Finex.cz logo
Menu

Ups! Nepodporovaný prohlížeč.

Používáte zastaralý prohlížeč a proto vám stránka Finex.cz pravděpodobně nebude fungovat tak, jak by měla. Prosíme, aktualizujte si Váš internetový prohlížeč, nebo si stáhněte nějaký lepší. Váš zážitek z prohlížení internetu se mnohonásobně zlepší.

Podívat se na alternativy
Finex » Akcie » 3 ukazatele, které říkají jediné – Konkurenční výhoda Etsy roste. Co na to investoři?

3 ukazatele, které říkají jediné – Konkurenční výhoda Etsy roste. Co na to investoři?

3 ukazatele, které říkají jediné - Konkurenční výhoda Etsy roste. Co na to investoři?
Zdroj: cdn.com

Jste stávajícím akcionářem Etsy nebo uvažujete o investici do společnosti, jejíž tržby za posledních 12 měsíců vzrostly téměř na dvojnásobek? Pak byste se měli zaměřit na tyto klíčové metriky, které výrazně napovídají o tom, že konkurenční výhoda podniku, kterou tak rád hledá u investic Warren Buffett (a měl by tak činit jakýkoliv investor), roste.

Etsy je online tržiště s "vintage" a ručně vyráběným zbožím, které oznámilo 4. srpna výsledky hospodaření za druhé čtvrtletí (prezentace pro investory), které překonaly odhady Wall Street. Akcie Etsy se však po této zprávě propadly až o 13 %, protože investory nepotěšila prognóza vedení společnosti ohledně tržeb v aktuálním čtvrtletí. Podobně se zachovali po oznámení hospodářských výsledků za Q2 2021 i investoři Amazonu.

Přestože následně došlo k mírnému zotavení akcií Etsy, stále se obchodují přibližně 20 % pod svým ATH.

Je přirozené, že Etsy, stejně jako mnoho dalších e-commerce podniků, zažije zpomalení růstu, jakmile se ekonomiky znovu otevřou a spotřebitelé se vrátí k normálnímu způsobu nakupování. Odhlédneme-li od bezprostřední reakce trhu, najdeme společnost, které se daří více než dobře.

Vývoj ceny akcií Etsy za posledních 12 měsíců
CZK
USD
EUR
Normální graf
Logaritmický graf

Zde jsou tři klíčové ukazatele, které říkají, že se konkurenční výhoda Etsy zvětšuje:

1. Etsy získává větší podíl ze zprostředkovaných obchodů na své platformě

V posledním čtvrtletí činil „take rate“ společnosti, tedy část hrubého objemu prodejů zboží, který si společnost ponechává jako tržby, 17,4 %. Tato hodnota se oproti předchozímu roku mírně zvýšila a ukazuje, jak vysokou hodnotu je společnost schopna vytěžit z transakcí, které zprostředkovává.

Tento ukazatel by se dal přirovnat k cenové síle Etsy. Podnik, který prostřednictvím svých služeb poskytuje větší hodnotu než jakou cenu účtuje zákazníkům, má časem možnost zvyšovat cenu svých služeb. Doplňkové služby Etsy, jako jsou Etsy Payments a Etsy Ads, pomáhají prodejcům na platformě tím, že jim umožňují provozovat hladce a jednoduše jejich malé podnikání. Právě tržby ze služeb, které momentálně činí 25% příjmů společnosti přitom v Q2 2021 vzrostly v meziročním srovnání o 38 %, zatímco příjmy z tržiště „pouze“ o 19,1 %.

Ve druhém čtvrtletí roku 2020, tedy v období, kdy tržby prudce vzrostly o 137 % a společnost se vezla na pandemické vlně, činil rate 15,9 %. Skutečnost, že v posledním čtvrtletí Etsy překonalo toto extrémně náročné srovnání, je mimořádná.

Růst tržeb společnosti Etsy od poloviny roku 2014.
Růst tržeb společnosti Etsy od poloviny roku 2014
Zdroj: macrotrends.net

2. Počet uživatelů platformy Etsy stoupá

K 30. červnu Etsy na své platformě registrovala 89,6 milionu aktivních kupujících, což je 51% skok oproti stejnému období loňského roku. Rovněž se chlubila 5,2 miliony aktivních prodejců, což je o 67 % více. Více uživatelů na platformě posiluje konkurenční výhody Etsy díky rostoucímu síťovému efektu.

Počet obvyklých kupujících, tedy těch, kteří u Etsy nakupovali alespoň šestkrát a utratili během sledovaného dvanáctiměsíčního období alespoň 200 dolarů, se v tomto čtvrtletí více než zdvojnásobil, a to jsou zdaleka nejziskovější zákazníci společnosti.

Etsy se daří, protože dává kupujícím příležitost podporovat podnikatele, kteří prodávají jedinečné zboží. V průzkumu z roku 2020 se 88 % nakupujících na Etsy shodlo na tom, že na této stránce je zboží, které nikde jinde nenajdou. Už jen tato statistika by vám měla napovědět, jak cenná může být platforma pro své uživatele.

Růst počtu aktivních kupujících a jejich meziroční změna.
Růst počtu aktivních kupujících a jejich meziroční změna
Zdroj: etsy.com

3. Zvyšování nákupních výdajů jednotlivých uživatelů

Zatímco společnost rychle rozšiřuje svou uživatelskou základnu, kupující na její platformě také více utrácejí. V posledním čtvrtletí vzrostla hodnota zakoupeného zboží na aktivního kupujícího (na bázi sledovaných 12 měsíců) o 22 % oproti předchozímu roku, což znamená pro Etsy nový rekord. Opět stojí za zmínku, jak pozoruhodný je to výsledek, když víme, jakému meziročnímu srovnání Etsy čelí. Rostoucí počet uživatelů, kteří utrácejí na platformě více peněz, přináší poměrně jednoznačný výsledek.

Podnik se veze na trendu přechodu od kamenného maloobchodu k e-commerce. S tím, jak stále více lidí využívá internet pro své nákupní potřeby, společnost ruku v ruce roste. A protože v současné době působí na pouhých sedmi trzích (v USA, Velké Británii, Kanadě, Německu, Austrálii, Francii a Indii), má před sebou obrovský prostor pro potenciální růst.

Nedávné akvizice společností Depop (globální prodejce módy) a Elo7 (brazilská e-commerce platforma) navíc jen rozšiřují již tak obrovské tržní příležitosti společnosti. S novými akvizicemi opět roste množství potenciálních transakcí mezi kupujícími a prodávajícími, což poskytuje příjemný vítr do plachet pro další růst výdajů uživatelů.

Vývoj hodnoty zakoupeného zboží na aktivního kupujícího.
Vývoj hodnoty zakoupeného zboží na aktivního kupujícího
Zdroj: etsy.com

Slovo závěrem

Vývoj těchto tří metrik ukazuje, že dlouhodobí akcionáři společnosti Etsy se pravděpodobně nemají čeho obávat. Dokonce i ve srovnání s monstrózním výkonem ve druhém čtvrtletí loňského roku podnik stále zaznamenává meziroční přírůstky, i když nepřekvapivě pomalejším tempem než během pandemie.

Zatímco ještě v průběhu loňského roku mohli investoři Etsy přehlížet, z důvodu nedostatečné ziskovosti, dnes už je společnost schopná dosahovat i obstojného zisku. Přestože se stále obchoduje za cca 50násobek ziskovosti, její ocenění už nelétá v oblacích. Etsy by tak mohlo oslovit agresivní růstové investory.

Ohodnoťte tento článek

Akcie
Komodity
Krypto
Indexy
ETF
Cena 24h
Tesla Inc. ---
N/A
ČEZ ---
N/A
Apple ---
N/A
Avast ---
N/A
Moneta ---
N/A
Komerční banka ---
N/A
Gazprom ---
N/A
RECENZE

TOP Akcioví a forex brokeři

XTB logo
XTB★ 93 %
U 73 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
RoboMarkets logo
RoboMarkets★ 92 %
U 66.8 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
eToro logo
eToro★ 90 %
U 67 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Admirals logo
Admirals★ 89 %
U 75 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.

Velký test: Investujeme vlastní peníze do investičních platforem

Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Sledujte nás na Facebooku, ať vám nic neunikne!
Facebook icon Jít na Facebook
Finex logo