Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Amazon těží z AI, cloudu i reklamy, přesto jeho akcie letos zaostávají za trhem. Investoři řeší vysoké investice a čekají, kdy se promění v cash flow.
Amazon už dávno není jenom skvělým internetovým maloobchodem. V poslední době si vydobyl pověst klíčového hráče mezi firmami těžícími z AI boomu.
Je zářným příkladem toho, jak vypadá “byznys budoucnosti” – vzpomeňme třeba na hojně sledované testování dronů pro distribuci objednávek.
Přesto za ostatními společnostmi z Big Techu Amazon nyní zaostává. Zatímco si americký akciový index S&P 500 letos připsal krásných 14 %, Amazon posílil o méně než 2 %.
Čím si stagnaci akcií vysvětlit? A budou na tom v roce 2026 lépe?
Amazon je na burze od roku 1997 a celý její příběh je také příběhem technologií. Jakoby vývoj ceny akcií přímo odrážel rychlost technologického pokroku. Firmě se včas povedlo “naskočit na vlnu AI” a zatím se na ní úspěšně drží.
Zásluhu na tom zřejmě má i skvělé vedení, které se zatím vždy dokázalo optimalizovat strategii podle nejnovějších příležitostí.
Společnost dnes stojí na třech zásadních pilířích – ve svém podnikání s lehkostí spojuje tři odlišná odvětví. Jde o diverzifikaci, jaká se jinde nevidí. A zdá, že je to velmi pevný základ.
Toto jsou tři základní pilíře, na nichž Amazon stojí:
Prvním z nich je e-commerce. V tomto odvětví je Amazon opravdu světovou špičkou.
Maloobchodním prodejem na internetu vše začalo – v roce 1994, v jedné garáži ve státu Washington, odkud mladý podnikatel Jeff Bezos začal prodávat knihy z druhé ruky.
Končí to největším internetovým tržištěm na světě, jehož tržby ročně přesahují 250 miliard dolarů, a které doručuje zboží do více než 100 zemí světa.
Pro rozvoj celého odvětví e-commerce Amazon udělal víc, než jakákoliv jiná firma, a tak není divu, že je stále favoritem zákazníků.
Ačkoliv se Amazon v posledních letech stále více orientuje směrem k technologiím, klasický internetový maloobchod dál zůstává klíčovou divizí.
Co se týče tržeb, nejvíce jich pochází právě z tohoto segmentu. V minulém roce pocházelo 39 % z celkových tržeb Amazonu z online obchodů.
Dalším klíčovým odvětvím je reklamní byznys. Prodejní stránky Amazonu jsou se svou obrovskou návštěvností samozřejmě skvělou propagační plochou.
Vedení společnosti si to dobře uvědomuje a odvíjí od toho svou strategii.
Ačkoliv v loňském roce pocházelo ze služeb Amazon Ads jen 9 % tržeb společnosti, divize právě zažívá značný růst. V posledním čtvrtletí vzrostla o 24 % a dosáhl objemu tržeb 70 miliard USD.
Prodej reklamy má velký ziskový potenciál. Díky nízkým nákladům je zde marže násobně vyšší, než u fyzických produktů.
Cloudové služby AWS (Amazon Web Services) jsou divizí, která dnes zřejmě ze všech odvětví Amazonu vzbuzuje největší pozornost.
AWS, který začal jako pouhý experiment, se pomalu stává jednou z nejvíce dominantních součástí podnikání společnosti.
Rozmach AI přináší nečekané možnosti a z cloudových úložišť dělá klíčové strategické body na zřeteli každé velké společnosti.
Z cloudového segmentu v současnosti pochází většina provozního zisku Amazonu. Management znovu dokázal zrychlit růst tržeb v tomto segmentu a v minulém kvartálu dosáhl meziročního růstu o 20 %.
Tempo růstu je sice stále výrazně pomalejší než u Microsoftu či Alphabetu, ale rozhodně je to slibný začátek. Generální ředitel Andy Jassy očekává, že tržby segmentu budou v následujících letech růst v nastaveném tempu.
To, že akcie Amazonu již delší dobu stagnují, zřejmě není žádným důsledkem zásadního problému ve fundamentech společnosti.
V ceně akcií se odráží enormní kapitálové výdaje (CAPEX), které proudí do investic spojených s cloud-technologií a AI.
Během prvních tří měsíců tohoto roku vynaložil Amazon na investice 90 miliard USD. Vedení očekává, že celoroční kapitálové výdaje dosáhnou přibližně 125 miliard dolarů. Pro srovnání: Alphabet za stejnou dobu plánuje investovat 92 miliard dolarů.
Amazon již však několikrát v historii předvedl, že se masivní investice vyplatily.
Akcionáři proto věří, že i tentokrát společnost v příštích letech zažije příliv nového cashflow, což se projeví v ceně akcií.
Už na to nebudete sami. Uvidíte, jak investují a přemýšlí druzí a kdykoliv si nebudete s něčím vědět rady, máte se na koho obrátit.
Připojte se k nám, nahlédněte pod ruce zkušeným investorům a objevte sílu komunity, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů.
Pokud s Discordem teprve začínáte, připravili jsme pro vás stručný návod, jak ho používat.
Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.