Hlavním zdrojem zisku Facebooku byla vždy reklama. Společnost prodává vysoce cílené reklamy spolu s obsahem vytvářeným uživateli svému publiku, které tvoří téměř polovinu světové populace. Je to skvělý obchodní model, který ve druhém čtvrtletí přinesl čistý zisk přes 10 miliard dolarů.
Nyní Facebook myslí i na jiné oblasti než “jen” na reklamy. Iniciativa Applu zaměřená na transparentnost sledování aplikací ztěžuje Facebooku a jeho inzerentům sledování chování uživatelů. To společnosti dodalo podněty k tomu, aby začala zkoumat růstové příležitosti i mimo oblast reklamy.
Generální ředitel Facebooku, Mark Zuckerberg, strávil většinu času během nedávného hovoru k výsledkům hospodaření tím, že hovořil o snaze společnosti o spolupráci s tvůrci, prosazení na trhu e-commerce a rozvíjení platformy pro pobyt ve virtuálním prostředí, kterou nazval “metaverse”. Z těchto tří růstových oblastí se e-commerce jeví jako nejlogičtější rozšíření podnikání Facebooku.
Facebook může těžit z obrovské databáze “kontaktů”
Facebook má již nyní navázané vztahy s více než 7 miliony malých a středních podniků (SMB), nemluvě o největších světových značkách. Mnoho z těchto malých a středních podniků považuje Facebook za klíčovou součást svého podnikání, například pro získávání zákazníků, nebo dokonce jako plnohodnotný digitální prodejní kanál.
V minulosti malé a střední podniky používaly Facebook k získávání zákazníků, kteří se pak z ekosystému Facebooku proklikli na vlastní webové stránky značky.
V případě společností zabývajících se e-commerce jsou tyto stránky často provozovány právě Shopify.
Vzhledem k tomu, že Facebook je pro mnohé z těchto podniků primárním akvizičním nástrojem a disponuje množstvím uživatelských dat, dává společnosti smysl zachytit veškerou hodnotu těchto transakcí až po samotné platby, nikoli pouze výdaje za reklamu.
Online prodej není pro Facebook novinkou. Gigant sociálních médií již dříve spustil “Obchody” na Facebooku a Instagramu, ale zdá se, že v oblasti e-commerce vidí příležitost způsobem, jakým ji dříve neviděl.
Roční tržby z oblasti e-commerce v USA se blíží hranici 1 bilionu dolarů, celosvětově je toto číslo výrazně vyšší. Pro společnost velikosti Facebooku je právě e-commerce jednou z mála oblastí, která je dostatečně velká na to, aby měla výrazný vliv na jeho hospodářské výsledky. Akciím Facebook se přitom v letošním roce daří více než dobře a toto by mohl být další výrazný katalyzátor růstu.
Zuckerberg v nedávném telefonátu jednoduše vysvětlil své uvažování o online prodeji: “Náš přístup spočívá v tom, že budeme vytvářet prvotřídní služby na každé vrstvě e-commerce – počínaje oslovením nových zákazníků na vrcholu až po zprostředkování plateb na úplně nejnižší vrstvě.”
Facebook chce jinými slovy udržet celý nákupní proces na své platformě, aby se uživatelé nemuseli z jeho platformy přesouvat na webové stránky konkrétní značky nebo na platformu Shopify. Zuckerberg poznamenal, že kliknutí na reklamní odkaz, který uživatele přesměruje mimo stránky Facebooku, často znamená nutnost znovu zadávat platební údaje, což přináší horší uživatelský zážitek.
Službu “Obchod” na Facebooku a Instagramu momentálně využívá 1,2 milionu větších či menších společností. Pro srovnání, Shopify ukončila loňský rok s 1,75 milionu obchodníků využívajících její software. Facebook tak za přední e-commerce platformou příliš nezaostává.
Co to znamená pro Shopify?
Shopify poskytuje software pro provozování e-commerce a po Amazonu je momentálně největším vítězem těžícím z přesunu maloobchodu na internet. Od pandemického dna v březnu 2020 se tak akcie Shopify vyšplhaly už na více než čtyřnásobnou cenu. Ale zásah Applu do cílení reklamy by mohl být pro Shopify problém, protože má přímý dopad na malé podniky, na kterých je společnost závislá.
Tento krok také motivuje Facebook, který je pravděpodobně největším zdrojem návštěvnosti Shopify, k investicím do vlastní e-commerce platformy. To v konečném důsledku povede k přesunu transakcí od Shopify na Facebook. S tím, jak Facebook vylepšuje svůj “Obchod”, by mohl společnosti Shopify uzmout významnou část jejího podnikání, zejména pokud malým a středním podnikům nabídne nejnižší náklady na akvizici zákazníků.
Prozatím se zdá, že se investoři držící akcie Shopify nemají příliš čeho obávat. Společnost během pandemie zaznamenala bleskový růst a ve druhém čtvrtletí 2021 stále vykázala 57% nárůst tržeb na 1,12 miliardy dolarů. Je také solidně zisková. Její výhled počítá s pokračujícím silným růstem, i když v normálnějším tempu než loni.
Zuckerberg navíc připustil, že e-commerce iniciativa bude dlouhodobá, takže bude pravděpodobně trvat několik let, než se Facebook stane významným hráčem v oblasti online obchodování.
E-commerce trh pak neustále roste a je možné, že by mohl být dostatečně velký, aby uspokojil Facebook i Shopify, ale snaha Facebooku udržet e-commerce ve svém ekosystému bezpochyby bude mít na Shopify vliv.
Investoři do druhé jmenované společnosti by měli sledovat, co se děje s “Facebook Obchod”, zejména v souvislosti s omezením cílení reklamy ze strany společnosti Apple. Čím více bude Apple tlačit na Facebook, tím více bude Facebook pravděpodobně tlačit na Shopify.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.