Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Plánované miliardové investice Letiště Praha mohou být v ohrožení. Ministerstvo financí totiž požaduje rekordní dividendu ze zisku, což vyvolává obavy o jejich financování.
Letiště Václava Havla, klíčový vstupní bod do České republiky, plánuje masivní investice do modernizace v celkové hodnotě 37 miliard korun.
Cílem této iniciativy je rozšířit kapacity terminálu, vybudovat paralelní ranvej pro letadla a celkově zlepšit infrastrukturu.
Z výše uvedeného mají profitovat cestovní ruch a podnikatelské aktivity v zemi, přičemž HDP Česka by se mělo zvýšit o více než 3 %.
Nyní jsou ale tyto plány podle některých v ohrožení, za čímž má stát česká vláda, konkrétně ministerstvo financí vedené Zbyňkem Stanjurou (ODS).
To jakožto jediný akcionář letiště totiž požaduje výplatu dividendy ve výši 81 % loňského čistého zisku – a ekonomové varují, že by k plánovaným investicím v krajním případě nemuselo vůbec dojít.
V loňském roce zaznamenalo letiště prudký nárůst počtu cestujících, kdy odbavilo 16,35 milionu lidí, což je o 18 % více než v předchozím roce.
Díky tomuto růstu dosáhl zisk po zdanění 2,47 miliardy Kč.
Ministerstvo své rozhodnutí obhajuje tím, že dividenda nebude bránit modernizačním plánům.
Mluvčí Petra Vodstrčilová k tomu uvedla, že výplata dividend může být upravena na základě ekonomických podmínek.
Velké investice mají být zahájeny v roce 2027, takže současná výplata tyto plány údajně neovlivní.
Někteří ekonomové, jako je bývalý guvernér České národní banky Petr Kysilka, však k aktuálním krokům ministerstva financí vyjádřili obavy.
Pokud by peníze zůstaly letišti, nemuseli by si tolik půjčovat a zajistilo by si lepší úrokové sazby.
Plány letiště zahrnují výstavbu paralelní dráhy po roce 2030 a rozšíření terminálů, další projekty pak zahrnují přestavbu parkovišť a modernizaci příjezdových cest.
Další investice na letišti si vyžádá také nové železniční spojení, které financuje především Správa železnic.
David Marek, hlavní ekonom společnosti Deloitte, rozhodnutí ministerstva kritizuje s tím, že přenáší finanční zátěž na letiště a případně zvyšuje investiční náklady.
Pokud by se financování těchto projektů prodražilo, některé projekty by mohly být pozastaveny nebo přímo zrušeny.
Navzdory obavám ministerstvo tvrdí, že jeho rozhodnutí jsou zodpovědná a zaměřená na efektivní řízení.
Samotné Letiště Praha zůstává optimistické a odvolává se na svou bezdlužnost a vysoký úvěrový rating.
Očekává, že budoucí dividendová politika bude odpovídat jeho investičním potřebám.
Letiště Václava Havla z historického hlediska vždy usilovalo o to, aby se stalo významným evropským uzlem.
Pro zajištění budoucích investic odborníci navrhují, aby byly zavedeny dlouhodobé mechanismy financování, nezávislé na státním rozpočtu.
Tento přístup by chránil státní podniky před výkyvy státního rozpočtu. Hospodářská komora podobná řešení podporuje u jiných velkých projektů.
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Pokud s Discordem teprve začínáte, připravili jsme pro vás také stručný návod, jak ho používat.
Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.