Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Tato evropská akcie spadla o 60 %, ale vedení dál vlastní akcie odkupuje!

Zatímco trh dál akcie Douglas ignoruje, vedení i zakladatelé nakupují akcie ve velkém. Byznys roste, marže relativně drží a valuace pořád klesá. To je přesně ta asymetrie, co stojí za pozornost!

Tato evropská akcie spadla o 60 %, ale vedení dál vlastní akcie odkupuje!
Zdroj: depositphotos.com

Douglas vstoupil na burzu vloni v březnu za 26 EUR za akcii. Brzy po IPO se ale akcie začaly propadat a poklesy dál pokračují.

Aktuálně se obchodují kolem 11 až 12 EUR. Trh zareagoval ostře na mírné zklamání z výsledků, především kvůli slabším tržbám v Německu a snížení výhledu.

Při pohledu na samotný byznys a jeho kvalitu valuace začíná vypadat zajímavě. Firma má velmi rozvinutou infrastrukturu kamenných obchodů v Evropě. Nízkého ocenění si všímá i vedení, které nakupuje masivně další akcie.

Graf akcií Douglas od vstupu na burzu

Načítání
Načítání
Koupit akcie Douglas Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Douglas dnes nevypadá jako firma ve velkých problémech, jak naznačuje trh, proto by se mohlo jednat o zajímavou investiční příležitost. Je v něčem skrytý háček?

Obrat je reálný!

Douglas je největší prémiový distributor kosmetiky v kontinentální Evropě.

Firma má více než 1 900 kamenných prodejen, 59 milionů členů věrnostního programu a stabilní tržby přesahující 4 miliardy eur.

Zhruba třetina tržeb pochází z e-commerce, což ze společnosti dělá jednu z mála evropských beauty značek, která skutečně zvládla digitální transformaci. Firma tedy drží krok s nejnovějšími trendy.

Geograficky má Douglas dobře rozložené portfolio:

  • 47 % DACHNL (Německo, Rakousko, Švýcarsko, Benelux)
  • 19 % Francie
  • 34 % zbytek Evropy (Itálie, Polsko, Česko atd.)

Ve většině trhů je jedničkou. V některých dvojkou, např. za Sephorou ve Francii. Celkově drží ale silnou pozici napříč segmentem.

Kosmetika je stabilní spotřeba

Trh luxusní a prémiové kosmetiky je odolný. Většina spotřebitelů neodchází ani při výkyvech ekonomiky, protože užívání produktů je opakovaná a v podstatě až rituální záležitost.

Klíčovým zbožím jsou parfémy, přípravky na péči o pleť a líčení, jejichž spotřeba je poměrně stabilní.

Na druhou stranu společnost čeká letošní rok zpomalení prodejů v řádu jednotek procent, což vyděsilo investory.

Většina nákupů těchto produktů navíc probíhá pořád fyzicky. Online roste, ale zážitek z obchodu, vyzkoušení, možnost poradit se, jsou v kosmetice klíčové. Z těchto důvodů je hustá síť obchodů pevný pilíř, na kterém se dá stavět.

Poznámka

Klasický maloobchod a e-commerce tu nejsou v konfliktu. Naopak se doplňují.

Pokud zákazník má svoje oblíbené produkty již ozkoušené a nemůže se dostavit do obchodu, často využívá objednání z internetu, i kvůli sbírání věrnostních bodů.

Věrnostní program je další klíčový pilíř obchodního modelu, přes který probíhá 74 % všech nákupů. Značce se tedy daří zákazníky držet ve svém ekosystému a motivovat je, aby užívali pro nákup kosmetiky výhradně Douglas.

Q4 ani Q1 nepřesvědčily

Čtvrté čtvrtletí přineslo menší zpomalení tržeb, hlavně v Německu a Francii. Management přiznal slabší Black Friday a přesun části promo akcí ke konkurenci.

Zbytek Evropy (hlavně jih a východ) ale rostl dál tempem kolem 10 %. EBITDA marže zůstala kolem 20 %, e-commerce stabilně kolem 30 % podílu.

Zdroj: https://douglas.group/en/investors
Graf růstu jednolitých geografických segmentů

V prvním kvartále společnost nesplnila očekávání ohledně tržeb o pár procent, ale hlavně snížila výhled na EBITDA z 870 na 765 milionů EUR. Investoři poté poslali akcie Douglas opět na historická minima.

Ocenění už se zdá být díky velké korekci velmi atraktivní se značnou “margin of safety”, i když společnost nenaplnila očekávání.

Trh firmě očividně nevěří, příležitost?

Při současné ceně 11,6 EUR je valuace firmy těsně pod 5násobkem EV/EBITDA. To je na firmu s 18 až 20% marží a silným brandem extrémně nízko.

Pro porovnání:

  • LVMH má EV/EBITDA skoro na 3násobku.
  • Sephora (největší evropský rival) byla oceňována ještě výše.
  • Dokonce i běžné retail firmy jako Ahold či Tesco se přibližují 10

Douglas sice není LVMH, ale třetinová valuace je opravdu velká sleva. Mimo to, LVMH v posledních čtvrtletích zpomaluje také, takže to je záležitost celého sektoru.

Podobný negativní sentiment byl i na americké kopii Douglasu, respektive společnosti Ulta Beuty, kterou zařadil do portfolia i Warren Buffett.

Z pohledu stability cash flow a trhu, ve kterém operuje, patří akcie Douglas mezi nejsilnější spotřebitelské tituly v Evropě.

Vrátí se dividenda?

Douglas plánuje výhledově výplatní poměr 40 % čistého zisku. Nejdříve ale musí snížit dluh, který je přes 2 miliardy.

Při cílovém EPS 1,4 EUR by dividenda činila cca 0,55 EUR ročně. To odpovídá dividendovému výnosu kolem 5 % při současné ceně akcie Douglas.

Není to žádný závratný dividendový výnos, může to ale být příjemný bonus pro investory, kteří čekají na zvýšení valuace.

Navíc dividendy často přitahují konzervativnější kapitál, což může samo fungovat jako určitý katalyzátor pro navýšení ocenění.

Je velmi pravděpodobné, že se Douglas k vyplácení dividend vrátí, jen to možná nebude tak brzy, jak se původně čekalo. Je to ale důvod pro více jak 60% propad akcií?

Vyšší dluh, vedení firmě přesto věří

IPO přineslo 850 milionů eur, z nichž většina šla právě na splácení dluhu. Dnes je zadlužení něco přes 3násobek EBITDA, cílem je se dostat pod 3 v horizontu dvou let.

To je zvládnutelná úroveň. CapEx je nízký (cca 3 % tržeb), takže firma generuje zdravé volné peněžní toky (FCF). To umožňuje současně snižovat dluh, i trochu investovat do růstu a hlavně připravit návrat dividendy.

Rodina Kreke, která je významný akcionář již desítky let, v posledních měsících nakupovala akcie za miliony EUR a to i za ceny kolem 20 EUR za akcii.

CEO a téměř celý management nedávno také provedli nákupy za stovky tisíc EUR. Toto je velmi pozitivní signál, který značí, že insideři věří v podhodnocení akcií. Za poslední měsíce provedli desítky nákupů a ani jeden prodej.

TIP

Je obvyklé, že velcí akcionáři po IPO dále snižují svoje pozice, nicméně zde je naopak ještě významně navyšují. Věříme, že tohle je hlavní důvod, proč je tato akcie zajímavá. 

Trh se možná trochu bojí, že by velký Private Equity fond mohl snížit svoji pozici, nicméně ani on zatím akcie neprodal, což je další argument pro to, že jsou velmi podhodnocené.

Zdroj: insiderscreener.com
Graf nákupů insidery za poslední měsíce

Tedy neprodává ani někdo, kdo naznačil, že akcie prodat plánuje, ale chce dostat minimálně férovou cenu, což je evidentně výše než nyní.

Pár slov závěrem

Akcie Douglas dnes vypadá jako typický případ podhodnoceného titulu, kde je aktuálně negativní sentiment a společnosti se daří o něco hůře, než se čekalo.

Cena spadla hluboko pod úroveň z IPO. Vzhledem k ocenění ale firma stále doručuje dobré výsledky. Věrnostní program funguje, což je zásadní pilíř obchodního modelu, který stále získává nové členy a internetový prodej také dále roste.

Zadlužení klesá a plán pro další roky je realistický. Pokud ho management splní, akcie má prostor vyrůst alespoň na 2násobek. To nejdůležitější není v číslech, ale v chování insiderů.

Rodina Kreke i vedení firmy dál masivně nakupují akcie Douglas, za tržní ceny, kontinuálně poslední měsíce a bez jediného prodeje.

Tohle je ten typ signálu, kvůli kterému si akcie Douglas zaslouží bližší pohled.

Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!

Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.

Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.

Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.

Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.

Líbil se vám tento článek?
5
1

Autor

Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.

Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.

Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.

Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.