Akcie Tencent setrvale už 6 měsíců klesají. Koncem července akcie zažily nejprudší propad v rámci jediného dne za posledních 10 let. Obavy vzbudilo prohlášení čínské vlády, která označila online videohry za duševní opium. Gaming tak může být dalším odvětvím v hledáčku regulačních orgánů.
Čínská vláda se zavázala, že zpřísní pravidla týkající se online her a vzdělávání, aby “ochránila blaho dětí”. V oblasti online videoher se úřady snaží omezit počet hodin, které tráví hraním, a společnosti včetně Tencentu musely zavést systémy, které omezují dobu hraní nezletilých uživatelů.
Tencent se již ocitl pod tlakem spolu s dalšími velkými technologickými jmény kvůli zvýšeným regulačním opatřením vůči online platformám. Není tak ani divu, že akcie Tencent klesly ze svého ATH, kterého dosáhly 11. 2. 2021 o více než 35 %. Jaké další události srážely či sráží cenu akcií Tencent?
1. Další potenciální antimonopolní cíl po společnosti Alibaba
Koncem dubna agentura Reuters tvrdila, že se SAMR chystá udělit Tencentu pokutu ve výši 1,54 miliardy dolarů. Vláda zatím tímto kladivem na společnost neuhodila, ale udělila čínské technologické společnosti několik menších pokut po 500 000 jüanech (77 400 dolarů) za dříve neschválené investice a akvizice.
Tyto pokuty jsou sice nízké, ale mohly by společnosti Tencent v budoucnu zabránit v rozšiřování jejího rozsáhlého ekosystému her, reklam, sociálních sítí, cloudových služeb, mobilních aplikací a streamovacích služeb.
2. Regulační tlak v USA
V září loňského roku začal Výbor pro zahraniční investice ve Spojených státech (CFIUS) prověřovat investice čínské společnosti v rámci amerického herního průmyslu – včetně akvizice Riot Games, získání 40% podílu ve společnosti Epic Games a nákup 5% podílu v gigantu Activision Blizzard – z důvodu obav o národní bezpečnost.
V květnu agentura Reuters uvedla, že Tencent stále s CFIUS jedná o zachování těchto investic. Tato nejistota je znepokojující, protože odprodej zmíněných podílů by Tencentu odřízl přístup ke hrám League of Legends od Riot Games, Fortnite od Epic Games a Call of Duty Mobile z dílny Activision Blizard, které jsou hlavními tahouny růstu jeho herního byznysu.
Platforma WeChat Pay od Tencentu má na čínském trhu online plateb spolu s Alipay ze skupiny Ant Group téměř duopolní postavení. Čínská vláda však chce obě platformy přísněji regulovat jako finanční instituce, což by mohlo ochromit jejich schopnost konkurovat tradičním státním bankám.
Čína také vyvíjí národní digitální měnu, digitální jüan, který by mohl volněji proudit napříč aplikacemi a platebními platformami. Čínští představitelé tvrdí, že digitální jüan nemá ambici nahradit WeChat Pay a Alipay, ale státem podporované banky již spustily konkurenční peněženky s digitálním jüanem. Ty by mohly rozvrátit kontrolu společností Tencent a Ant Group nad trhem s mobilními platbami.
4. Zákaz fúze společností Huya a DouYu
V říjnu loňského roku společnost Tencent oznámila, že spojí dohromady společnosti Huya a DouYu, dvě největší čínské platformy pro streamování videoher, a vytvoří tak novou platformu s téměř 300 miliony aktivních mobilních měsíčních uživatelů.
Spojení by vytvořilo skvělou platformu pro její špičkové hry a rozšířilo by její přítomnost v oblasti streamování videa za hranice společnosti Tencent Video. SAMR bohužel v polovině července transakci zablokovala s tím, že by došlo k monopolizaci trhu se streamováním esportu.
5. Tencent Music přišla o exklusivní licenční práva na hudbu
SAMR 24. července donutila Tencent Music, která ovládá více než 80 % čínského trhu se streamovanou hudbou, aby se vzdala všech svých exkluzivních licenčních práv na hudbu. Společnost Tencent oddělila Tencent Music v rámci IPO (první veřejné nabídky akcií) na konci roku 2018, ale zůstává největším akcionářem společnosti.
Akcie Tencent Music tak v letošním roce vykazují ještě mnohem horší výkonnost než samotný Tencent, když se obchodují za cca třetinu svého březnového ATH.
Čínský akciový trh je v současné chvíli zahalen nejistotou zejména v oblasti technologických akcií. Navzdory výrazné slevě oproti ATH, díky čemuž se akcie Tencent obchodují za poměrně zajímavé ohodnocení – P/E poměr na úrovni 22 – se jeví investice do čínského technologického giganta jako poměrně riziková.
Tencent je dlouhodobě považován za další potenciální oběť čínského autoritářského režimu a je poměrně pravděpodobné, že by se tato předpověď mohla naplnit.
Investice nejenom do Tencentu ale i do jakékoliv jiné velké čínské technologické akcie může být hazardem, dokud se nejistoty vznášející se nad čínským akciovým trhem nevyřeší.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.