V tomto roce se s IPO i přes stále nekončící pandemii koronaviru takřka roztrhl pytel. Největší nálož na nás však čeká až v prosinci, kdy by se na burzu měly podívat jedny z nejočekávanějších IPO tohoto roku.
Právě proto se dnes zaměříme na 5 IPO, které by měly proběhnout s velkou pravděpodobností v prosinci a zjistíme, zda má vůbec smysl jim věnovat pozornost.
1. Airbnb
Airbnb se sídlem v Kalifornii si vybudovalo pomyslný monopol v oblasti pronájmu nemovitostí. Za celou dobu svého působení na trhu má k pronájmu již více než 7 milionů bytů a apartmánů ve více jak 220 zemích.
Největší ránu společnosti zasadila právě pandemie koronaviru, kvůli které poklesly její tržby ve druhém čtvrtletí o 72 % na 335 milionů dolarů. Zároveň se tak prohloubily i její ztráty, které se vyšplhaly až na 576 milionů dolarů. To vše vyústilo v propouštění zaměstnanců, snižování nákladů a zároveň i navýšení dluhu u investorů skoro o 2 miliardy dolarů.
Airbnb se však podařilo s pandemií vypořádat a přijmout dostatečná opatření pro ochranu svých zákazníků. Ti ji na oplátku dávají přednost před běžnými hotely. I přes všechno se ale můžeme podle posledních informací v prosinci těšit na nejočekávanější a asi i největší IPO tohoto roku, po kterém by Airbnb mělo dosáhnout ocenění 30 miliard dolarů.
Platforma pro doručování jídla DoorDash je na trhu již od roku 2013, přičemž má na svém kontě více než 390 000 restaurací v USA, Kanadě a Austrálii. Jeho služeb využívá v současnosti více jak 18 milionů zákazníků, kterým doručuje objednávky přibližně jeden milion poslíčků.
Není pochyb o tom, že DoorDash pandemie koronaviru pomohla. Její tržby se v tomto roce zvýšily z loňských 587 milionů dolarů na 1,91 miliardy dolarů. Přesné datum IPO společnosti není prozatím stanoveno. Jediné co víme, je případné ocenění na 16 miliard dolarů.
Ticker: DASH
Burza: New York Stock Exchange
Ocenění: 16 miliard dolarů
3. Affirm
Fintechová platforma založená v roce 2012 generuje zisky především z partnerství s e-commerce společnostmi. K říjnu tohoto roku tak společnost navázala spolupráci s více jak 6 500 obchodníky včetně Walmartu, Wayfair nebo Peloton Interactive.
Uživatelé mohou pomocí jí nabízené služby nakoupit prakticky cokoli a splácet danou částku postupně, aniž by jim byly přičítány jakékoli poplatky či pokuty za pozdní splacení. Takto nastavené podmínky během několika let přilákaly již 5,6 milionů uživatelů.
Tržby společnosti v tomto roce meziročně vzrostly o 93 % na 509,5 milionů dolarů. Zároveň klesly i její ztráty téměř o polovinu z 30,8 milionů dolarů na 15,3 milionů dolarů. Affirm by mělo po IPO dosáhnout ocenění mezi 3 až 10 miliardami dolarů.
Ticker: AFRM
Burza: NASDAQ
Ocenění: mezi 3 až 10 miliardami dolarů
Poznámka
TIP: Přečtěte si také náš článek o nástrahách IPO, na které bystě měli pamatovat, než se rozhodnete investovat do prvotních nabídek akcií.
4. Roblox
Oblíbená gamingová společnost Roblox, založená v roce 2004, nenabízí pouze širokou škálu her, ale i možnost jejich navrhování. Jejich cílovou skupinou jsou především děti mladší 9 let, které tvoří více než čtvrtinu všech uživatelů. Dalších 29 % poté představují i děti od 9 do 12 let.
Podobně jako ostatním společnostem v tomto odvětví pomohla i Robloxu pandemie koronaviru. Během posledních devíti měsíců její tržby meziročně vzrostly o 68 %na 588,7 milionů dolarů. Její popularitu navíc popisují i data. V současnosti má totiž denně více než 31,1 milionů aktivních uživatelů ve více jak 180 zemích.
I přes tyto úspěchy se ztráty Robloxu až zčtyřnásobily. Tento problém by však mohlo vyřešit nadcházející IPO, které by navíc mohlo zvýšit ocenění společnosti na 8 miliard dolarů.
Společnost Wish se sídlem V San Francisku byla založena již v roce 2010 a i za tak poměrně krátkou dobu boří rekordy. Wish je tedy oficiálně úplně první e-commerce aplikací, která má denně více jak 100 milionů aktivních uživatelů z více než 100 zemí světa. K takovým číslům jí pomáhá přibližně 500 000 obchodníků převážně z Číny, ale i Severní a Latinské Ameriky či Evropy.
Za posledních devět měsíců vzrostly tržby společnosti o 32 % na 1,7 miliardy dolarů, přičemž minulý rok se jednalo o 10 % růst. I přesto jsou ale ztráty společnosti stále na vysokých hodnotách, a to 176 milionech dolarů. Pokud k IPO společnosti doopravdy dojde v prosinci mělo by se její ocenění vyšplhat až na 11,2 miliardy dolarů.
Ticker: WISH
Burza: NASDAQ
Ocenění: 11,2 miliardy dolarů
A co na prosincová IPO říkáte vy? Máte mezi nimi své oblíbence, nebo jsou to pro vás spíše propadáky? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích.
Milovnice a nadšenkyně do financí, investování a kryptoměn. O finančních, ale i technologicky laděných tématech píše již od roku 2016. Kromě akciových trhů s nadšením sleduje nejnovější trendy v oblasti startupů, ale i velkých hráčů v široké škále odvětví od e-commerce a AI až po elektromobilitu nejen ve světě, ale i v našem malém českém rybníčku.
Nikola se však věnuje i tématům spojených s bankovnictvím, pojišťovnictvím či půjčkami, jejichž recenzování věnuje podstatnou část svého času. Ve všech případech jí však záleží na tom, aby si její texty našly cestu nejen ke zkušeným čtenářům a investorům, ale i úplným nováčkům ve světě financí.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.