Coca-Cola získává status ideální akcie pro období hospodářského oživení. Nápojový gigant minulý týden vykázal výrazný meziroční růst tržeb (o 41,6 %) i ziskovosti (o 48,45 %). Svůj úspěch zdůvodnil tím, že lidé více cestují a vracejí se do restaurací, na sportovní akce a koncerty živé hudby. Spotřeba nejenom slazených nápojů tak přirozeně roste. Co se týče příjmů jednalo se o nejlepší výkon Coca-Coly od Q3 2016.
V konferenčním hovoru s analytiky za druhé čtvrtletí generální ředitel společnosti, James Quincey, a jeho tým varovali investory před budoucími riziky pro podnikání společnosti, včetně nových variant viru covid-19, které by potenciálně mohly opět přinést zavírání maloobchodních prodejen či restaurací. Trendy v poptávce jsou však natolik silné, že Coca-Cola zvýšila výhled růstu tržeb, zisku i peněžních toků.
Pojďme si blíže rozebrat některá klíčová fakta plynoucí z tohoto hovoru s analytiky.
1. Akcie Coca-Cola se vrací zpět na dříve ztracené pozice
Výrobce ikonického černého nápoje zmírnil obavy investorské obce, že jeho podnikání trvale zasáhly změny v nákupním chování spotřebitelů související s pandemií. Coca-Cola více než rok ztrácela podíl na trhu, protože lidé více nakupovali především v tradičních obchodech a její doména – restauratérství – byla velmi výrazně poznamenaná pandemickou situací. Tento trend se však obrací a jde ruku v ruce s rostoucí mírou proočkovanosti proti covid-19. Akcie Coca-Cola se tak pomalu škrábou na své předpandemické hodnoty.
V nárůstu tržeb i zisku Coca-Cola předčila své více diverzifikované konkurenty, jako je PepsiCo, a ukazuje, jak výrazně by měla těžit z oživení ekonomiky. “Náš podíl na celkové hodnotě nápojového trhu je dnes vyšší než v roce 2019, což potvrzuje, že naše efektivní budování značky a inovace spolu s pokročilým řízením růstu tržeb fungují,” uvedl CEO James Quincey.
2. Společnost dosáhla výrazného růstu zisků i provozní marže
Růst ziskovosti společnosti byl zesílen příklonem ke značkám s vyšší marží a také zvýšením cen v celém produktovém portfoliu. Tyto pozitivní faktory spolu se špičkovou ziskovostí Coca-Coly v rámci odvětví a neobvykle slabému období předchozího roku přispěly k výraznému meziročnímu růstu čistého zisku. Po zohlednění změn měnových kurzů zisk vzrostl o 46 %.
Vedení společnosti přičítá většinu tohoto úspěchu vyšším prodejům nejznámější značky nápojů Coca-Cola. K pozitivním výsledkům hospodaření však patrně přispělo i snižování nákladů v loňském roce. Provozní marže společnosti tak vzrostla na 32 % z loňských 30 %. Například největší globální konkurent společnosti, PepsiCo, se může pochlubit pouze 15% provozní marží. V rámci odvětví je na tom lépe pouze Monster, nicméně se jedná o podstatně menší společnost.
3. Nesmíme zapomínat na nesporná rizika
Coca-Cola varovala, že několik jejích trhů je pod novým tlakem bující pandemie a že je celé její podnikání velmi citlivé na epidemie obecně, protože ovlivňují mobilitu spotřebitelů. Náklady také rostou rychleji, než se očekávalo, a to na vše od pracovní síly až po suroviny pro výrobu nápojů. Vysoká úroveň inflace, kterou můžeme momentálně globálně sledovat, se nevyhýbá samozřejmě ani Coca-Cole. Společnost má naštěstí trumf v rukávu. Díky cenové síle může navyšovat cenu svých nápojů, aniž by se musela obávat výrazného odlivu zákazníků.
Přesto silné trendy v prvním pololetí přesvědčily vedení společnosti, aby zvýšilo výhled růstu tržeb, cash flow a zisku na rok 2021. Z prognóz vyplývá, že společnost bude bezprostředně po pandemii mnohem silnějším podnikem, než byla před ní. Dividendový aristokrat koneckonců již nyní zaznamenává prodejní rekordy, a to i v době, kdy na několika trzích panují intenzivní sociální a distanční omezení.
Proto by investoři měli vnímat akcie Coca-Cola jako víc než jen sázku na obnovení ekonomiky. Nápojový gigant může mít samozřejmě dočasně potíže kvůli lokálním epidemiím nebo zpomalení ekonomického růstu. Jeho podnikání je však připraveno na rychlejší celkový růst a rozšiřování ziskovosti do konce roku 2021 a dále do budoucna.
A jaký je váš názor na akcie Coca-Cola? Zapojte se do diskuze pod článkem.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.