Ne všechny akcie vyplácející dividendy jsou stejné, některé společnosti patří do elitní skupiny známé jako dividendoví aristokraté. Co je to za skupinu a proč je tak elitní?
Do kategorie dividendových aristokratů se řadí společnosti, jejichž dividendy se každoročně zvyšují nejméně 25 let po sobě. Kromě toho musí být společnost členem indexu S&P 500. Díky dlouhé historii bohatého odměňování akcionářů je snadné pochopit, proč jsou tyto dividendové akcie na radaru každého příjmového investora.
Zajímavé je, že tři velmi známé společnosti – Philip Morris International, Microsoft a Nike – jsou jen několik let od vstupu do tohoto elitního klubu. Pojďme se na každou nich podívat blíže.
Philip Morris International je přední mezinárodní tabáková společnost, která usiluje o “budoucnost bez kouře” a dlouhodobě rozvíjí své portfolio o produkty mimo tabákový a nikotinový sektor.
Roční dividenda společnosti v současné době dosahuje 5,2 %, což je přibližně trojnásobek průměru společností z indexu S&P 500. Jak je vidět na grafu níže, společnost trvale navyšuje svůj závazek vůči akcionářům. Společnost svou dividendu nepřetržitě navyšuje od svého vstupu na burzu v roce 2008. Za tu dobu výplatu navýšila o 176 % – 7,5% složená roční míra růstu (CAGR).
Kromě toho se akcie nezdají být předražené. Akcie Philip Morris se v současnosti obchodují za přibližně 15násobek zisku (P/E poměr), což je o několik procentních bodů níže, než kolik činí pětiletý medián tohoto akciového sektoru.
Asi všichni investoři znají Microsoft, legendární technologický gigant, který je základem mnoha portfolií. Navzdory své dlouhé historii je stále jednou z nejvýznamnějších technologických akcií.
Akcie společnosti poskytují expozici vůči technologiím a na první pohled skromný pasivní příjem – roční dividendový výnos Microsoftu dosahuje 1,1 %. To je však výrazně nad průměrem sektoru počítačů a technologií – většina technologických společnosti vůbec žádnou dividendu nevyplácí. Působivé je, že jen za posledních pět let vzrostla výplata společnosti Microsoft o více než 10 %. Navzdory poklesu kvartální dividendy na přelomu let 2019 a 2020 je v součtu roční dividenda neustále navyšována a tak je i Microsoft jedním z kandidátů na vstup do klubu dividendových aristokratů. Technologický gigant navyšuje svou dividendu nepřetržitě 18 let a za tu dobu ji navýšil více než 10násobně.
Společnost ve svých posledních zveřejněných čtvrtletních výsledcích vykázala smíšené výsledky, když překonala konsenzuální odhad zisku na akcii, ale vykázala tržby mírně pod očekáváním. Trh nicméně přijal výsledky pozitivně a po zveřejnění výsledků poslal akcie vzhůru.
Asi tušíte, že společnost Nike navrhuje, vyvíjí a prodává sportovní obuv, oblečení, vybavení a služby pro muže, ženy a děti po celém světě. Možná je ale překvapením, že svou – i když skromnou – dividendu navyšuje už více než 20 let a tak je také jedním z kandidátů na vstup do klubu dividendových aristokratů.
Roční dividendový výnos společnosti sice činí 1,2 %, ale stále se jedná o nadprůměr v kategorii spotřebního zboží, kde činí průměrný dividendový výnos 0,9 %. Podobně jako Microsoft, i tato společnost za posledních pět let zvýšila svou výplatu o více než 10 %. Nepřetržitě pak společnost navyšuje svou dividendu již 21 let a za tu dobu se výplata zvýšila na trojnásobek.
Akcie Nike se obchodují za přibližně 30násobek předpokládaných zisků na letošní rok, což je přibližně průměr tohoto odvětví. Vykazuje však v porovnání s konkurenty v posledních letech výrazně nadprůměrný růst EPS, díky čemuž by mohly akcie Nike i v budoucnu vykazovat zajímavou výkonnost.
Slovo závěrem
Výplata dividend posiluje každé portfolio, protože poskytuje pasivní zdroj příjmů a omezuje dopad propadů. Vyplácené dividendy vám mohou přinést klid v obdobích, kdy se ceny akcií výrazně propadají – vyhnete se tak impulsivním prodejům.
A pokud jde o akcie s nejspolehlivějšími dividendami, dividendoví aristokraté si hrají svou vlastní ligu a všechny výše uvedené společnosti mohou do tohoto exkluzivního klubu v příštích letech vstoupit.
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatné. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.