Finex.cz logo
Menu
Finex » 📈 Akcie » Airbus

Akcie Airbus (AIR) - Aktuální cena, graf, jak nakoupit

Váš kapitál může být ohrožen*

Graf ceny akcií Airbus

Akcie Airbus (AIR)
CZK
USD
EUR
Normální graf
Logaritmický graf
1D
1W
1M
3M
6M
1Y
MAX

Informace o akciích Airbus

Airbus patří mezi dva největší výrobce letadel na světě. Mimo nejznámějších letadel pro civilní dopravu působí Airbus také ve vesmírném a zbrojním průmyslu.

Akcie Airbusu můžete obchodovat na burze ve Frankfurtu pod tickerem AIR.DE. Ovšem akcie tohoto leteckého giganta najdete i na burze v Paříži či v Madridu.

Obsah článku o akciích Airbus

1.O společnosti Airbus2.Historie Airbusu3.Airbus a jeho divize4.Vývoj ceny akcií Airbus5.Dividendy Airbus6.Investování do akcií Airbus7.Kde koupit akcie Airbus?8.Vyplatí se investovat do Airbusu?9.Diskuze o akciích Airbus (komentáře)

O společnosti Airbus

Logo společnosti Airbus

Společnost Airbus vznikla v roce 1970 jako francouzsko-německo-britské společenství. Dnes známe Airbus jako holding se sídlem v nizozemském Leidenu a francouzském Toulouse.

Airbus Group má obchodní označení „SE“. To znamená Societas Europaea. Společnost je tedy registrovaná jako evropská, nikoliv nizozemská nebo chybně uváděno francouzská. Francouzské zázemí ovšem Airbus rozhodně nezapře. Právě ve Francii dohází k finální montáži a testování. Ve Francii má Airbus také nejvíce zaměstnanců, Německá pobočka je ovšem těsně v závěsu.

Airbus má celosvětově přes 130 tisíc zaměstnanců. Tržby společnosti sahají na 70 miliard EUR ročně. To jsou velmi podobná čísla jako konkurenční Boeing, se kterým se Airbus přetahuje o prvenství v segmentu letectví.

V roce 2019 Airbus doručil 863 letadel, konkurenční Boeing pouze 380. Ovšem každý rok se tato čísla mění a společnosti se o prvenství doslova přetahují.

Airbus logicky převládá v Evropě a Boeing zase v USA. Ve zbytku světa tyto společnosti tvrdě soupeří a je to dobře, protože právě tento souboj může dostat letectví zase o kus dál.

Historie Airbusu

V šedesátých letech se do popředí leteckého průmyslu dostává Boeing a McDonnell Douglas. Evropští výrobci letadel nezvládaly konkurovat těmto gigantům, a navíc sami sobě, a právě proto se rozhodli podepsat konsorcium evropských leteckých firem – Airbus.

Memorandum o porozumění podepsala francouzská, britská a německá vláda v roce 1967. Cílem bylo vyvinout 300místný letoun s názvem Airbus A300. Projekt to byl vskutku ambiciózní, a jak britská, tak francouzská vláda vyjadřovala pochybnosti a jeho dokončení.

Airbus A300B pro 250 cestujících
Airbus A300B pro 250 cestujících
Zdroj: FlightGlobal.com

300místný letoun (širokotrupý s dvěma uličkami) měl být poháněn dvěma novými motory RB207 Rolls-Royce. Ovšem tento motor byl zatím také jen ve vývoji a nebylo snadné jej optimalizovat pro sériovou výrobu a masové využití.

V roce 1968 padá rozhodnutí, že letoun bude disponovat pouze 250 místy. Takový letoun nevyžaduje nové motory a výrazně sníží náklady na vývoj. Nakonec se tedy pracovalo na modelu Airbus A300B pro 250 cestujících.

v roce 1972 vzlétá první A300 a o dva roky později vstupuje do služeb Air France první sériový A300B2. Zájem o model A300 nebyl zrovna valný, první roky jen v řádech jednotek. Koncem 70. let se do služeb leteckých společností dostalo aspoň 81 letadel A300. To rozhodně není mnoho a celkově byl model A300 spíše zklamání.

V roce 1981 poprvé vzlétá Airbus A320. Teprve tento model se stává světovým trhákem, ostatně už v roce 1981 měl 400 objednávek.

Letoun A320 byl inovativní i řízením. Systém fly-by-wire Airbus použil poprvé. Znamená to, že z kokpitu se přenáší elektrické signály k servomotorům, které ovládají řízení.

Airbus A320 ve službách Czech Airlines
Zdroj: Wikipedia.org

Airbus A320 byl dodáván i v kratších verzích A319 a A318. Právě kratší verze byly oblíbené i v podnikové sféře, bavíme se o tzv. biz jetech. Na druhé straně je prodloužená verze s označením A321, ta je navíc přímým konkurentem nejznámějšího modelu Boeingu – 737.

V portfoliu Airbusu jsou důležité i modely s dlouhým doletem, konkrétně dvoumotorový Airbus A330 a čtyřmotorový A340. Model A340-500 má operační dolet 16 700 kilometrů (9 000 námořních mil). Konkurenční Boeing a jeho 777-200LR v tomto souboji vyhrává, operační dolet má 17 446 kilometrů, tj. 9 420 námořních mil.

Konkurenční boj Boeingu a Airbusu byl v zásadě likvidační pro Lockheed a McDonnell Douglas. Na trhu zůstal v zásadě jen Boeing a Airbus. A byl to Boeing kdo většinu 20. století tahal za tu silnější nitku. Airbus ale ve 21. století amerického konkurenta několikrát překonal.

Hlavní výhodou Airbusu je například použití společného kokpitu napříč modely. To značně ulehčilo výcvik posádek. Tato inovace byla přínosem nejen pro letecké společnosti, ale i pro piloty.

Airbus A380 až 840 míst

Čtyři motory, dvě uličky a dvě paluby v zásadě po celé délce letadla. Rozpětí křídel 80 metrů, délka 73 metrů a rychlost až 1 185 km/h. To vše je Airbus A380, nový gigant pro dálkové lety.

A380 se okamžitě stává králem nebes a v civilní dopravě sesazuje z trůnu Boeing 747 (jumbo). Airbus A380 vstoupil do služby poprvé v roce 2007 (k Singapore Airlines). Není divu, že tento gigant poráží konkurenční 747 od Boeingu, ta totiž poprvé vzlétla už v roce 1969 (samozřejmě letoun prošel rozsáhlou modernizací).

Airbus A380 ve službách Lufthansy
Airbus A380 ve službách Lufthansy
Zdroj: Pixabay

Obří investice do Airbusu A380 a konkurenční boj s Boeingem opět posouvají hranice letectví o něco dál. Na druhou stranu Airbus sám připouští, že investice do vývoje tohoto letadla jsou nevratné, bavíme se o 25 miliardách dolarů.

Dnes již můžeme potvrdit, že tato investice se skutečně nevrátí, ale nepopiratelně pomohla v rozvoji letectví a Airbus se zapsal do dějin. Airbus A380 se vyráběl v letech 2003 až 2021. V prosinci 2021 opouští francouzské Toulouse poslední nový Airbus A380.

Náklady na provoz jumbojetů (ať už A380 nebo konkurenčního Boeingu 737) jsou prostě moc vysoké a tyto letouny se leteckým společnostem nevyplatí. Aktuálně se tedy již takto velká letadla nevyrábějí, ale na letištích a ve vzduchu je určitě ještě několik let uvidíme.

Airbus Beluga XL
Airbus Beluga XL
Zdroj: Airbus.com

Mimochodem větší než A380 jsou jen nákladní letouny Antonov An-225, hydroplán Hughes H-4 Hercules, vzducholoď Hindenburg, experimentální letadlo Stratolaunch a Boeing 747 Dreamlifter. Poslední jmenovaný – Dreamlifter slouží Boeingu pro transport části letadel (trupů Boeingu) po celém světě. I Airbus má takové letadlo, nazývá ho Beluga XL.

Náklady hrají prim. A tak nikoho asi nepřekvapí, že nejnovější počin Airbusu – A350 je vyroben z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny. Náklady na palivo včetně nákladů na letištní poplatky a cestujícího, to vše je tím nejdůležitějším parametrem.

V letectví jde stejně jako všude jinde o emise, palivo a náklady na pasažéra. V časech Concordu, který zvládl New York – Londýn za 2 hodiny, 52 minut a 59 sekund si můžeme nechat jen zdát.

Airbus a jeho divize

Komerční letadla

Pro airbus jsou civilní letadla pro přepravu osob nebo zboží naprosto klíčová. V obratu mají tyto produkty zastoupení kolem 70 % a jedná se skutečně o hlavní business.

Vojenský průmysl a vesmír

Airbus A400M
Zdroj: Wikipedia.org

V této divizi samozřejmě neposkytuje Airbus příliš veřejných informací. Vidíme ale, že zakázky a obrat v této oblasti představuje pro Airbus 15 až 20 % ročních tržeb.

Je to právě vojenský průmysl, ve kterém by Airbus rád získal větší podíl na úkor Boeingu. Je však velmi málo pravděpodobné, v zásadě nereálné, že by americká armáda vyměnila Boeing za Airbus. V tomto odvětví má Boeing navrch.

Helikoptéry

Ve světě helikoptér je poměrně tvrdá konkurence. Jsou zde značky jako Bell, Augusta Westland, McDonnell Douglas, Robinson a Airbus/Eurocopter. Evropská společnost má v tomto segmentu více než dobré jméno a oblibu.

Airbus h135
Zdroj: Airbus.com

Helikoptéry mají na tržbách podíl 10 %. To nezní úplně závratně, ale ze 70 miliard EUR je to již slušný balík. Navíc bavíme se o helikoptérách, o úplně jiném odvětví než proudová letadla.

Helikoptéra Airbus, konkrétně AS350B3 je spojená i se smrtí Petra Kellnera. Ovšem zde se zřejmě jednalo spíše o nešťastnou náhodu a lidskou chybu. Tento typ vrtulníku je jedním z nejvýkonnějších na světě a přistál i na Everestu.

Vývoj ceny akcií Airbus

Cena akcií Airbusu dlouhodobě roste, aspoň to můžeme říci o vývoji ve 21. století. Samozřejmě najdeme zde několik propadů, ten největší přišel v roce 2020, ale propad přišel i v roce 2008. Už víte, kam tím míříme?

Vývoj ceny akcií Airbus
CZK
USD
EUR
Normální graf
Logaritmický graf
1D
1W
1M
3M
6M
1Y
MAX

Akcie Airbusu reagují na globální ekonomiku. Je to logické, v době krizí jsou opatrně letecké společnosti, mají méně klientů (lidé raději šetří než aby letěli na dovolenou), tím pádem se méně inovuje letecká flotila a nejen Airbus, ale i Boeing má nižší objednávky.

V roce 2020 tvrdě udeřila světová pandemie koronaviru. Právě letecký průmysl trpěl nejvíce a vidět to je i na Boeingu nebo třeba Lufthanse a dalších.

Letecký průmysl v koronaviru, ale v krizi obecně nemá vítěze, jen přeživší. Airbus je natolik velký, že tuto krizi zvládne, ale zajisté to bude mít minimálně krátkodobý propad ceny akcií. Ostatně již rok po propadu, v roce 2021, akcie Airbusu eliminovaly propad asi z 50 %.

Dividendy Airbus

Dříve Airbus dividendu vyplácel. V roce 2014 to bylo 1,2 EUR, to představovalo zúročení 2,92 % ročně. Poslední dividenda byla vyplacena v roce 2019. Následná koronakrize dividendovou politiku zastavila a rok 2020 a 2021 byl bez dividendy. Jaký bude rok 2022 se teprve ukáže.

Investování do akcií Airbus

Pokud chcete investovat do Airbusu a jeho akcií, máte v zásadě dvě možnosti. První z nich je dlouhodobá investice formou nákupu akcií jako takových (dlouhodobé držení). Druhou možností je aktivní obchodování, tedy časté nákupy a prodeje například pomocí technické analýzy, k tomu se hodím tzv. CFD kontrakty.

První možnost: nákup akcií Airbusu

Nakoupit skutečné akcie je nejsnazším, ale často i nejlepším způsobem, jak do dané společnosti investovat. Nákupem se stáváte akcionářem podílejícím se na zisku. Pokud by Airbus vyplácel dividendu, máte na ni nárok.

Koupě fyzických akcií se vyplatí i finančně. Pokud budete obchodovat bez pákového efektu, tak fyzické akcie u XTB držíte bez dalších poplatků. To je velký benefit pro všechny klienty XTB, ale samozřejmě se můžete podívat i k dalším ověřeným brokerům jako je například eToro nebo RoboMarkets.

Favorit redakce
U 73 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
  • Nákup a prodej akcií a ETF bez poplatku
  • Dobrá zákaznická podpora v češtině
  • Při obchodování menších objemů jsou větší poplatky (kromě akcií a ETF)
U 73 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
RoboMarkets logo

RoboMarkets

★ 92 %

U 66.8 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
eToro logo

eToro

★ 90 %

U 78 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.

Jak investice formou nákupu akcií funguje?

Nejlepší bude, když si vše ukážeme na jednoduchém příkladu.

Příklad: Dejme tomu, že cena akcií Airbusu je 100 EUR za kus, to byla například cena k v prosinci 2021. Za 1 000 EUR si tedy koupím 10 akcií Airbusu.

Pokud cena vzroste o 20 % na 120 EUR za kus, o stejných 20 % vzroste i naše investice. Akcie jsme nakoupili za 1 000 EUR a nyní je můžeme se ziskem 20 % prodat. Prodali bychom tedy za 1 200 EUR a vydělali bychom si 200 EUR.

Zisk ve výši 200 EUR můžeme dále investovat nebo si ho můžeme nechat vyplatit na bankovní účet.

Kde koupit akcie Airbus?

Výše jsme zmínili obchodování fyzických akcií bez poplatků u XTB. U tohoto brokera se nemáte čeho obávat, vše je v češtině, broker je ověřený, má případně českou podporu. Sami u tohoto brokera máme obchodní účty a podívat se můžete i na naši recenzi XTB.

Akcie Airbusu jsou obchodovány na Frankfurtské burze, tam jsou obchodní hodiny pondělí až pátek od 9 do 13:00 a od 13:02 do 17:00. Komise pro měsíční obrat do 100 000 EUR je 0 %, stejně tak je 0 EUR i minimální provize. Minimální hodnota pokynu činí 100 EUR.

Druhá možnost: aktivní obchodování akcií Airbus

Aktivní obchodování akcií Airbus je vhodné pro časté nákupy a prodeje. Spekulace na cenu v krátkodobém horizontu je podpořena finanční pákou, tzn. že i malý pohyb znamená relativně velké zisky, ale i ztráty.. Pro tento druh obchodování se přímo hodí derivát typu CFD. Nabízí jej většina brokerů, třeba i dnes námi zmíněné XTB.

Pokud stále váháte, vyzkoušejte si obchodování bez rizika a zdarma s virtuálními penězi (ale na skutečných trzích) na demo účtu.

xtb demo účet

Obchodování s finanční pákou znamená, že můžete nakoupit více akcií, než na kolik máte momentálně dostupné prostředky. Představit si to můžete tak, že si půjčíte více peněz, a ty investujete. Vysvětlíme si to na tomto příkladu:

Na obchodním účtu máte k dispozici 1 000 EUR, s využitím pákového efektu 1:5 můžete disponovat celkem 5 000 EUR (pětinásobkem).

Najednou si tedy můžete koupit rovnou 50 akcií Airbusu (bez pákového efektu jste mohli nakoupit „pouze“ 10 akcií).

Co se stane když se cena změní ze 100 EUR na 120, EUR za akcii? Vyděláte 20 EUR na akcii a vy jich vlastníte 50, tedy vydělali jste 1 000 EUR. To je rozdíl! U fyzických akcií cena vzrostla na 120 EUR za akcii a náš zisk byl jen 200 EUR, tady cena vzrostla na stejných 120 EUR a zisk je 1 000 EUR. To je skvělé.

Ano, je to super, takhle CFD obchodování funguje. Pozor! Úplně stejně to ale funguje, když cena klesá, násobí se vám i ztráta, tedy máte 5x více akcií a s tím i 5x větší potenciál zisku i ztráty. Navíc zde budou i poplatky za pákové obchodování (za „půjčku“), to jsme v tomto případě nezohlednili.

Video: Vzorový nákup akcií ČEZu u brokera XTB

Níže se můžete podívat na video, které vám na akciích ČEZu ukáže, v čem se liší klasický nákup akcií a obchodování akcií prostřednictvím CFD kontraktů. Obchody jsou prováděny u brokera XTB. Příklad je na akciích ČEZu, ale ty lze snadno zaměnit za akcie Airbusu, princip je stejný.

Vyplatí se investovat do Airbusu? A co na akciích Airbusu sledovat

Airbus společně s Boeingem patří mezi největší výrobce letadel. A dnešní život bez leteckého průmyslu si ani nedovedeme představit. Investice do takového giganta je skutečně zajímavou příležitostí.

Historický vývoj ceny akcií Airbusu je více než příznivý. Je jen potřeba počítat s ekonomickou cykličností, tedy v případě krize akcie podržet, nepanikařit, neprodávat a počkat na opětovný růst, případně v těchto momentech ještě přikoupit.

Letecký průmysl je také lákavý. Na skutečnou revoluci v létání čekáme již více jak 60 let. Kdy se opět dostaneme civilním letadlem z Evropy do Ameriky pod 3 hodiny? Nebo kdy bude spotřeba tak nízká, že letenka bude stát tolik, co vlak v Prahy do Brna?

Airbus je rozhodně zajímavý. Po překonání krizí lze očekávat vyplácení dividendy. Navíc je to velká, skutečně velká firma a zároveň i černý kůň, protože kdyby přišla s něčím revolučním v oblasti letectví, znamenalo by to revoluci pro lidstvo. A kdo jiný v této oblasti může přijít s něčím novým než hráč typu Airbus?

Zapomenout nesmíme ani na armádní zakázky a vesmírný program, kde dochází k vývoji nových technologií, jenž lze následně nasadit do civilních letadel.

Airbus vypadá zajímavě, co si o něm myslíte vy? Podělte se s námi v komentářích o váš názor.


Více informací o Airbus

JménoAirbus
TickerAIR
Webové stránkyhttps://www.airbus.com/investors.html
Založeno1970
Vyplácí dividendy?

Vývoj ceny akcie Airbus za posl. 2 týdny

Datum Hodnota Jednotka
09. 08. 2022 Načítání... AIR
08. 08. 2022 Načítání... AIR
07. 08. 2022 Načítání... AIR
06. 08. 2022 Načítání... AIR
05. 08. 2022 Načítání... AIR
04. 08. 2022 Načítání... AIR
03. 08. 2022 Načítání... AIR
02. 08. 2022 Načítání... AIR
01. 08. 2022 Načítání... AIR
31. 07. 2022 Načítání... AIR
30. 07. 2022 Načítání... AIR
29. 07. 2022 Načítání... AIR
28. 07. 2022 Načítání... AIR
27. 07. 2022 Načítání... AIR

Ohodnoťte akcie firmy Airbus


Připojte se k diskuzi

Další Akcie, které by vás mohly zajímat

RECENZE

TOP Akcioví brokeři

eToro logo
eToro Reklama
U 78 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
XTB logo
XTB ★ 93 %
U 73 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
RoboMarkets logo
RoboMarkets ★ 92 %
U 66.8 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Degiro logo
Degiro ★ 89 %
Investování zahrnuje rizika ztrát.

Velký test: Investujeme vlastní peníze do investičních platforem

Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Sledujte nás na Facebooku, ať vám nic neunikne!
Facebook icon Jít na Facebook
Finex logo