Pondělí 9. listopadu 2020 zůstane silně zapsáno zlatým písmem v pamětí všech burzovních investorů. Největší farmaceutická firma na světě Pfizer oznámila, že její vakcína vstoupila do třetí fáze testování a má 90procentní úspěšnost. To způsobilo vlnu naděje, že se koronakrize blíží ke konci nebo, že aspoň existuje světlo na konci tunelu.
Mnoho akcií vystřelilo o deset nebo dvacet procent během jedné či dvou hodin. Nešlo ale jen o strmý růst způsobený dobrou zprávou nebo spekulativními investory a obchodníky na páky. Trhy se obchodovaly v obrovských objemech. To znamená, že spousta velkých investorů využila pondělí devátého listopadu k nástupu do pozic. Nikdo nechtěl, aby mu ujel vlak. Co dalšího se dělo na trzích v minulém týdnu se dozvíte v tomto článku.
Růst po oznámení vakcíny vstoupí taktéž do učebnic pro technickou analýzu. V souhrnu z prvního listopadového týdnu jsme upozorňovali na fakt, že díky průběhu amerických voleb se velká část akciových titulů začíná blížit k horní cenové hladině akcií. Její prolomení by znamenalo otočení trendu a z dlouhodobě klesajícího by se akcie mohly vydat vzhůru. Obecně je k prolomení klíčových hranic potřeba dobrá zpráva z trhu, například dobré makroekonomické údaje, firma má dobré finanční výsledky anebo obdrží významný kontrakt.
Závratnému růstu tak pomohla skutečnost, že z minulého týdne byly akcie v dobré technické konfiguraci a stačilo velmi málo k proražení hladin.
Jenomže nepřišla zpráva dobrá, ale vynikající. Díky tomu se růstové hladiny rychle přepisovaly a akciové algoritmy se mohly zbláznit. Do tohoto stoupajícího šílenství je potřeba připočítat otevřené shortovací pozice. Uzavření pozice na krátko znamená pro trh nákupní příkazy a tím pádem uzavírání akcií ještě vzroste. Zde bychom měli zbystřit, protože existence velkého množství otevřených shortovacích pozic znamená, že trh nepočítá jen s růžovými scénáři.
I přes obrovský optimismus na finančních trzích by investor neměl propadat velkému nadšení. Je velmi pravděpodobné, že trhy opravdu otočily a nyní budeme vstupovat do fáze konsolidace a následně růstu. Analytici z Goldman Sachs využili euforie a začali předpovídat ekonomické oživení typu silného V. O tomto typu oživení se už vůbec nemluvilo. Uveďme si tedy několik důvodů, proč nepodlehnout přílišnému optimismu:
I přes dobrou zprávu z Pfizeru nejsou zodpovězeny základní otázky kolem vakcíny. Jak je náročná její výroba a jak vysoká bude její cena? I kdyby odpovědi byly příznivé celosvětové očkování by zabralo několik měsíců. Korona krize neskončí za týden nebo dva, ale spíš až na jaře 2021.
Akcie Pfizeru vystřelily z 35 dolarů na 42 dolarů během dvou týdnů. Tento růst využil CEO Pfizeru k prodeji akcií této firmy. Albert Bourla prodal 132 508 akcií za cenu 41,94 dolarů. Za celou transakci utržil 5,6 milionů dolarů. Bourlovi se tak skoro podařil trefit vrchol ceny vyvolaný dobrou zprávou. Obecně prodej akcii vrcholných manažerů není dobré znamení. O to víc, když publikují dobrou zprávu takového kalibru.
Cesta k zažehnání krize bude ještě dlouhá. Navíc po skončení všech opatření se dá očekávat velká státní krize v mnoha zemích. Už teď se volá po předčasných volbách a zodpovědnosti politiků za špatné zvládnutí celé krize a nepřipravenost pro druhou vlnu.
Americké volby nejsou zdaleka u konce. Velké shromáždění Trumpových příznivců před americkým nejvyšším soudem ukázalo, že část jeho fanoušků považuje volby za zmanipulované a jsou připravení i nadále Trumpa podporovat. Politická situace zůstává velmi napjatá. Joe Biden v podstatě nemá moc co nabídnout Trumpovým voličům. Navzdory jeho prohlášení je pravděpodobné, že jeho výkon funkce bude americkou společnost spíše rozdělovat. Toto napětí se časem může negativně projevit i na burze.
I přesto, že během týdne došlo k oprávněnému vybírání pondělních zisků, týdenní burzovní zisky byly závratné. Francouzský CAC40 připsal 8,4 procent, Německý DAX 30 4,8 procent, FTSE 100 7 procent. Ještě lépe dopadly burzy na okraji eurozóny. Španělská burza vrostla o 13,5 procent, portugalská 8 procent a italská 6,4 procent. Evropa po delší době předběhla Asií.
Japonský Nikkei přidal 4,3 procenta. Jak ukazuje graf níže, tento růst posunul opět současný japonský index k historickým hodnotám. Naposledy se japonská burza dostala tak vysoko v roce 1991, to znamená před dlouhými dvaceti devíti lety. Jinak Asijské burzy nezažily dobrý týden. Hongkongská burza přidala skromných 1,8 procent a Šanghajská se obchodovala na červené nule.
Zámořské trhy vybraly většinu pondělních zisků. Burzovní růst se netýkal technologických společností. A tak NASDAQ 100 ztratil 1,9 procent, S&P500 přidal 1,6 a průmyslový Dow Jones 3,6 procent.
Indexy: Sektorová rotace
Když analyzujeme týdenní přírůstky na hlavních akciových trzích za druhý listopadový týden, docházíme k následujícímu zjištění: Investory dlouho opomíjené sektory se dostaly náhle zpět do jejich hledáčku.
Jedná se hlavně o akcie firem napojené na tyto druhy aktivit: bankovnictví, trhy prodeje, pronájmy nemovitostí, hotely, cestovní ruch, ropný průmysl, letecké společnosti a strojírenské firmy. Tento zájem se odrazil právě na francouzském a japonském indexu. Hlavně francouzský index obsahuje velké množství postižených firem, a naopak má velmi málo technologických firem, jichž cena díky rozšíření home office a přechodu do virtuálního světa silně rostla.
Technologické firmy v týdnu od 9. do 13. listopadu zaznamenaly pokles. Jen namátkou: Amazon spadl z 3263 dolarů na 3126, Facebook z 290 dolarů na 276, Microsoft z 226 na 216. Seznam technologických firem, které poklesly, je samozřejmě mnohem delší.
Neznamená to, že tyto firmy ztratily důvěru svých akcionářů, ale to, že technologické firmy jsou nadhodnocené a už se najde jen málo investorů připravených hnát ceny do závratných výšin.
Investoři se nyní raději poohlíží po podhodnocených akciích z jiných sektorů. Tento trend bude prozatím velmi pozvolný a naplno se projeví v okamžiku, kdy bude koronavirová krize za námi. Dobrý burzovní obchodník dokáže tyto dlouho čekávané změny využít ve svůj prospěch.
Slovo závěrem
Pro následující týdny se jeví jako rozhodující obchodování na ropě. Pokud se ropě podaří dostat na úrovně 45 dolarů a výše za barel, znamená to, že se svět pravděpodobně bude pomalu vracet k normální spotřebě. Právě potvrzení o rostoucí poptávce po černém zlatu, by mohlo potvrdit rostoucí tendenci. Rada pro tento týden tedy zní: sledujte hlavně cenový vývoj ropy.
Publicista a investor s více než desetiletou praxí.
První zkušenosti získal na pražské burze. Následně se specializoval na evropské, zejména francouzské, a zámořské trhy. V současné době se zaměřuje především na hodnotové investování, přičemž při svém rozhodování zohledňuje měnovou politiku a geopolitickou situaci ve světě.
Doktorát z filosofie získal v Paříži. Rád píše o slavných investorech a snaží se poučit z jejich rozhodnutí. Věří, že je vždy užitečné napodobovat ty nejlepší v oboru. Mezi jeho oblíbené investory patří Ray Dalio, Warren Buffett, Michael Burry a Charles Gave.
„Chcete-li na trzích vydělávat peníze, musíte myslet samostatně a být skromní.“ – Ray Dalio
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.