Akcie McDonald’s (MCD) v současné situaci patří mezi vůbec nejstabilnější akciové tituly. Ne nadarmo se tyto tituly označují za tzv. inflation-proof stocks a recession-proof stocks. Čerstvý vývoj na akciovém trhu opravdu dokazuje, že lze brát tituly jako je McDonald’s jako skutečnou pojistku, když jde vše ostatní do pekel. Titul má každopádně čerstvě po reportovaných výsledcích za první čtvrtletí, takže si zpracujeme stručnou fundamentální analýzu. Nezapomene ani na technickou analýzu a povíme si i pár novinek. Neopomeneme ani stručný závěr.
Akcie McDonald’s jako nejvhodnější titul pro začátečníky
Jak už jsme si řekly v analýze na akcie Coca-Cola, inflace drtí každý byznys na světě. Leč některý byznys drtí méně. A právě akcie McDonald’s patří mezi tituly, které jsou schopny produkovat solidní cash flow i v době, kdy koupěschopnost spotřebitelů rapidně klesá. Což je dáno tím, že produkt společnosti McDonald’s je levný a jednoduchý. Když je firma nucena zvýšit ceny, spotřebitelé jsou vcelku ochotni je přijmout. Což u všech produktů nejde.
Že je produkt McDonald’s levný a jednoduchý má ovšem i svá úskalí. Kurzy těchto akcií proto nejdou v býčích trendech tolik agresivně nahoru jako u různých technologických titulů, kde je spousta možností díky inovacím a novým technologiím. Na hamburgeru a hranolkách nic nového ale již nevymyslíte. Od založení tohoto fastfoodu, jsou produkty v podstatě identické. Určitě se mění složení, ale pořád je to jenom mleté maso v housce nebo brambora.
Každopádně ta jednoduchost je klíčová pro investory-začátečníky. Produktu rozumí každé dítě. Naučit se, jak funguje byznys franšízy, není též těžký. Navíc kurzy těchto akcií jsou stabilní. Nízká volatilita znamená málo emocí. Začátečníci s emocemi pracovat neumí, takže jsou pro ně akcie McDonald’s ideál. A i když mají to “štěstí” a koupí tyto akcie na vrcholu, titul si podstatnou část své hodnoty udrží.
Společnost McDonald’s dočasně uzavřela své restaurace v Rusku a Ukrajině
Firma McDonald’s uzavřela na území Ruska všech 850 restaurací, což je vlastně zpráva již z března. Zároveň bylo oznámeno, že jde o dočasný krok. Přitom obecně vzato se to prezentovalo jako něco definitivního. Což je důvodem, proč nepropustili všech svých 62 000 zaměstnanců, kterým firma pořád vyplácí mzdy. To stojí firmu každý měsíc asi 50 milionů USD. Zatím se neobjevila žádná zpráva, že by v tomto ohledu došlo k jakékoliv změně.
Nicméně se pořád neví, kdy McDonald’s svou síť restaurací znova otevře. Víceméně se předpokládá, že do konce roku se tak nestane. A jestli své dosavadní zaměstnance nepropustí, celková ztráta může ke konci roku dosáhnout více jak 500 milionů USD. Což jistě není zanedbatelná částka. Nesmíme zapomínat i na to, že firma přijde o ten 10% podíl z výnosů, které plynuly právě z Ruska.
Fundamentální analýza akcie McDonald’s (MCD)
Společnost McDonald’s dosáhla obratu ve výši 5,67 miliardy USD, což je mezikvartálně pokles 5,72 %. Meziročně je to růst o 10,5 %. Provoznízisk se stále drží na slušných číslech, 2,37 miliardy USD. Mezikvartálně prakticky beze změny, meziročně je to růst o 14 %.
Firma si připsala slušný zisk 1,1 miliardy USD. Mezikvartálně je to však silný pokles o 32,6 %. Meziročně o více jak 28 %. Od druhého kvartálu roku 2020 je to určitě nejhorší výsledek. Čili na těch číslech již vidíme, že se projevují problémy související s makroekonomickými podmínkami. Avšak z dlouhodobého hlediska jsou výsledky spíše podprůměr. Není to proto nic tragického. EBITDA zaznamenala pokles o 13,66 % na 2,47 miliardy USD.
Hrubá marže dosahovala 52,2 %. Provozní marže byla skoro 42 %, zatímco čistá marže 19,5 %. Čistá marže je proto od 2Q 2020 nejnižší.
Zisk na akcii (EPS) je 1,48 bodů. Ukazatel P/E byl k prvnímu čtvrtletí zhruba 26 bodů. Z dlouhodobého hlediska je to možná lehce vyšší hodnota, ale nijak se nevymyká. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je záporná. Rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) dosahuje 17,44 %.
Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) je k prvnímu kvartálu 1,1 bodů a ukazatel běžné likvidity (current ratio) též 1,1 bodů. V podstatě jsou oba ukazatele v pořádku, takže lze konstatovat, že firma má dostatek likvidity na okamžité splacení krátkodobých závazků. Podnik v hotovosti momentálně drží 2,34 miliardy USD.
Nyní se dostáváme k tomu zápornému ROE, což jsme si vlastně vysvětlovali i v předešlé analýze na tento titul. Leč krátké opáčko neuškodí. Takže celková aktiva McDonald’s se pohybují na úrovni téměř 51 miliard USD. Ovšem celkové závazky jsou skoro 57 miliard USD. Čili celkový kapitál se pohybuje v záporných hodnotách, -6 miliard USD. Proto je i poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E -8 bodů. Celkovýdluh dělá přes 49 miliard USD.
Technická analýza akcie McDonald’s (MCD)
Akcie McDonald’s se za těch několik týdnů dokázaly dostat zpátky nad S/R level 274 USD. Pak ale došlo k zamítnutí toho postupu, který trval zhruba od S/R levelu 218 USD. Nicméně o S/R level 274 USD nastal tuhý boj, díky čemuž se kurz pod tuto hladinu úplně jednoznačně nedostal. Jestli však pokles bude i nadále pokračovat, první support je logicky 230 USD, kde je zároveň 100týdenní klouzavý průměr, který posledně posloužil jako spolehlivá podpora.
Další silná hladina je 218 USD a pod tím hned dle objemového profilupoint of control, které je na 213 USD. Jinak kurz je v současnosti asi 10 % pod historickým maximem z ledna letošního roku. Když to srovnáme například s jinými technologickými tituly, vidíme obrovsky rozdíl ve stabilitě kurzu. Jednoduše řečeno si akcie McDonald’s drží i v této turbulentní době svou hodnotu.
I ve srovnání s akciovým indexem S&P 500 je to vítězství, protože jeho hodnota od historického maxima klesla o 20 %. Zatímco Nasdaq je dole o 30 %. Akcie McDonald’s se moc neprodávají. Je ale nesmysl předpokládat, že kurz těchto akcií zůstane na místě, když zbytek trhu bude strmě klesat. McDonald’s v takové situaci půjdou též dolů, ale asi mnohem volnějším tempem.
Závěrem
Když bychom si dnešní analýzu měli ve stručnosti shrnout, akcie McDonald’s jsou zkrátka velmi jednoduché na pochopení pro začínající investory. Je totiž nutné alespoň v obecnosti rozumět tomu byznysu, který podnik provozuje. Mimo jiné jde o stabilní akciový titul, který má zároveň svou dlouhou historii.
Trnem v oku je ale fakt, že podnik má už léta záporný vlastní kapitál. Respektive je firma předlužená. A když je předlužená, musí platit více na úrocích, když si chtějí půjčit. Čili je tu ono teoretické riziko, že z toho může vzniknout spirála problémů. Zas na druhou stranu to není jediná metrika na světě, podle které lze hodnotit akciový titul. Problematiku je třeba vnímat komplexněji, ale pro mnohé to přesto může znamenat nepřehlédnutelný problém.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.