Letošní rok je pro evropské aerolinie bezesporu jedním z nejčernějších v jejich historii. Všichni evropští letečtí přepravci byli bez výjimky donuceni dočasně zastavit provoz na drtivé většině svých linek.
Pilotům byly sníženy platy, spousta zaměstnanců byla poslána na nucené neplacené dovolené a nemalou část personálu musely aerolinky propustit.
Akcie jednotlivých leteckých společností na to zareagovaly volným pádem, ze kterého se dosud neoklepaly.
Tedy až na malou výjimku – ze současné krize se lépe vzpamatovávají low-cost dopravci, kteří jsou efektivnější než velké společnosti a daří se jim přežít i bez podpory států.
Návrat k předkrizovým číslům však dle samotných přepravců může trvat roky.
Aby toho nebylo málo, aerolinky musí počítat také s vysokými náklady na údržbu uzemněných letadel.
Udržení letecké flotily v provozuschopném stavu stojí nemálo finančních prostředků, přestože je Evropa v současnosti v mírně lepší pozici než třeba Asie, kde letadla trpí v důsledku vysoké vlhkosti vzduchu.
Pojďme se teď podívat na faktory, které brzdí návrat leteckého průmyslu do normálu, stejně jako na výsledky a vyhlídky několika vybraných evropských aerolinií.
Nejasné vyhlídky evropského létání
Ačkoliv letecký provoz již v omezené míře funguje a turisté již, byť v nižších počtech, opět vyráží do svých oblíbených dovolenkových destinací, akcie z tohoto sektoru se stále drží při zemi. Níže uvádíme několik důvodů.
Celoevropská nejistota
Globální pandemie covid-19 ještě zdaleka nepominula a po mírném zlepšení a uvolnění restriktivních opatření hlásí spousta zemí opětovný nárůst počtů nakažených.
Z bezpečných dovolenkových destinací se ze dne na den stávají nebezpečná ohniska, jednotlivé evropské státy znenadání přijímají nová bezpečnostní opatření a celý evropský kontinent žije v nejistotě z toho, co přinese zítřek.
V takové situaci je neochota většiny investorů k akvizici akcií z leteckého průmyslu více než pochopitelná. V posledních několika měsících se navíc vyprofilovalo několik odvětví, které ze současné pandemie profitovaly. Je pochopitelné, že se investoři v současnosti zajímají spíše právě o ně.
Zvýšené náklady
Navzdory částečné obnově mezinárodních leteckých spojů se jednotlivé aerolinie musí potýkat s novými náklady. Zvýšená bezpečnostní a hygienická opatření něco stojí, nemluvě o již zmíněných nákladech na údržbu uzemněných letadel.
Pokud se tyto náklady promítnou do cen letenek, potenciální zákazníky to ještě více odradí. Letečtí přepravci proto stojí před zdánlivě neřešitelným problémem, kde jsou obě východiska v podstatě špatná pro jejich byznys.
Změny v chování spotřebitelů
Letošní rok se nese také ve znamení výrazných změn v chování spotřebitelů. Spousta lidí se pro letošní rok rozhodla zůstat doma a své dovolené tráví poznáváním krás svých vlastních zemí.
Neochotě Evropanů létat napomáhají také nečekaná a mnohdy chaotická opatření, kdy se spousta lidí bojí povinné 14denní karantény a raději proto nevytáhne paty ze své domovské země.
Za zmínku stojí i strach lidí z technického stavu uzemněných letadel. Pokud k tomu přidáme kauzu kolem Boeingů 737 MAX nebo třeba pád ukrajinského letadla v Íránu z letošního ledna, což jsou stále ještě poměrně čerstvé události, je pochopitelné, že se teď spousta lidí cestování letadlem jednoduše bojí.
Pohled na vybrané evropské aerolinie
Pojďme se teď společně podívat na několik evropských aerolinií a jednoho výrobce letadel. Jak je ovlivnila epidemie koronaviru, jaké jsou jejich současné vyhlídky a jak to s nimi vypadá do budoucna?
Tato francouzsko-nizozemská letecká společnost, jež vznikla díky fúzi dvou evropských aerolinek z roku 2004, v letošním roce utrpěla opravdu bolestivou ztrátu.
Vlivem krize se hodnota akcií společnosti Air France-KLM propadla o více než 66 % a z tohoto propadu se stále ještě nedokázala vzpamatovat.
Stejně jako ostatní aerolinky musela tato společnost vlivem koronavirové pandemie výrazně upravit podmínky svého provozu.
Svým klientům proto v případě zrušení letu nabízí vouchery na další letenky, přičemž k nim nabízí zajímavý bonus – přidanou hodnotu ve výši 15 % původní ceny.
V době psaní tohoto článku (srpen 2020) se akcie společnosti nacházely na historických minimech. Mohlo by se proto jednat o zajímavou investici ve smyslu spícího obra, jenž je připraven k rozletu. Pokud máte rádi riskantnější spekulace, máte zde příležitost.
Stejně jako Air France–KLM se i německá Lufthansa dosud nedokázala z pandemie oklepat. U ní je však třeba zmínit i skutečnost, že se s problémy potýká již dlouhodobě a že propad její akcií začal již v listopadu roku 2020.
Navzdory chvilkovému oživení z června 2020, kdy se akcie společnosti krátce podívaly nad 11 eur za kus, se Lufthanse nadále nedaří.
Aeroliniím nepomohl ani záchranný balíček od německé vlády, jenž byl schválen právě v červnu. Opět – spící gigant, nebo společnost odsouzena k zániku? Vše bude záviset na vývoji situace kolem koronaviru.
Maďarská nízkonákladová letecká společnost Wizz Air je prvním přepravcem z našeho seznamu, jenž po propadu z března 2020 vykázal stabilní růstový trend.
Souvisí to se skutečnostmi, jež jsme zmiňovali dříve – low-cost přepravci jsou flexibilnější, dokážou fungovat efektivněji než klasické společnosti a nepotřebují vládní podporu. Společnost postupně obnovuje další a další letecká spojení.
Přestože se již nejedná o nákup “za pakatel”, hodnota akcií Wizz Airu se stále ještě nedostala na úroveň před krizí a nabízí proto zajímavý růstový potenciál.
Další evropská low-cost stálice, irská letecká společnost Ryanair, je v podstatě ve stejné situaci, jako Wizz Air.
Firma se dokázala přizpůsobit současným podmínkám, postupně obnovuje letecká spojení a v současnosti je ve mnohem lepší pozici než klasické velké aerolinie. I zde proto platí, že pokud věříte v brzké ozdravení globálního leteckého průmyslu, Ryanair je určitě zajímavou akvizicí.
Na závěr zde nemáme leteckého dopravce, ale evropského výrobce letounů. Francouzský výrobce letadel Airbus na krizi doplatil vcelku logickým způsobem – pokles poptávky po nových dopravních prostředcích znamenal pokles tržeb a s tím i volný pád akcií této firmy.
Od apokalypsy z března 2020 vykázaly akcie společnosti mírný růstový trend.
Ani zdaleka však ještě nedosáhly na své původní hodnoty, díky čemuž v sobě mohou skrývat zajímavý potenciál.
Další vývoj bude spjatý přímo s ozdravením evropského letectví. Pokud jste toho názoru, že k němu dříve či později dojde, akvizice aktiv této společnosti a dalších výše zmíněných společností by nemusela být na škodu.
A co si o evropských aeroliniích ve světle COVID-19 myslíte vy? Podělte se s námi o váš názor v komentářích.
Ahoj! Jmenuji se Bogdan Heinz a finanční trhy mě nepřestávají fascinovat již od roku 2017. Mezi mé hlavní oblasti zájmu zde patří Forex a dlouhodobé investování do akcií. Aktuálně také pozvolna expanduji do světa opcí.
Na světě investic mě uchvátil zejména příslib finanční nezávislosti spolu s rozmanitostí a také velkou dávkou nepředvídatelnosti, kdy si úspěch musíte opravdu zasloužit. Troufám si tvrdit, že pokud dokážete správně pochopit tržní zákonitosti, úplnou finanční svobodu budete mít na dosah ruky.
Redaktorská činnost pro Finex mi umožňuje realizovat hned dva koníčky – kromě již zmíněného zájmu o trhy také mou odvěkou lásku ke psaní.
V rámci tvorby mám možnost růst, získávat nové znalosti a tyto znalosti pak předávat dál, což je nejdůležitější. Svou příslovečnou trochou do mlýna bych takto chtěl přispět k vybudování nejčtenějšího a nejkvalitnějšího finančního magazínu v našich končinách.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.