Málokteré odvětví bylo zasaženo koronavirem tak silně, jako letectví. Aerolinky na tom byly (a jsou) špatně. Jejich letadla seděla na zemi a ceny akcií aerolinek padaly k zemi také. Kde mohou, tam se aerolinky chytají státní pomoci.
Je to dobrá zpráva? Základní poučka v investování přece zní: kupuj když jsou akcie nízko, prodávej, když jsou vysoko… je tedy ideální čas nakoupit akcie aerolinek ve velkém?
Doporučit se to nedá. Optimismus mnoha retailových investorů, kteří aerolinky nakupují, je namístě brát s rezervou. Za současné situace je totiž nepravděpodobné, že by důvěra v brzké posílení akcií byla podložena racionálními úvahami.
V případě akcií amerických aerolinek je situace taková, že už v mezidobí na burze umazaly část předchozích hlubokých ztrát. Pokud se globální ekonomika vzchopí a začne ekonomické oživení, měla by to být dobrá zpráva. Jenže i kdyby se tak brzy stalo, americké aerolinky mohou mít stále problémy.
Už dva měsíce po vypuknutí koronavirové paniky si akcie amerických aerolinií připsaly desítky procent. Těší se velkému zájmu zejména ze strany retailových investorů – tj. investorů drobných, neprofesionálních. Jenže tak snadné to nebude. Vyhlídky na výrazné posílení zůstávají vlažné. Americké aerolinky jsou stále ve složité situaci.
Ohledně amerických aerolinií jste mohli zaznamenat dvě důležité zprávy. První se dala považovat za pozitivní, druhá ale předznamenala problémy a nejistoty, kterým aerolinky budou muset v nejbližší době stále čelit.
První se objevila dokonce už v dubnu 2020 a byla o tom, že se americké ministerstvo financí dohodlo se 6 americkými aeroliniemi na poskytnutí 25 miliard dolarů na vyplacení mezd. Každé aerolinii měla být poskytnuta částka, která by pokryla jednu třetinu mzdových nákladů. Za to měl stát ve společnostech získat vlastnický podíl – a to se aerolinkám moc nelíbilo. I tak to však ukazuje, že leteckádoprava je považována za odvětví důležité pro celý stát. To byla pro aerolinky v té době vítaná podpora. Jenže i dnes situace stále zůstává složitá.
Druhou zprávou bylo, že Warren Buffett se svou Berkshire Hathawayprodal akcie amerických aerolinií v hodnotě přesahující 6 miliard dolarů. Slavný investor se totiž nedávno rozhodl odprodat všechny akcie čtyř největších amerických aerolinek: United Airlines, Southwest, Delta Air Lines a American Airlines.
Když Buffett popisoval, jak situaci leteckého odvětví vidí, zmiňoval právě ta klíčová problematická témata, která jsou pro americké aerolinie v dnešní době charakteristická. Je to cenová politika a výhled na značné provozní ztráty.
Vlažná poptávka a silně konkurenční prostředí
Jednak se zdá, že návrat k počtům přepravených osob, které jsme znali z doby před koronou, rozhodně jen tak nepřijde. A protože chuť cestovat je stále slabá a poptávané množství přepravy také, přichází ke slovu tvrdý konkurenční boj. Menší počet cestujících by totiž mohl vyústit až v cenovou válku. Zmiňují to už i někteří generální ředitelé. Letecké společnosti budou prostě s největší pravděpodobností ještě nějakou dobu mítvíc volné kapacity, než jaký bude počet pasažérů.
Snížená kapacita letadel
Kvůli koroně také aerolinky omezují počet pasažérů v jednom letu. Je to ono známé vynechávání sedadel, úprava interiéru a podobná opatření. Uvádí se proto, že po takových nutných úpravách bude možné obsadit jen nějakých 70 % míst letadla. Přitom však jen aby pokryly náklady, musí aerolinky zpravidla pokrýt právě víc než 70 % kapacity letadla. To znamená, že pokud nechtějí skončit ve ztrátě, aerolinie budou muset zredukovat své náklady – nebo se snažit prodávat letenky dráž. Jenže druhá možnost ve vysoce konkurenčním prostředí nebude reálná.
Drahá ropa
U aerolinií náklady na palivo tvoří cca 25 % nákladů. Proto jsou, především z hlediska provozních nákladů, tyto společnosti velice citlivé na zvyšování cen ropy. Když přišla covidová krize a dramatické omezení letů, bylo to v době, kdy byly ceny ropy nízko. Jenže ropa se zotavila a nedávno celkem dost zdražila.
A to je pro aerolinky problém. Pokud by cena barelu ropy rostla i nadále, představovalo by to pro aerolinie další zátěž a komplikaci. Cesta k posílení cen jejich akcií by tak byla zase o něco delší. A takový scénář je reálný. Klidně se totiž může stát, že se producenti jako je Ruská federace nebo Saúdská Arábie i nadále rozhodnou omezovat těžbu. Takové restrikce by mohly aerolinkám značně zvýšitnáklady.
Podívejme se teď na to, jak si stojí několik klíčových amerických společností, které jsou aktivní právě v leteckém odvětví.
Delta Air Lines
Akcie této aerolinky jsou dnes zhruba na poloviční úrovni oproti ceně, za kterou se obchodovaly ještě jeden rok zpátky.
To však retailový investorům zdá se nevadí. Domnívají se nejspíš, že aerolinka se vzchopí. Na investiční aplikaci Robinhood, která je v USA velmi populární, ještě nedávno společnost Delta Air Linespatřila dokonce mezi 20 nejoblíbenějších akciových titulů.
V nedávné době Delta Air Lines překvapily tím, jakých výnosů dosáhly. Ty totiž nakonec nebyly tak zlé, jak se původně očekávalo. Jenže oproti očekáváním byla nakonec přece jen vyšší také celková ztráta za druhé čtvrtletí. Aerolinka dokonce v srpnu chtěla přidat nové lety, ale nakonec z toho sešlo.
Poznámka
Pro zajímavost: Zatímco koncem března 2020 společnost Delta Air Lines každý den utratila nějakých 100 milionů dolarů, v červnu už každý den musela vynaložit méně než třetinu této sumy.
I tak je to však pro společnost složité. Její CEO se nechal slyšet, že se společnost bude pozvolna zotavovat po více než dva další roky. Sečteno podtrženo: náročné období ještě zdaleka není u konce.
Při pohledu na graf ceny akcií American Airlines vidíme něco, co uvidíme i dál. Současné ceny se pohybují zhruba na úrovni poloviny cen před rokem. Byly to právě tyto aerolinky, které v březnu 2020 prodělaly jeden z nejprudších propadů. Během několika dnů tehdy spadly o více než 25 %.
Stejně jako u Delta Airlines, i společnost American Airlines se poté těšila přízni retailových investorů. Jenže ouha, tyto aerolinky přitom mají pravděpodobně tu nejhorší finanční rozvahu ze všech. Investovat do nich se proto dnes zdá být ryzí spekulací. Ne něčím, co by mělo rozumný fundament.
I tato společnost v březnu 2020 zažila strmý pád, ze kterého se stále nevzpamatovala. Cena akcií se propadla během krátkého období o více než 60 %! United Airlines se v současnosti chystápropustit necelé 3 000 pilotů v případě, že se jí nedostane další státní pomoci. Je tak jisté, že i u této společnosti tak bude konsolidace ještě bolestivá a zdlouhavá.
Ano, není to přímo aerolinka, v leteckém průmyslu je to však na trhu těžká váha. Boeing už v minulosti zažíval krušné chvilky. V roce 2019 to byly problémy s letadly 737 MAX, které na dlouho přestaly létat. Pak se ukázalo, že problémy možná mají i další modely. Mluvilo se o tom, že společnost chtěla ušetřit a přitom zrychlit výrobu… a tlak na úspory nedopadl dobře.
Nyní v době covidu jsou akcie Boeingu také zhruba na polovině toho, kde byly před rokem. Je to tak další rok, kdy se společnosti moc nedaří. Dodávky modelu 737 Max váznou, protože je letecké odvětví stále dost ochromeno. A výhled do budoucna není vůbec růžový – jestli se totiž aerolinky do něčeho nehrnou, je to to nákup nových letadel. I proto Boeing očekává, že se produkce modelu 737 v nejbližších letech nebude zvyšovat. Navíc zvažuje další propouštění zaměstnanců.
Je správný čas na investici do amerických leteckých společností?
Pokud máte chuť na spekulaci, potom je současná doba vhodná. Jestli však chcete investovat do něčeho, co má dobré vyhlídky na úspěšnou budoucnost (v krátkodobém a středním horizontu), potom uděláte lépe, když se poohlédnete po nějakém jiném odvětví.
Stejně jako Warren Buffett by si totiž každý investor měl uvědomit, že americké aerolinie prozatím nemají to nejhorší za sebou. Pořád je čekají těžké výzvy. Covid stále neodešel, konkurence na trhu s leteckou dopravou také trvá. Je velmi pravděpodobné, že tlak konkurence na ceny letenek a obtíže při naplňování letadel budou i nadále představovat výrazné překážky pro zdravější provozní výsledky.
Výnosy prostě s největší pravděpodobností porostou pomalu. Zotavování potrvá pravděpodobně dva roky nebo ještě víc. Investovat dnes do těchto společností se mnohdy rovná čisté spekulaci.
Aerolinky se potýkají s finančními problémy, kupí ztráty – a i proto od nich dal slavný investor Warren Buffett ruce pryč se slovy, že nechce dlouhé měsíce dotovat společnosti, které se topí v problémech.
Co si o americkém leteckém průmyslu v době koronavirové myslíte vy? Považujete jej za vhodnou investiční příležitost? Podělte se s námi o váš názor.
Dlouhodobě se zajímám o podnikání, osobní finance a investice. Při studiu jsem pracoval na různých komunikačních pozicích ve finančnictví, bankovnictví a IT. Aktuálně působím už několik let jako freelancer, píšu především o financích. Kromě investic a financí se zajímám také o právo, mediaci, vyjednávání a marketing.
Psaní pro Finex mě nutí být stále v obraze ohledně témat, které se týkají finančního světa – a to je moc dobře.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.