bylo generováno pobyty nových uživatelů, přičemž věříme, že věrnost zákazníků v naší komunitě je vyšší než u zákazníků konkurence. Usuzujeme tak na základě dostupných údajů z kreditních karet třetích stran,” uvedla společnost v dokumentu vydaném SECem.
Airbnb je úspěšná “Love Brand”
Věrnost uživatelů platformy pramení ze síly její značky. Na rozdíl od svých konkurentů, kteří se kvůli generování provozu na svých stránkách obracejí na poskytovatele online reklamy jako je Alphabet, Airbnb nemusí kvůli úspěchu plnit bezedné kapsy inzerentů. Loajalita uživatelů vůči značce generuje spoustu přímých přístupů na platformu Airbnb.
Silná značka je konkurenční výhodou Airbnb, která by měla pomoci společnosti růst i v příštích několika letech.
V roce 2019 Airbnb generovalo pouze 23 % ze svých tržeb provozu svých stránek prostřednictvím placené propagace, zatímco zbytek provozu tvořily přímé přístupy a návštěvy plynoucí z přirozených výsledků vyhledávání. Booking oproti tomu uvedl, že pouze polovina jeho uživatelůpřichází přímo nebo přirozeně.
Generování neplaceného online provozu je svatým grálem všech podniků podobného typu. Airbnb může šlápnout na pedál a investovat svou hotovost do marketingu (přinášející vyšší návratnost než u konkurence). Každý dolar, který by Airbnb investovalo v roce 2019 do online propagace, by přinesl 33 dolarů, zatímco v případě Expedie to bylo pouze 21 dolarů a Bookingu 19 dolarů.
Airbnb charakterizuje příběh, který je investorům snadno srozumitelný, navíc se chlubí hvězdnou silou značky, která pomáhá generovat opakované nákupy. Primární úpis akcií Airbnb je jedním z IPO, který by mohl investorům mohl dávat.
Jakým rizikům Airbnb čelí?
Žádné nebe není bez mráčků. Airbnb usiluje o ocenění ve výši 42 miliard dolarů, díky čemuž by se přibližně vyrovnalo valuaci světově známé značky Marriott International a výrazně překonalo ohodnocení společnosti Hilton Worldwide.
Ačkoliv získává body za statečnost, musí se potýkat se současnými tržními podmínkami a popasovat se s klesajícími tržbami, které do září letošního roku klesly meziročně o 32 %.
Airbnb reagovalo na snížení poptávky po ubytovacích službách propuštěním 25 % pracovníků, snížením platů a omezením marketingového rozpočtu.
Celkově však v době pandemie americká společnost neztrácí zdaleka tolik, jako její konkurenti a momentálně tvoří významnou část tržeb společnosti “necestovatelské” pobyty.
Z dlouhodobého hlediska samozřejmě Airbnb rezonuje v srdcích mileniálů, je však otázkou co se stane, jakmile se úspěšně rozšíří vakcína proti onemocnění covid-19 a řada z nových zákazníků již služby Airbnb nebude potřebovat. Nebudou zase lidé více tíhnout k místům, kde jim kromě samotného ubytování nabídnou i další služby jako pokojový servis nebo plnou penzi? To je jedna z mála otázek, která může v hlavách investorů vzbuzovat pochybnosti.
A jak to cítíte vy? Nakupujete IPO Airbnb? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.