Společnosti, které každoročně zvyšují dividendu po dobu minimálně 50 let, jsou známé jako dividendoví králové. Tyto společnosti prošly mnoha hospodářskými cykly, ale nadále každoročně produkují dostatečné zisky, aby ufinancovaly nepřetržité zvyšování výplaty části zisků svým akcionářům. Toho mohou dosáhnout pouze společnosti se silnou konkurenční výhodou, a proto se často vyplatí o jejich akciích uvažovat dlouhodobě.
Seznam dividendových králů není příliš dlouhý. Pouze 31 společností se v roce 2021 kvalifikovalo na označení “dividendový král”. Patří mezi ně například Coca-Cola, Procter & Gamble a Target, což jsou silné spotřebitelské značky, které by měly vyplácet dividendy ještě mnoho let. Investice do těchto tří akcií tak stojí v roce 2022 za zvážení, neboť z nich jejich silné stránky činí kvalitní dlouhodobé investice.
Coca-Cola vyplácí dividendu každý rok již 59 let. V roce 2021 společnost zvýšila čtvrtletní výplatu dividendy na akcii o jeden cent na 0,42 dolaru, čímž současný dividendový výnos dosáhl 2,8 %.
Akcie Coca-Cola v posledních letech čelí nižší oblibě sladkých nápojů ze strany spotřebitelů. Cole se však daří čelit těmto nepříznivým vlivům tím, že se spoléhá na rozsáhlý globální distribuční systém. Ten umožňuje růst objemů prodejů více než 200 značek, včetně čaje, kávy, prémiové vody a džusů.
Celkový objem prodaných jednotkových balení se zvýšil z 26,7 miliardy v roce 2011 na 29 miliard do roku 2020.
Jedinou nevýhodou této růstové strategie je, že jiné nápoje než hlavní produkty společnosti Coca-Cola generují nižší výnosy. Vzhledem k tomu, že společnost expandovala i mimo oblast sycených nápojů, klesla v posledním desetiletí návratnost investovaného kapitálu na přibližně 13 %. Před několika desetiletími se společnost těšila návratnosti investovaného kapitálu kolem 30 %, což je hvězdné číslo. Historicky vysoká návratnost kapitálu odráží ziskový byznys výroby sirupů, které Cola prodává svým partnerům v oblasti stáčení, kteří vyrábějí hotový produkt.
Zpomalující se poptávka po sladkých limonádách přispěla k tomu, že akcie za posledních 10 let nedosáhly výkonnosti indexu S&P 500, ale stále se jedná o solidní příjmovou investici. Lidé každoročně zkonzumují téměř 2 miliardy porcí všech jejích značek nápojů, což zajišťuje konzistentní tok příjmů a volných peněžních toků, z nichž se financuje dividenda. Za poslední rok vygenerovala společnost volný peněžní tok ve výši 11,7 miliardy dolarů a 76 % z něj vyplatila akcionářům.
Dividendový výnos nápojového giganta tak je v současnosti více než dvojnásobný oproti průměru indexu S&P 500.
Pokud potřebujete zvýšit průměrný dividendový výnos svého portfolia, je Coca-cola relativně bezpečným způsobem, jak toho dosáhnout. Vzhledem ke konzistentnímu objemu prodejů Coly je riziko poklesu jejích akcií velmi omezené.
Procter & Gamble (P&G) je další špičkovou společností z oblasti spotřebního zboží, která má dlouhou historii vyplácení dividend. P&G prodává základní předměty pro domácnost, které lidé kupují každý den, což z ní dělá skvělou akcii pro období recese. Do jejího portfolia značek patří Tide, Gillette, Pampers a Head & Shoulders, stejně jako mnoho čisticích prostředků, které jsou užitečné během pandemie.
Společnost vyplácí dividendu již 131 let a 65krát po sobě ji zvýšila. V roce 2021 se čtvrtletní výplata zvýšila o 10 % na 0,87 USD na akcii.
Podnikání společnosti v posledních několika letech prospívá, a to jak před pandemií, tak i během ní. P&G strávila posledních sedm let snižováním počtu vyráběných značek, aby zlepšila svou ziskovost. Vedení se zaměřilo na výrobky, jejichž výkonnost je hnací silou poptávky. Provedlo také úpravy marketingu, balení a prodejních cen. Výsledky změn jsou fantastické. Provozní marže se za posledních sedm let zvýšila z přibližně 18 % na téměř 23 %. P&G je zjevně dobře řízený podnik.
Hodnota akcií Procter & Gamble se za posledních pět let téměř zdvojnásobila a obchodují se za vyšší 27násobek odhadu budoucích zisků. Nadprůměrný dividendový výnos 2,1 % však stále vypadá atraktivně.
Společnost P&G vyplatila na dividendách pouze 55 % svého volného peněžního toku za posledních 12 měsíců, což jí dává dostatek prostoru pro další zvyšování čtvrtletních plateb, i kdyby podnik procházel obdobím stagnace. Z tohoto pohledu je P&G dokonce bezpečnější dividendovou akcií než Coca-Cola.
Pokud hledáte rostoucí dividendu, Target je pro vás tou nejlepší volbou. Za posledních 10 let společnost více než zdvojnásobila výplatu dividendy, zatímco Coca-Cola a P&G za stejné období zvýšily dividendu o 61 %, resp. 78 %. Zdá se navíc, že Target je připraven v této sérii pokračovat, protože právě zvýšil čtvrtletní výplatu o 32 %.
Target vyplácí dividendu každé čtvrtletí od svého vstupu na burzu v roce 1967 a jeho vedení využívá účinné páky, aby dosáhlo dalšího růstu.
Před pandemií se společnosti dařilo dobře a její tržby za třetí čtvrtletí roku 2019 vzrostly o úctyhodných 4,5 %. Její strategie v posledních pěti letech přestavět prodejny a rozšířit možnosti vyzvednutí produktů se během pandemie vyplatila. V posledním čtvrtletí Target dosáhl hvězdného 13% tempa růstu tržeb, čímž navíc navázal na 21% růst ve stejném čtvrtletí během roku 2020.
Target také zvyšuje kapitálové výdaje na zlepšení dodavatelského řetězce, přidává další třídicí centra a přestavuje stávající prodejny. Někdy investoři podléhají pokušení nakupovat akcie s vysokým výnosem, ale může se vyplatit hledat společnosti, které nabízejí rovnováhu mezi příjmy a růstem, i když to znamená akceptovat nižší výnos.
Současný dividendový výnos společnosti Target ve výši 1,4 % se nemusí zdát tak atraktivní jako u Coca-Coly nebo P&G, ale pokud se dividenda v příštím desetiletí opět zdvojnásobí, mohli by investoři v roce 2031 vydělávat 2,8 % na dividendách ze své původní investice.
Mějte na paměti, že společnost by mohla zdvojnásobit svou dividendu bez dalšího růstu volných peněžních toků, protože na dividendách vyplácí jen asi čtvrtinu svých volných peněžních prostředků.
Vzhledem k vynikajícím výsledkům společnosti v oblasti růstu příjmů a zvyšování dividend jsou akcie Target nejlepší volbou pro investory, kteří hledají kombinaci růstu a příjmu. Je také nejlevnější akcií na tomto seznamu, protože se obchoduje za pouhý 16násobek předpokládaného zisku na příštích 12 měsíců.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.