Nacházíte-li se v jakémkoliv období roku, panuje 55% šance, že na konci roku bude americký akciový trh výše. Pokud však trh uzavře na konci ledna výše než na začátku, téměř v 70 % případů skončí i celý rok nad lednovými zisky. To je výrazně více než by činila pouhá statistická chyba. Pokud však hlavní americké indexy v lednu ztratí, potenciál pro kladný zbytek roku se vrátí na obvyklých 55 %. Medvědí leden tedy nezvyšuje pravděpodobnost poklesu trhu po zbytek roku, ale býčí leden zvyšuje pravděpodobnost růstu.
Tento jev se nazývá “lednový barometr” a bohužel, vzhledem k vývoji na amerických trzích to znamená, že výhled do zbytku roku je méně pozitivní, než bychom si možná přáli. Přesto se nevzdávejte naděje.
Loni byl lednový barometr také negativní, ale index S&P 500 od začátku února do konce roku přesto vzrostl o 28 %.
Některé ze zpráv o výsledcích hospodaření amerických mega-caps navíc naznačují, že by se mohly zlepšovat makroekonomické podmínky:
- Ze zprávy společnosti Apple lze usuzovat, že omezení dodavatelského řetězce začínají odeznívat a spotřebitelské výdaje jsou stále velmi silné. Společnost vykázala rekordní kvartální tržby poté, co poptávka o svátcích překonala očekávání, což je dobré znamení pro ekonomiku a inflaci v roce 2022.
- Zpráva společnosti Visa pak potvrdila, že spotřebitelské výdaje jsou stále velmi vysoké a výdaje na cestování jsou mnohem vyšší, než se očekávalo. To ukazuje na ekonomiku, které se i přes některé problémy spojené s inflací, rostoucími úrokovými sazbami a pandemií stále daří.
Co nás čeká po lednu?
Týden začínající posledním lednovým dnem byl velkým týdnem, co se týče výsledkových zpráv – každý z hlavních sektorů indexu S&P 500 má tendenci se při vykazování zisků “shlukovat dohromady”. Začali jsme hospodářskými výsledky velkých bank, poté technologických a některých průmyslových společností. Až později v únoru začnou přicházet na řadu maloobchodní společnosti.
Například mateřské společnosti Googlu a Facebooku – Alphabet a Meta Platforms – však investory zajímají mnohem více než inzerenti maloobchodních společností.
Alphabet reportoval výsledky v úterý 2. 2. a následně po jejich oznámení akcie Alphabet výrazně vzrostly. Akcie Meta Platforms naopak ve středu napsaly úplně jiný příběh a následně odepsaly čtvrtinu své hodnoty. Ačkoliv dle správy o hospodaření společnosti Visa spotřebitelské výdaje – které jsou skvělým předstihovým ukazatelem pro příjmy z reklamy – vzrostly, Meta výrazně zaostala za očekáváním. Protože většinu americké ekonomiky pohání spotřeba, dobré zprávy od dvou největších zadavatelů online reklamy by zlepšily únorový sentiment investorů. Takto jsme však obdrželi značně smíšený signál.
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Pokud by výsledky společností Alphabet i Meta Platforms dopadly dobře, velmi pravděpodobně by se jednalo o dobrou příležitost, jak se znovu ve velkém vrhnout do technologických a e-commerce akcií. Vzhledem k vývoji událostí však můžeme očekávat i nadále výraznou volatilitu, která svádí k pokusům o časování obchodů.
Většina z retailových investorů však udělá mnohem lépe, když se rozhodne pro pravidelnou a dlouhodobou investiční strategii a bude nakupovat některé z diverzifikovaných ETF kopírujících svým složením index S&P 500. Bude tedy investovat konstantní částku bez ohledu na to, co se momentálně na trhu děje. Předjímat budoucí vývoj na akciovém trhu je velmi náročné – téměř nemožné – a za současné situace to platí dvojnásob.
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatné. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít tak všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.