Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Big Tech roste, ale tento gigant stále přešlapuje na místě: přijde v roce 2026 obrat?

Amazon těží z AI, cloudu i reklamy, přesto jeho akcie letos zaostávají za trhem. Investoři řeší vysoké investice a čekají, kdy se promění v cash flow.

Big Tech roste, ale tento gigant stále přešlapuje na místě: přijde v roce 2026 obrat?

Amazon už dávno není jenom skvělým internetovým maloobchodem. V poslední době si vydobyl pověst klíčového hráče mezi firmami těžícími z AI boomu.

Je zářným příkladem toho, jak vypadá “byznys budoucnosti” – vzpomeňme třeba na hojně sledované testování dronů pro distribuci objednávek.

Chcete investovat do akcií Amazon? Zvažte brokera XTB!

Favorit redakce

Při obchodování CFD ztrácí peníze 71 % účtů.
Výhody
  • Investování do akcií a ETF bez komisí
  • Přes 7 000 akcií a 1 600+ ETF
Nevýhody
  • Nenabízí obchodování opcí a futures kontraktů
  • České akcie mají vysoké zdanění dividend (35 %)

Přesto za ostatními společnostmi z Big Techu Amazon nyní zaostává. Zatímco si americký akciový index S&P 500 letos připsal krásných 14 %, Amazon posílil o méně než 2 %.

Čím si stagnaci akcií vysvětlit? A budou na tom v roce 2026 lépe?

Srovnání vývoje cena akcií Amazon a hodnoty indexu S&P 500 v letošním roce

Aktuální cena
Změna
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Obchodujte u XTB Při obchodování CFD ztrácí peníze 71 % účtů.

Logo sponzora Obchodovat!

Skvěle diverzifikovaný byznys

Amazon je na burze od roku 1997 a celý její příběh je také příběhem technologií. Jakoby vývoj ceny akcií přímo odrážel rychlost technologického pokroku. Firmě se včas povedlo “naskočit na vlnu AI” a zatím se na ní úspěšně drží.

Zásluhu na tom zřejmě má i skvělé vedení, které se zatím vždy dokázalo optimalizovat strategii podle nejnovějších příležitostí.

Společnost dnes stojí na třech zásadních pilířích – ve svém podnikání s lehkostí spojuje tři odlišná odvětví. Jde o diverzifikaci, jaká se jinde nevidí. A zdá, že je to velmi pevný základ.

Toto jsou tři základní pilíře, na nichž Amazon stojí:

Online maloobchod

Prvním z nich je e-commerce. V tomto odvětví je Amazon opravdu světovou špičkou.

Maloobchodním prodejem na internetu vše začalo – v roce 1994, v jedné garáži ve státu Washington, odkud mladý podnikatel Jeff Bezos začal prodávat knihy z druhé ruky.

Končí to největším internetovým tržištěm na světě, jehož tržby ročně přesahují 250 miliard dolarů, a které doručuje zboží do více než 100 zemí světa.

Pro rozvoj celého odvětví e-commerce Amazon udělal víc, než jakákoliv jiná firma, a tak není divu, že je stále favoritem zákazníků.

Ačkoliv se Amazon v posledních letech stále více orientuje směrem k technologiím, klasický internetový maloobchod dál zůstává klíčovou divizí.

Co se týče tržeb, nejvíce jich pochází právě z tohoto segmentu. V minulém roce pocházelo 39 % z celkových tržeb Amazonu z online obchodů.

Digitální inzerce

Dalším klíčovým odvětvím je reklamní byznys. Prodejní stránky Amazonu jsou se svou obrovskou návštěvností samozřejmě skvělou propagační plochou.

Vedení společnosti si to dobře uvědomuje a odvíjí od toho svou strategii.

Ačkoliv v loňském roce pocházelo ze služeb Amazon Ads jen 9 % tržeb společnosti, divize právě zažívá značný růst. V posledním čtvrtletí vzrostla o 24 % a dosáhl objemu tržeb 70 miliard USD.

Info

Prodej reklamy má velký ziskový potenciál. Díky nízkým nákladům je zde marže násobně vyšší, než u fyzických produktů.

Výpočetní výkon

Cloudové služby AWS (Amazon Web Services) jsou divizí, která dnes zřejmě ze všech odvětví Amazonu vzbuzuje největší pozornost.

AWS, který začal jako pouhý experiment, se pomalu stává jednou z nejvíce dominantních součástí podnikání společnosti.

Rozmach AI přináší nečekané možnosti a z cloudových úložišť dělá klíčové strategické body na zřeteli každé velké společnosti.

Z cloudového segmentu v současnosti pochází většina provozního zisku Amazonu. Management znovu dokázal zrychlit růst tržeb v tomto segmentu a v minulém kvartálu dosáhl meziročního růstu o 20 %.

Tempo růstu je sice stále výrazně pomalejší než u Microsoftu či Alphabetu, ale rozhodně je to slibný začátek. Generální ředitel Andy Jassy očekává, že tržby segmentu budou v následujících letech růst v nastaveném tempu.

Zdroj: fiscal.ai
Tržby Amazonu z AWS a reklamy rostou výrazně rychleji než tržby z e-commerce platformy – data jsou vždy dohromady za předchozích 12 měsíců
Tržby Amazonu z AWS a reklamy rostou výrazně rychleji než tržby z e-commerce platformy – data jsou vždy dohromady za předchozích 12 měsíců

Je Amazon podhodnocený?

To, že akcie Amazonu již delší dobu stagnují, zřejmě není žádným důsledkem zásadního problému ve fundamentech společnosti.

V ceně akcií se odráží enormní kapitálové výdaje (CAPEX), které proudí do investic spojených s cloud-technologií a AI.

Během prvních tří měsíců tohoto roku vynaložil Amazon na investice 90 miliard USD. Vedení očekává, že celoroční kapitálové výdaje dosáhnou přibližně 125 miliard dolarů. Pro srovnání: Alphabet za stejnou dobu plánuje investovat 92 miliard dolarů.

Amazon již však několikrát v historii předvedl, že se masivní investice vyplatily.

Akcionáři proto věří, že i tentokrát společnost v příštích letech zažije příliv nového cashflow, což se projeví v ceně akcií.

Buďte součástí komunity 6 100+ investorů!

Už na to nebudete sami. Uvidíte, jak investují a přemýšlí druzí a kdykoliv si nebudete s něčím vědět rady, máte se na koho obrátit.

Připojte se k nám, nahlédněte pod ruce zkušeným investorům a objevte sílu komunity, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů.

Pokud s Discordem teprve začínáte, připravili jsme pro vás stručný návod, jak ho používat.

Líbil se vám tento článek?
0
0

Autor

Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat