FinexAkcieAmerické akcie se nachází v největší bublině od roku 2002!
Americké akcie se nachází v největší bublině od roku 2002!
Americké akcie dosáhly nejvyššího ocenění vůči státním dluhopisům za posledních více než 20 let. Analytici varují před přehřátím trhu a odkazují na podobnosti s dotcom bublinou.
Americké akcie se dostaly na nejdražší úroveň v porovnání se státními dluhopisy za celou generaci, a to v souvislosti s rostoucí nervozitou některých investorů z vysokého ocenění technologických společností a dalších akcií na Wall Street.
Rekordní růst amerických akcií, které v týdnu opět optikou indexu S&P 500 dosáhly nového maxima, stlačil forward earnings yield – očekávané zisky jako procento z ceny akcií – u indexu S&P 500 na 3,9 %. Výprodej státních dluhopisů přitom zvýšil výnosy desetiletých dluhopisů na 4,65 %.
To znamená, že rozdíl mezi nimi, měřítko takzvané rizikové prémie za akcie neboli dodatečné kompenzace investorovi za riziko spojené s vlastnictvím akcií, klesl do záporných hodnot.
Riziková prémie za akcie dosáhla hodnoty, která byla naposledy zaznamenána v roce 2002 v době boomu a krachu internetové – dotcom – bubliny.
Investoři fakticky říkají: Chceme vlastnit dominantní technologické akcie bez větší rizikové prémie.
Analytici uvedli, že prudké ocenění akcií v USA, označované za “matku všech bublin“, je výsledkem touhy manažerů fondů po expozici vůči dynamickému růstu ekonomiky a firemních zisků v zemi.
Je ale také vyústěním přesvědčení mnoha investorů, že nemohou riskovat, vynechání Velkolepé sedmičky technologických akcií.
Riziková prémie akcií alias model Fedu
Tradičně konstruovaná riziková prémie u akcií je někdy známá jako “model Fedu”, protože Alan Greenspan se na ni občas odvolával, když byl předsedou Federálního rezervního systému.
Tento model má však i své odpůrce. Cliff Asness, zakladatel fondové společnosti AQR, ve svém článku z roku 2003 kritizoval používání výnosů státních dluhopisů jako “irelevantního” nominálního měřítka a uvedl, že riziková prémie akcií selhává jako nástroj pro predikci výnosů akcií.
Někteří pozorovatelé trhu se pak zaměřují na zcela jiná měřítka.
Aswath Damodaran, profesor financí na Stern School of Business na Newyorské univerzitě, ostře kritizuje model Fedu a uvedl, že správným způsobem výpočtu rizikové prémie akcií je použití očekávání peněžních toků a poměru výplaty hotovosti.
I podle jeho výpočtů se však riziková prémie za akcie za posledních 12 měsíců snížila a blíží se nejnižší úrovni za posledních 20 let – i když není záporná.
Ocenění akcií ve vztahu k dluhopisům je jen jedním z měřítek nadhodnocení. Mezi další patří ocenění amerických akcií v poměru k jejich vlastní historii nebo ve srovnání s akciemi v jiných regionech.
I zde je však poměrně dost červených vlajek, které by nás měly přimět k určité opatrnosti.
Mnoho investorů tvrdí, že vysoké násobky jsou oprávněné a lze je udržet. Je ale nepopiratelné, že násobek ceny amerických akcií vůči zisku (P/E poměr) je v porovnání s historií vysoký.
Dobrou zprávou je, že zisky rostou a při nezměněném ocenění by růst zisků měl vést k růstu cen akcií.
Americké akcie nyní získaly zpět všechny pozice, které ztratily během prosincového poklesu.
Tento výprodej přitom zvýraznil obavy některých investorů, že existuje úroveň výnosů státních dluhopisů, se kterou se rally na akciovém trhu nemůže smířit, protože dluhopisy – tradiční bezpečné útočiště – se budou zdát tak atraktivní.
Klesající riziková prémie amerických akcií je také dalším odrazem toho, že se investoři vrhají na akcie velkých technologických firem a že koncentrace v malém počtu velkých jmen představuje pro portfolia riziko.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.