Dnešní analýza je na akcie Lufthansa (LHA), takže se dostáváme do segmentu letecké dopravy, která postupně zažívá renesanci. Což přirozeně dost souvisí i se samotnými výrobci dopravních letounů jako je Boeing, na který byla nedávno samostatná analýza.
Jak je zvykem, v článku si prvně uvedeme pár základních fundamentálních zpráv. Následně se podíváme na hospodářská čísla a zpracujeme si technickou analýzu.
Stručné představení společnosti
Lufthansa je německý národní dopravce. Jedná i o jednoho z největšíchdopravců v globálním měřítku. Flotila společnosti obsahuje několik stovek kusů letadel a obsluhuje přes 200 dopravních tras po celém světě. Sídlo má v Kolíně nad Rýnem a operační základny v dalších německých městech – Frankfurt, Mnichov a Düsseldorf.
Původní Lufthansa vznikla již v polovině 20. let minulého století, takže má firma v podstatě stoletou historii. Dnešní Lufthansa sice není právním nástupcem původních aerolinií, ale logo a název zůstaly. Tradice tudíž pokračuje.
Po válce Lufthansa po právní stránce zcela zanikla a její majetek šel do likvidace. V 50. letech vznikl nový dopravce, který zpočátku nesl i jiný název. Za krátký čas po založení došlo v dnešní terminologii k rebrandingu na původní zavedenou společnost a funguje tak do dnešních dnů.
Poptávka po letech společnosti Lufthansa stoupá
Poptávka po transatlantických letech do USA rapidně stoupá, když Spojené státy oznámily, že se zcela otevřou pro plně vakcinované cestující z evropských zemí a vůbec z celého světa. Některé trasy tak budou zažívat stejnou dopravní vytíženost jako před pandemickou dobou.
Lufthansa tvrdí, že booking letů do Spojených států na prosinec natolik vzrostl, že jsou již na úrovních z období roku 2019. Z čehož lze klidně vydedukovat, že globální letecká doprava právě zažívá renesanci. A tahle renesance znamená očekávaní ohledně růstu budoucích výnosů.
Ale tady pozor, růst výnosů automaticky neimplikuje větší ziskovost. Tohle je typická chyba, kterou dělají laici při svých investičních úvahách. V podstatě se zaměřují především na očekávání ohledně výnosů. Jednoduše řečeno je zajímá rostoucí poptávka po produktu/službě. To je ovšem nedostatečná logika. Výnosy totiž mohou klidně jít nahoru, ale zisk klesat. Není zde zaručená přímá úměra.
Co se ještě týče samotné rostoucí poptávky po letecké dopravě, aby Lufthansa ukojila aktuální shon, navýšila na některých trasách počet letů. Především do Spojených států.
Lufthansa avizovala splacení státního bailoutu
Německý dopravce avizoval, že splatí bailout, který získal díky státnímu záchrannému balíčku kvůli pandemii. Je dost velká pravděpodobnost, že bez tohoto bailoutu by Lufthansa zbankrotovala. Jde o částku 2,5 miliardy USD, což rozhodně není málo.
Bailout je ekonomický pojem, kterým se konkrétně označuje finanční pomoc či vnější záchrana před bankrotem – v tomto případě státní bailout. Investoři jsou ovšem rádi, že dopravce horentní sumu splatí. Proč tomu tak je?
Pokud stát poskytne nestátní organizaci velkou finanční injekci jako pomoc před bankrotem, takřka si tím koupí rozhodovací pravomoci uvnitř firmy. Firmy se před samotným bailoutem i zpravidla upíší, v jakých konkrétních věcech budou stát poslouchat.
Leč žádný inteligentní investor není rád, když stát rozkazuje soukromé firmě, co má dělat. Když se nyní chce Lufthansa “vykoupit”, je to z fundamentálního hlediska vynikající zpráva.
Fundamentální analýza akcie Lufthansa (LHA)
Kvartální účetní období
Lufthansa první tři znázorněné kvartály generovala výnos lehce nad 2,5 miliardy EUR. Druhý kvartál letošního roku činil výnos 3,21 miliardy EUR při profit marginu -23,54 %. Tudíž výsledný zisk byl záporný. Lufthansa totiž od počátku pandemie z roku 2020 negeneruje žádný zisk, čili je ztrátová. Situace se dle grafu ovšem postupně lepší.
Provozní výnosy jsou za druhý kvartál -939 milionů EUR. Předešlé kvartály byly více jak -1 miliarda EUR. Tudíž si Lufthansa polepšila. EBITDA je -380 milionů EUR. I zde dochází postupně ke zlepšení situace. Lufthansa po relativně dlouhé době byla schopna vygenerovat kladné volné cash flow, 268 milionů EUR.
Zisk na akcii (EPS) a poměrový ukazatel P/E nepočítáme, protože firma posledních 12 měsíců negenerovala žádný zisk. Co se týká ROE, to je velmi špatné, -112 %. Vzhledem k situaci Lufthansy je dobré se podívat i na poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu (D/E), které je téměř 5 bodů. Uvedené číslo je hodně vysoké, což nám říká, že Lufthansa je předlužená.
Roční účetní období
Společnost Lufthansa se po mnoha letech musela za minulý fiskální rok smířit se ztrátou o -6,72 miliardy EUR. Přitom ještě v roce 2019 generovala zisk 1,21 miliardy EUR. Lufthansa měla velmi solidní výnosy, ale velmi nízký profit margin. Proto i při výnosech nad 35 miliard EUR byl zisk spíše nízký.
Výnosy v roce 2020 klesly extrémně, o 63 % na 13,59 miliard EUR. Profit margin spadl do propasti, téměř -50 %. Provozní výnos se propadl o šílených 769 % na -6,15 miliardy EUR. EBITDA klesla o 199 % na -3,59 miliardy EUR. Volné cash flow bylo po letech poprvé záporné, -3,68 miliardy EUR.
Zisk na akcii a ukazatel P/E nepočítáme z již uvedených důvodů. Co se týká ROE, to bylo mezi lety 2015-2018 solidní. V rozmezí 20-35 %, což je na letecké odvětví famózní. V roce 2019 přišel již útlum, ROE kleslo na 12,37 %. Z čehož lze implikovat, že společnost měla již tehdy nějaké problémy. Předešlé léta bylo D/E pod 1 bod.
Technická analýza akcie Lufthansa (LHA)
Pro technickou část trhu nám bohatě postačí týdenní graf. Nyní máme před sebou Price Action za předešlých cca 25 let. Z pohledu vysokého časového rámce je cenový postup akcie Lufthansa defakto stranový. Za těch 25 let se titul z technického hlediska nijak obzvlášť neposunul.
Jistá šance byla v letech 2017-2018, kdy se povedlo pokořit all time high z roku 1998. Ale kolem 22 EUR se trh sesypal a od té doby jde strmě dolů – celková ztráta je přes 78 %. Struktura trhu každopádně vytváří pravidelné vlny nahoru a dolů. Teoreticky vzato se na tom dá snadno svézt.
Jak si můžete všimnout, od supportní oblasti kolem 5,3 EUR za posledních 25 let došlo k nespočtu odrazů o různé síle. Tato úroveň funguje jako Hadriánův val. Kurz se zrovna v této oblasti nachází a lze zaregistrovat, že objemy jsou v tomto pásmu docela markantní.
Z historického Price Action můžeme bez debat vydedukovat, že je mnohem větší pravděpodobnost, že přijde silný odraz. Může to však nějakou dobu trvat. Pokud ale support padne, pravděpodobně v žádném případě nechcete akcie Lufthansa vlastnit. Osobně bych takový propad interpretoval jako blížící se bankrot společnosti.
Závěrem
Z technického hlediska jsou cenové pohyby na trhu s nadsázkou relativně snadno předvídatelné. Kurz totiž neustále dělá mohutné pravidelné vlny nahoru a dolů. Kolem 16,3 EUR růstové vlny vždy končí. Zatímco v blízkosti supportu 5,3 EUR mohutné růstové vlny začínají.
Z fundamentální roviny zažila Lufthansa dost špatné období. Dle těch čísel můžeme ale konstatovat, že se ze špatné situace vzpamatovává. Musí se však vše kolem pandemických opatření uklidnit. Ona je pravda, že Německo by svého největšího leteckého dopravce zase zachránilo. Ale na akciovém trhu by se to dost negativně promítlo.
Přečtěte si také naše dřívější analýzy zahraničních akcií:
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.